Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5950
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nej. Den var hel. Det var en säkring som hade gått sönder, oklart varför. Jag bytte ochså en elekrolyt som jag inte bytt innan. Sen körde jag terminalen under en hel dag utan problem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36641
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

Det är alltid roligt med en lyckad reparation. :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5950
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Så var jag ut i lokalen och monterade fläktarna och bytte till VT-100 terminalen.
IMG_4517.JPG
Sen tog jag med två datorer hem som jag testade för ett tag sedan. Min egen gamla IBM AT och en Apple III. Ingen av dem startade. Jag misstänker tantaler i båda.

Först ut IBM AT, Hårddiskkontrollern, en tantal bytt och mycket riktigt en som var korsluten. Det tog fem minuter att hitta. Sen tog det en halvtimma att hitta påsen med tantalkondensatorer...
IMG_4519.JPG
Nu fungerar den igen. Jag passade också på att byta till IBM orginal EGA grafikkort, det som satt i var ett Tsenglabs kombo VGA/EGA kort. Inget av dessa korten är vad jag använde själv, det kortet verkar inte finnas kvar. Men EGA kortet från IBM är ju mest rätt. Skärmen är inte heller min gamla, den gavs bort av misstag så denna är skaffad "nyligen".
IMG_4524.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5950
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Apple III fungerar igen, felet fann inte! Jag lyfte på locket och skulle mäta. Då bara fungerade den. Då var det ju onödigt att släpa hem den, eller? Jag tog inte med skärmen, var det den som spökade?
IMG_4526.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 9068
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Himla många fina maskiner.
Såg (lite för sent tyvärr) att Sweclockers precis har haft en tävling om äldsta fungerande hårdvaran.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/ ... rdvara?p=1

Vinnaren hade ett tv-spel från 1978 och han kammade då hem en något modernare PC.

Har en känsla av att du kunde ha rott hem det priset. :humm:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5950
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det hade jag nog kunnat göra. Jag har ju minst fem maskiner som fungerar som är äldre än så. Då räknar jag med denna 11/34!

Sen kom ju ABC80 1978...
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 5661
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Motorola D2-kit kom 1976
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36641
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 28 maj 2026, 21:35:38 Jag har ju minst fem maskiner som fungerar som är äldre än så.
Hur gammal är din PDP-8?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5950
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ju fyra...

PDP-8/L introducerades 1968, mitt exemplat är från ~1970.
PDP-8/e kom 1970
PDP-8a kom 1974 (jag har två olika).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5950
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

I mitt labb har jag en 1700VA's transformator för att göra 117V till de amerikanska datorerna jag har. De är inte alltid omkopplingsbara för 230V. Nu är det samma med den PDP-8E som står i min lokal som ska gå att köra där. Jag har en likadan transformator men ingen mjukstart. Så jag byggde mig en ny!

Denna har lite mer finesser än den gamla, men i stort sett är det två reläer och ett motstånd i serie. Man slår på första reläet för att koppla in lasten så väntar man en sekund så kortsluter man motståndet (i mitt fall är det två i serie). Det hela styrs av en MCU, en STM32G070B6TR. Den är overkill, men jag hittade 300st i elektronikåtervinningen på jobbet... Sen ville jag lära mig lite, så jag använde den. Det hade inte behövts en MCU.

Styrningen strömsförsörjs av en AC/DC switchad nätdel som man kunde köpa billigt på ETA-auktionen förra året. Det sitter också ett kort för USB-TTL seriell kommunikation för att man ska kunna styra den över en serieport. Denna är isolerad galvaniskt, men för att jag býggde dessa korten till en annan grej. Man kan också programmera MCU:n äver serieporten.

DIP-switchen gör lite konfiguration, baudrate, om man vill att lasten kopplas in vid spännings tillslag eller om man vill strunta i mjukstart och bara använda lådan som en brytare.

Det finns ingen kod för att köra den över seriaporten, jag tänkte leka lite med AI för det.
IMG_4534.JPG
IMG_4533.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14048
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Mickecarlsson skrev: 29 maj 2026, 08:29:34 Motorola D2-kit kom 1976
MEK6802D5 som jag har lär ha kommit ut i början på 80-talet.
Men jag har en Intel SDK-85 (trainer för 8085) som lär vara från 77.
Har också en PET (som behöver service), första modellen, men den lär vara bland de sista som tillverkades eller ha fått nytt moderkort, för moderkortet är egentligen nästa modell med dynamiska ram, fast populerad med 8kbit-DRAM så att den agerar som första versionen.
Men! Jag har dels ett Atari 2600 VCS som åtminstone kom ut 1977, osäker vilket år min är ifrån, och också ett Fairchild Channel F som ju kom ut 1976. Åter igen oklart vilket år min är ifrån. Såklart är alla dessa klart nyare än Anders PDP-8-burkar, men ändå kanske äldre än den som vann.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5950
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jo, gamla saker.

Jag hade en rundvisning för mina kollegor i måndags. Det är intressant hur svårt yngre personer kan ha att greppa hur en dator faktiskt såg ut förr. Hur en skrivande terminal fungerar och att det fanns massor med olika operativsystem. Att vissa datorer bara hade en basic-tolk som interface mot disketter och dyligt. Att spara mjukvara på pappersremsa... Alla verkar ha tyckt att det var intressant i alla fall.

Jag håller lite sakta på att få igång min PDP-8E också. Det mesta är ju i ordning, men det saknas lite smått. Bland annat en nätdel till TU56 tape-driven. Den ska ha +5 V och -15 V, lite drygt en ampere. Jag har färdiga regulatorkort med externa bypass transistorer som jag satte ihop för ganska många år sedan. Man kan ju ta ett modernt switchat Meanwell, men det är väl fusk?
IMG_4589.JPG
Transformatiorena ger lagom spänning om man matar dem med 117V.

En har lidning på 2x7V de lägger jag i serie. En har lidningen på 30V det blir lagom för 15V. Kondensatorerna är på 10mF, overkill men de hade jag. Regulatorkorten klarar 8A om man dimensionerar inspänning och kylning rätt. Det här är bara byggt av saker jag hade i lådorna...

Jag har mockat plåtbiten i plast, jag tänkte se om jag kan få en fräst/vatten/laserskuren för vettiga pengar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Fusk och fusk... Vi pratar ju ström här. Vem bryr sig exakt vart och hur den strömmen kom dit? Det är ju en icke-grej i mitt huvud i alla fall.
Det intressanta är ju själva maskinen och alla periferi-enheter. Och det är ju dom man vill ska fungera. Men det såklart, jag är ju inte någon purist på det viset, eller specifikt fokuserad på alla detaljer i elektroniken.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36641
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 21 juni 2026, 11:24:26 Man kan ju ta ett modernt switchat Meanwell, men det är väl fusk?
Det är absolut fusk. :)
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 1532
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Ort: Göteborg N
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av petertub »

Fusk och funktion !

Det är lika illa/bra att använda en meanwell som att plocka samman av lösa komponenter.
Meanwell lösningen har fördelen att den är dokumenterad och går att ersätta enkelt om den fallerar.
Det är också den enklaste lösningen med en komponent som enkelt kan mätas och testas vid problem.
Skriv svar