Jag köpte en trasig kantpress från ett företag där jag tidigare har jobbat. Det är, såvitt jag vet, en italiensk hydraulisk kantpress på omkring 30 ton. Felet ska ha suttit i styrsystemet. Någonting gjorde att maskinen inte fungerade som den skulle, och enligt uppgift hade de till och med haft dit en firma som arbetar med sådana här maskiner utan att lyckas lösa problemet.
Originalstyrningen är ganska avancerad. Den styr bland annat bakanslaget med en stor DC-servomotor, ungefär i storlek med en startmotor till en lastbil. Den håller dessutom reda på överbalkens parallellitet via hydrauliska servoventiler som sitter direkt på cylindrarna. Maskinen var även programmerbar, så att man kunde lägga in bocksekvenser med olika vinklar och positioner på bakanslaget. Hur omfattande programmeringsmöjligheterna var vet jag inte, men det gick åtminstone att köra automatiska sekvenser.
Maskinen är även utrustad med skyddsgrindar och ljusridå, och till den följde det dessutom med en pall på ungefär 800 kg verktyg. Jag gav 500 kronor för hela paketet, så bara verktygen borde egentligen vara värda betydligt mer än så. Jag har faktiskt inte ens hunnit gå igenom pallen ännu, men jag misstänker att där finns det mesta man kan behöva i form av stansar, V-block och övriga verktyg.
Pressen tar ungefär en meters arbetsbredd, möjligen runt 1,2 meter, och öppningen är någonstans kring 150–170 mm. Det är ingen jättemaskin, men för hobbybruk känns en 30-tonspress mer än tillräcklig.
Eftersom originalstyrningen inte fungerar och ingen verkar ha lyckats få ordning på den, har jag valt att göra en total omstart. I princip hela elsystemet är nu utrivet, och tanken är att bygga upp ett helt nytt styrsystem från grunden.
Mekaniken tänker jag däremot behålla. Bakanslaget och hela den mekaniska konstruktionen är väldigt kraftigt byggda, så där finns ingen anledning att ändra något. Däremot lutar det åt att byta ut den gamla servomotorn och drivsystemet mot en modern servomotor med tillhörande förstärkare. För de pengar sådana paket kostar idag känns det inte särskilt motiverat att försöka återanvända den gamla elektroniken.
Ett annat problem är att jag inte vet hur den ursprungliga servostyrningen fungerar. Det sitter ett stort styrkort med ett väldigt stort antal anslutningar – uppskattningsvis mellan 50 och 100 kablar går till styrsystemet – och därifrån vidare till servomotorer, hydrauliska servoventiler och övrig elektronik. Att försöka förstå och återanvända delar av det känns knappast värt arbetet, särskilt när jag ändå inte vet vilka signaler och protokoll som används. Jag har bland annat några Mitsubishi Melsec-PLC:er liggande, men det är långt ifrån säkert att de skulle kunna samverka med den gamla utrustningen.
De hydrauliska servoventilerna verkar däremot vara betydligt mer intressanta. Såvitt jag har kunnat konstatera styrs de med en analog signal på ±10 V, vilket sannolikt motsvarar hastighet och riktning på cylindrarna. Om det stämmer blir de betydligt enklare att återanvända i ett nytt styrsystem.
Planen är därför att först få in maskinen i verkstaden. Just nu står den utomhus, och innan den rostar mer vill jag få den under tak. Därefter blir första målet att få den körbar med ett mycket enkelt styrsystem.
Steg ett blir därför att kunna köra pressen med fotpedalen och reglera hastigheten med en potentiometer. Om jag lyckas med det är maskinen redan fullt användbar för det hobbybruk jag har tänkt mig.
När den delen fungerar kan projektet byggas vidare i lugn och ro. Då kan jag återställa bakanslaget med en modern servomotor och servoenhet, bygga en mer avancerad styrning med PLC eller annan processor, lägga till touchskärm, recept för olika bockningar och i princip återskapa funktionerna hos originalsystemet – fast med modern elektronik istället för den gamla CRT-skärmen och styrsystemet som satt på maskinen från början.
Jag tänkte använda den här tråden för att dokumentera projektet efter hand. Förhoppningsvis kan den vara intressant för fler, och kanske dyker det upp tips och idéer från andra som har erfarenhet av liknande maskiner.
Bilder kommer när det slutat regna.