W11 wsl Ubuntu GUI

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: W11 wsl Ubuntu GUI

Inlägg av Mickecarlsson »

TomasL skrev: 14 mars 2026, 20:30:18 Utan Microsoft, så hade inte PCn funnits
Nja, IBM tillverkade PC’n först, sen gick dom till Microsoft och CP/M och frågade om ett OS. Hade MS inte funnits hade vi kört CP/M på alla PC i stället för DOS.
TomasL skrev: 14 mars 2026, 20:30:18 Utan Microsoft hade inte Apple överlevt.
Det hade dom gjort.Utan tvekan, de hade tagit över rollen som Microsoft hade då.
TomasL skrev: 14 mars 2026, 20:30:18 Utan Microsoft hade inte Linus haft något system att skapa Linux på. Linus hade garanterat gjort något helt annat, då det inte hade funnits några PC.
Återigen, PC’n kom före Microsoft, IBM skapade den först.
TomasL skrev: 14 mars 2026, 20:30:18 Vi hade fått leva med 8080/6800/6502/Z80/Z8-baserade maskiner.
Som hade utvecklats i den riktning Intel hade på den tiden. Du tror väl inte utvecklingen stannar för att ett företag upphör? Då är du mer blåögd (läs Microsoftierad) än jag trodde,
TomasL skrev: 14 mars 2026, 20:30:18 Det är väl dessutom rätt troligt att det var Microsofts portering av UNIX SysV till x86 som inspirerade Linus.
Källa på det?

Om Micorosft inte hade funnits hade vi kört Novell som nätverksoperativsystem (i en mycket modernare variant)
Om Microsoft inte hade funnits hade vi kört WordPerfect som skrivbordsprogramvara. Microsoft ändrade alla API’er i Windows för Officepaket 6 månader innan Novell skulle släppa sin WordPerfect-svit, den var för bra för att Microsoft skulle släppa fram den.

Jag håller med Marta i viss del, den gamla stammen på Microsoft (Bill Gates, Steve Ballmer) var stora monopolister som gjorde allt för att stoppa produkter som hindrade Microsoft’s tillväxt. Den nya eran beslutade att Office-paketet skulle portas till Mac, det genererade mer licensintäkter.

Sen tilltaget med annonser i ett OS, det är ett lågvattenmärke utan dess like.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kanske utvecklingen hadde gått helt anurlunda om microsoft gjort andra val

skit samma, för vi kan inte ändra detta
datorer behöver ha operativsystem, program behöver ha operativsystem, människor använder program, sällan bara operativsystemen

det som är intressant är hårdvaruutvecklingen, den är inte microsofts förtjänst, den hadde gått frammåt ändå, kanske snabbare om inte saker hadde harvat i bakåtkompabilitet
som nu när smarttelefonerna tog över en del av teknikdrivandet, nya processorer som börjar användas i vanliga datorer

microsoft har gjort windows till en mer terminal än självständig dator

många program vill eller måste vara uppkopplade

linux har för många alternativ för en normal användare, men apple och android visar att man kan ha linux och få det att fungera för normala användare

jag började att prova linux på nittitalet, , gick sådär bra
för en tjugo år sedan hadde jag en surfdator med linux, men en del saker funkade inte som det borde

sedan mer än fem år har jag en raspbarry pi som surfdator, funkar bra och med köpet av paj 5 när dom kom så har jag mycket få problem
då kör jag allt utan, gamla program, dom körs i windowsmaskiner, och en dator för cad/cam win11

jag kör bildbehandling, kontorsprogram, och lite småsaker på pajen utan bekymmer, och normal surf, på en liten skitdator som drar 1w eller kanske 2 vid belastning

en annan sak som är intressant är att kurvan upp för linux på persondatorer ökar
slökollade lite och sedan win11 kom så har det nästan fördubblats i procent, 2% till 4% ungefär, inte så mycket men det kommer förhoppningsvis öka

i tyskland har flera regioner skrotat windows för linux och spar en hel del pengar

samma borde göras i sverige, stat, kommun , landsting, linux
helst i skolorna med
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Dom här resonemangen kommer aldrig att upphöra.

En liten del individer som tycker världen är idioter som inte gör som dom.
Greppar efter halmstrån som att "LINUX Växer konstant" med en slags tarvlig förhoppning att snart kommer vändningen då all inser.

Verkligheten är att ingen jävel bryr sig ett dugg om vilket OS dom har. Det är applikationerna som folk nyttjar.
Så länge det finns ett sämre och krångligare utbud, så kommer gemene man inte vilja ha LINUX på sin desktop.

Den tillväxt man ser för LINUX (ljuset i tunneln) är till stor del inbäddade lösningar. Ex. står Steam OS för LINUX installationsbas (~24%) och för en stor del av tillväxten.
Om man tittar på de distar som rekommenderas här på forumet kan nämnas:
LINUX Mint 22.2 0.05% av användarna och 2.6% av LINUX användandet.
Ubuntu 24.04.03 0.06% av användarna och 2.83% av LINUX användandet.

Det är lätt att klumpa ihop alla LINUX distar och påvisa en tillväxt, men när man sedan rekommenderar en specifik så ser siffrorna lite annorlunda ut.

Jag är själv en stor användare av LINUX och använder det där det passar.
Med stor sannolikhet skulle detta inte skett om jag inte hade haft en UNIX bakgrund.
Förr eller senare hamnar man i en jävla terminal, det verkar ofrånkomligt.

Så dom som på sekt liknande manér försöker upplysa resten av världen att överge Windows för LINUX. Inse att ni är en anomalitet. En avart mot resten av befolkningen.
Eran kamp är meningslös och ett slöseri med kalorier.

Så länge det finns fler och mer lättinstallerade appar i Windows så kommer en överväldigande del vilja ha det.
Så länge en överväldigande del har Windows kommer det finnas ett större utbud med appar.

Do the math.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Man kör väl linux för just möjligheterna i terminalen? Det är en sådan grundpelare i tänket att det ska scriptas ihop saker? Upplever repeterbarheten på uppgifter så mycket enklare när man kan scripta allt...

Mestadels kör jag linux på inbyggda system, och WSL men har faktiskt en laptop som bara bootar linux
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

TomasL skrev: 14 mars 2026, 21:07:46 Ditt största hinder heter LINUX.
Jag kör Unix/Linux också på jobbet, sedan drygt 30 år tillbaka. Den biten har alltid fungerat bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan så vara, men det är fortfarande ditt största problem gällande bärbara datorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nu har jag inte provat, men bärbar med chrome os om man inte har speciella krav ?
Skriv svar