Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
BQT: jag gillar att du delar med dig av dina tips!
Det har inte hänt så mycket, jag har behövt fixa med en del annat strul istället. En paj bil har gjort att jag inte kunnat ta mig till min lokal på ett tag. Jag hoppas att den gamla Toyotan ska göra sin sista resa i vår vård på lördag…
Jag fick tillslut hämtat upp PC05 och kunde inte låta bli att lyfta på locket fastän annat borde göras klart först.
Det har inte hänt så mycket, jag har behövt fixa med en del annat strul istället. En paj bil har gjort att jag inte kunnat ta mig till min lokal på ett tag. Jag hoppas att den gamla Toyotan ska göra sin sista resa i vår vård på lördag…
Jag fick tillslut hämtat upp PC05 och kunde inte låta bli att lyfta på locket fastän annat borde göras klart först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag tog av fronten för att smörja upp de tre brytarna. Två av dem, de för att mata fram remsa ska vara återfjädrande men är det inte längre. De går för trögt.
Så jag började med att plocka av fronten för att komma åt. Min uppmärksamhet riktades snart mot hållaren för tryckmekanismen som håller ner remsan mot drivhjulet vid lösning. Den var tejpat av någon anledning och kändes sladdring.
Orsaken var detta, den var i tre bitar. Den sitter skruvad bakifrån. Den har gått av där skruven tar slut, troligen har den fått en smäll. Planen är att försöka limma med superlim. Sedan borra ur gängan ur den delen som går genom den tunna biten och sedan ersätta skruven med en som är mycket längre. Gängan går genom hela biten. Belastningen är nog mest på den stora biten, axeln går igenom aluminiumbiten som den är monterad på. Den verkar vara tillverkad i bakelit.
Så jag började med att plocka av fronten för att komma åt. Min uppmärksamhet riktades snart mot hållaren för tryckmekanismen som håller ner remsan mot drivhjulet vid lösning. Den var tejpat av någon anledning och kändes sladdring.
Orsaken var detta, den var i tre bitar. Den sitter skruvad bakifrån. Den har gått av där skruven tar slut, troligen har den fått en smäll. Planen är att försöka limma med superlim. Sedan borra ur gängan ur den delen som går genom den tunna biten och sedan ersätta skruven med en som är mycket längre. Gängan går genom hela biten. Belastningen är nog mest på den stora biten, axeln går igenom aluminiumbiten som den är monterad på. Den verkar vara tillverkad i bakelit.
Senast redigerad av anders_bzn 27 mars 2026, 08:42:08, redigerad totalt 1 gång.
Är det en remsläsare?
- anders_bzn
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Biten sitter ihop med lim. Bilden visar också längden o den nya skruven, den gamla stack bara ut 5mm. Jag tror detta kommer att hålla bra, annars kommer jag printa något.
Sen tog jag och moterade tillbaks den. Jag tog ur alla korten och satte ström på apparaten. Lampan som lyser för att detektera hålen i remsan vid läsning lyser fint. Alla spänningar stämmer bra. Sen fick den stå igång så att alla kondensatorer fick en chans att formera sig.
Ingen "härlig" selendoft, då 
Det kanske inte är en sådan likriktare men det ser ut som det
Det kanske inte är en sådan likriktare men det ser ut som det
Är det optisk avläsning även av sprockethålet på remsan?anders_bzn skrev: ↑30 mars 2026, 17:01:13 Lampan som lyser för att detektera hålen i remsan vid läsning lyser fint.
Eller är det tandhjul där?
- anders_bzn
- Kontakt:
Det är optisk avkänning, men remsan matas fram av ett tandhjul.
- anders_bzn
- Kontakt:
Om du menar dessa: Så är det effektmotstånd.
Vad... Vad är det för värde på den pyttelilla kondensatorn i bakkant egentligen? Enklast mätt i kilo-Farad, eller? 
- anders_bzn
- Kontakt:
Äh, den är bara på 90mF
Något annat i kondensatorväg som är läskigare och "intressantare", motorkondensatorn till punch-motorn. Den är en AC-kondensator på 7uF. Varumärket Clorinol känns inte som om det skulle gå hem idag. Den innehåller PCB så den ska bytas.
Något annat i kondensatorväg som är läskigare och "intressantare", motorkondensatorn till punch-motorn. Den är en AC-kondensator på 7uF. Varumärket Clorinol känns inte som om det skulle gå hem idag. Den innehåller PCB så den ska bytas.
Bara för att den innehåller PCB behöver den inte bytas. Så länge den finns kvar släpper den inte ut pcb, enbart om du kan deponera den "på rätt ställe" ( till sakab) är det en miljövänlig lösning. Alla andra sätt att bli av med den kan släppa ut pcb i naturen.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag vill byta den för att inte riskera att den går sönder på ett dåligt sätt. Det kanske är fegt, men jag vet inte hur vanligt det är att dessa pajjar. Jag vill inte chansa.
- anders_bzn
- Kontakt:
Fronten är tillbaks, alla korten lika så och lite testning är gjord.
- Läsaren matar fram pappret, vilket är bra. Det betyder att stegmotorstyrningen fungerar som den ska. Jag har inte kollat något på datat från remsan.
- Stansen matar fram pappet men stansar inte hålen för frammatningen. Jag gissar på att den har bekat ihop av gammalt smörjmedel. Den behöver nog rengöras.
- Datorn går inte att boota RT-11 med kontrollerkortet (PC11, M7810) till PC05 i bakplanet. Jag har inte testat med XXDP, det borde jag göra.
Sen upptäckte jag att datorn inte heller går att boota RT11 med ett av de nylagade seriekorten i som consol-serieport. Jag misstänker att det ballar ur när man börjar använda interrupt. Detta eftersom XXDP startar snällt!
Sen tog jag mod till mig och moddade bakplanet! Jag tog bort byglen för NPG-granten så att jag kan köra med både RL11 och Unibone samtidigt!
- Läsaren matar fram pappret, vilket är bra. Det betyder att stegmotorstyrningen fungerar som den ska. Jag har inte kollat något på datat från remsan.
- Stansen matar fram pappet men stansar inte hålen för frammatningen. Jag gissar på att den har bekat ihop av gammalt smörjmedel. Den behöver nog rengöras.
- Datorn går inte att boota RT-11 med kontrollerkortet (PC11, M7810) till PC05 i bakplanet. Jag har inte testat med XXDP, det borde jag göra.
Sen upptäckte jag att datorn inte heller går att boota RT11 med ett av de nylagade seriekorten i som consol-serieport. Jag misstänker att det ballar ur när man börjar använda interrupt. Detta eftersom XXDP startar snällt!
Sen tog jag mod till mig och moddade bakplanet! Jag tog bort byglen för NPG-granten så att jag kan köra med både RL11 och Unibone samtidigt!