På 60-talet var det ont om bra PNP transistorer..
Att sätta serieregulatorn på returen har sina ... utmaningar när strömkällan till denna är direktkopplad mot lasten ifall strömkällans retur är jordad tex och man får en kortslutning mot jord från objektet man spänningsätter.
15V 3A Diskret Serieregulator
-
rikkitikkitavi
- Inlägg: 17174
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: 15V 3A Diskret Serieregulator
Mycket har hänt sedan 60-talet. Idag kan man ha väldigt låg reglerspänning (dropout + headroom) samt reglerbandbredd över 1 MHz. Detta har såklart drivits av lasterna som kräver mer ström och svårare laststeg. Däremot kan jag hålla med många gamla topologier fungerar än idag då inte värst mycket verkar hända på den fronten när jag nu tänker lite snabbt och generellt
.
Re: 15V 3A Diskret Serieregulator
Här är ett exempel ifrån boken. En lösning man aldrig ser nu för tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 15V 3A Diskret Serieregulator
Angående boken så håller jag med 4kTRB om att många beräkningar och kretslösningar kan mycket väl användas än i dag.
Re: 15V 3A Diskret Serieregulator
Snyggt schema! Det var lite spännande på den tiden då man ofta använde både mellen transformator och trafo i utgångssteget! 35 W var ganska hög uteffekt vid den här tiden!
2N1722 har en intressant kåpa: TO-53.
Kommer ihåg en kassetspelare jag lagade som var från 1969 och där fanns tre trafar en för mikrofon anslutning, en mellan trafo och en utgångtrafo i själva förstärkaren.
2N1722 har en intressant kåpa: TO-53.
Kommer ihåg en kassetspelare jag lagade som var från 1969 och där fanns tre trafar en för mikrofon anslutning, en mellan trafo och en utgångtrafo i själva förstärkaren.
Re: 15V 3A Diskret Serieregulator
Jag tror jag läste att i och med återkopplingen så kallas det för servoförstärkare. Sån kan man faktiskt läsa om nu för tiden också i moderna konstruktioner
