Jag har ett problem med min Anycubic Kobra 3 som innebär att om jag inte skriver ut på några veckor och låter filamenten sitta kvar i magasinet och utmatat i slangarna så blir de så spröda så att de faller i bitar inne i slangen. Mellan spolen och slangen är de helt ok och lätt böjliga utan problem, men inne i slangen är de helt kass.
AI menar att det beror på att fukt diffunderar in i slangen och får filamentet att bli skört. Eftersom PLA tar åt sig fukten så fortsätter det ju att diffundera tills filamentet är mättat. Att köra värme i magasinet snabbar ju upp händelseförloppet eftersom även fukt som drivs ut från spolen trycks in i slangarna.
Enda sättet att förhindra detta är att dra ut filamentet helt från slangarna när man inte skall använda skrivaren på ett tid. Jag har av platsskäl min skrivare på köksbordet och köket har ju tidvis hög luftfuktighet uppemot kanske 50-60%
Är det någon här som upplevt detta problem. Kanske man kunde byta ut slangen mot någon som är tätare mot diffusion?
Problem med skörad filament
- SeniorLemuren
Re: Problem med skörad filament
Jag har upplevt det med fillament som suttit kvar i en skrivare utan slang, utan bara i fria luften, det blev väldigt skört och bröts sönder väldigt lätt..
Jag hade ju gissat att det var för tort fillament, och inte för blött, för blött känns som det borde bli mjukare?
Skrivaren stod i ett kontorsutrymme med AC..
Jag hade ju gissat att det var för tort fillament, och inte för blött, för blött känns som det borde bli mjukare?
Skrivaren stod i ett kontorsutrymme med AC..
Ikke la filamentet sitte i skriveren over lengre tid - pakk det i en (tett) pose sammen med fuktabsorberende "poser" (husker ikke hva det heter nå). Da unngår du problemet.
Hade samma problem med Clas i sjöns filament. Jag hade heller ingen slang. Det blev bara sprött sista biten, så om man drog av 30 cm så var den mjuk. Alltså har det inget med fukt att göra för då hade ju hela rullen varit samma. Så min teori är att sista biten som blir spröd är för att den inte får vara i sitt vilotillstånd som är rullad utan tvingad att vara "rak". Tar man och klipper av en meter filament och lägger den på golvet så rullar den ihop sig. Du kan testa att sträcka ut den och sätta fast ändarna med tvingar och se om den blir spröd på en vecka.
Jag har samma teori som GeekJoan, när den sträcks ut i en slang så är den egentligen under ständig belastning och till slut så bryts den.
Jag har samma erfarenhet att änden på filamentet blir spröd, både om den sitter i skrivaren men även på rullen (i mindre grad dock)
Detta gäller både anycubicen med slang och prusaklonen utan slang.
Jag har tagit som vana att alltid klippa bort nån decimeter och sen provböja innan man laddar in filament, efter att ha fått manuellt rensa skrivhuvudet då filamentet gått i bitar.
Detta gäller både anycubicen med slang och prusaklonen utan slang.
Jag har tagit som vana att alltid klippa bort nån decimeter och sen provböja innan man laddar in filament, efter att ha fått manuellt rensa skrivhuvudet då filamentet gått i bitar.
Har samma problem. Fick böka med att få ut trasigt PLA för ett par dagar sen. Det hade då suttit där knappt två veckor.SeniorLemuren skrev: ↑29 april 2026, 19:36:02 Jag har ett problem med min Anycubic Kobra 3 som innebär att om jag inte skriver ut på några veckor och låter filamenten sitta kvar i magasinet och utmatat i slangarna så blir de så spröda så att de faller i bitar inne i slangen. Mellan spolen och slangen är de helt ok och lätt böjliga utan problem, men inne i slangen är de helt kass.
Kommer i fortsättningen dra ut det efter varje utskrift (om jag inte vet att jag strax ska skriva ut igen).
Fick också problem med att slangen lossnar från skrivarhuvudet under utskrift. Fick hålla emot under hela utskriften.