Död elbilsladdare
Re: Död elbilsladdare
Du har ju en liten ytmonterad säkring i hållare där mellan plikten och transformatorn. Är den hel?
Den ska nog inte se ut sådär…
Om den är kortslutningssäker, kan man då anta att det inte är något annat som tagit död på den?
Om den är kortslutningssäker, kan man då anta att det inte är något annat som tagit död på den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Jo sällan är det så att ett fel är ensamt.
Med tanke på trafons utspänning och reläernas spolspäninng så skulle jag testa att mata 12VDC på första konding efter bryggan.
Det lär visa om det är nåt mer än trafon.
Med tanke på trafons utspänning och reläernas spolspäninng så skulle jag testa att mata 12VDC på första konding efter bryggan.
Det lär visa om det är nåt mer än trafon.
Jag skulle nog vilja påstå att transformatorn är lite väl klen för att driva reläerna. Iallafall om de är dragna samtidigt.
2300mVA och en effektfaktor på som sämst 0.5 vid likriktning ger inte mycket utrymme med tanke på att det sitter lite annat på kortet också.
Men et kanske går precis
Men et kanske går precis
En transformator klarar ju också överlast 120% kontinuerligt och 140% en timme så jag tror inte detta är problemet, min hypotes är en överspänning från nätet som skadat isoleringen på primärlindningen. Det sitter ju bara en pytteliten varistor som ska skydda transformatorn.
- FormerMazda
Jag har köpt ett löst spagg och monterat (lagt löst..) i lådan.
Typ detta: https://www.amazon.se/MEAN-WELL-str%C3% ... r=8-1&th=1
Och med det bara matat rakt in där bryggan matar ut.
Edit:
Länkar visst till fel agg, men ett nåt som ger 12VDC förstås.
Idén är densamma.
Typ detta: https://www.amazon.se/MEAN-WELL-str%C3% ... r=8-1&th=1
Och med det bara matat rakt in där bryggan matar ut.
Edit:
Länkar visst till fel agg, men ett nåt som ger 12VDC förstås.
Idén är densamma.
-
rikkitikkitavi
Det borde inte ge avbrott på sekundären. Får du varv-varv kortslutning på primären brukar det vara primären som brinner av till slut pga för hög värmeutveckling (den är lindad innerst). Men samtidigt får man för hög sekundärspänning pga omsättningsförhållandet ändras.mrfrenzy skrev: ↑5 juni 2026, 11:37:33 En transformator klarar ju också överlast 120% kontinuerligt och 140% en timme så jag tror inte detta är problemet, min hypotes är en överspänning från nätet som skadat isoleringen på primärlindningen. Det sitter ju bara en pytteliten varistor som ska skydda transformatorn.
Det är en överspänningskategori III trafo också så den tål en del.
Det var ett gott förslag med en extern transformator.
Behöver lite hjälp för att förstå var den kan anslutas. Vilken av de tre kondingarna är bäst?
Jag hittade vad jag tror är rätt variant på Conrad, men ska försöka hitta något mer för det tar emot att betala lika mycket frakt som varan kostar.
https://www.conrad.se/sv/p/block-vb-2-8 ... 10895.html
Behöver lite hjälp för att förstå var den kan anslutas. Vilken av de tre kondingarna är bäst?
Jag hittade vad jag tror är rätt variant på Conrad, men ska försöka hitta något mer för det tar emot att betala lika mycket frakt som varan kostar.
https://www.conrad.se/sv/p/block-vb-2-8 ... 10895.html
Kolla först om de två sekundärlindningarna är parallellkopplade till samma likriktarbrygga eller om de används separat.
Det kan vara så att en lindning är oreglerad för reläer, och den andra driver switchregulatorer för 3.3/5V.
Det kan vara så att en lindning är oreglerad för reläer, och den andra driver switchregulatorer för 3.3/5V.