W11 wsl Ubuntu GUI
W11 wsl Ubuntu GUI
Köpt ny kärra med Windows11. Kör wsl instället för att partionera disken med en W11- och en Linuxpartion. Gimp o gedit fungerar med GUI-fönster, dock inte python mathplotlib. Letat på nätet men inte hittat något användbart. Hur gör man för att få fungerande GUI med W11, Ubuntu och mathplotlib?
edit:
Fungerar även bra med LibreOffice
edit:
Fungerar även bra med LibreOffice
Re: W11 wsl Ubuntu GUI
Du är mitt i andra steget av Microsofts EEE.
För Din egen och alla andras skull som använder Linux, kasta ut W11 och WSL. Installera därefter en riktig Linux.
Du kan sedan använda VirtualBox och skapa en VM med spyan från Microsoft, att använda vid de få tillfällen denna är absolut nödvändig.
Bidra inte till att fällan slår igen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_ ... extinguish
För Din egen och alla andras skull som använder Linux, kasta ut W11 och WSL. Installera därefter en riktig Linux.
Du kan sedan använda VirtualBox och skapa en VM med spyan från Microsoft, att använda vid de få tillfällen denna är absolut nödvändig.
Bidra inte till att fällan slår igen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_ ... extinguish
Snälla Marta, lugna ned dig, Det är väl snarare så att man i möjligaste mån undviker Linux, och endast använder det när det är absolut nödvändigt.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nu har du fel (igen) om Linux. Vi vet alla här att ditt kära Microsoft är den store Gud som enligt dig aldrig får ifrågasättas. Men det sker varje gång du postar något utan substans.
Vi som ser ljuset använder Linux till rätt mycket.
Vi som ser ljuset använder Linux till rätt mycket.
"Köpt ny kärra med Windows11. Kör wsl instället för att partionera disken med en W11- och en Linuxpartion."
Exakt som Microsoft's marknadsstrateger vill att Linuxanvändare skall göra. De köper datorn förinstallerad och orkar inte bråka med "secure boot" och annan dynga.
Gör tilläckligt många på det sättet blir Wsl till slut standarden för Linux. Allt flyter samman totalt och Windows är ensamt kvar.
Microseft är ett av världens äckligaste företag. INGEN har börjat samarbeta med dem och överlevt.
Linux kanske har en chans att klara angreppet om en stor majoritet bojkottar Wsl. Dollarsläggan biter dåligt på fri programvara. EEE biter dåligt om målgruppen parerar stötarna.
Exakt som Microsoft's marknadsstrateger vill att Linuxanvändare skall göra. De köper datorn förinstallerad och orkar inte bråka med "secure boot" och annan dynga.
Gör tilläckligt många på det sättet blir Wsl till slut standarden för Linux. Allt flyter samman totalt och Windows är ensamt kvar.
Microseft är ett av världens äckligaste företag. INGEN har börjat samarbeta med dem och överlevt.
Linux kanske har en chans att klara angreppet om en stor majoritet bojkottar Wsl. Dollarsläggan biter dåligt på fri programvara. EEE biter dåligt om målgruppen parerar stötarna.
Herre jösses, ni är ju fullständigt förblindade.
Det vore bra om ni vaknade,
Linux är jättebra på vissa saker, som web-servrar och liknande, men i övrigt, nja.
Det vore bra om ni vaknade,
Linux är jättebra på vissa saker, som web-servrar och liknande, men i övrigt, nja.
För att återgå, vilken version av WSL kör du?
Ditt problem är att det inte finns någon displayserver i WSL.
Du behöver installera en X11-server för att kunna se plottarna
kanske kan hjälpa dig lite
https://stackoverflow.com/questions/433 ... -wsl1-wsl2
Ditt problem är att det inte finns någon displayserver i WSL.
Du behöver installera en X11-server för att kunna se plottarna
kanske kan hjälpa dig lite
https://stackoverflow.com/questions/433 ... -wsl1-wsl2
Jag erkänner att jag har inte koll på hur den grafiska delen av WSL fungerar, men generellt så genomgår Linuxvärlden en övergång från X till Wayland, och det är väl inte helt osannolikt att WSL endast klarar den ena av dessa två.
Bra-att-veta-sidospår: Det basunerades förr ut att grafiska delen av WSL endast var något för W11, men sen ett tag (oklart hur länge - kanske alltid?) så fungerar det även med W10.
Vad får du för felmeddelande (slå eventuellt på extra debuginformation osv) när du försöker visa grafer?
Bra-att-veta-sidospår: Det basunerades förr ut att grafiska delen av WSL endast var något för W11, men sen ett tag (oklart hur länge - kanske alltid?) så fungerar det även med W10.
Vad får du för felmeddelande (slå eventuellt på extra debuginformation osv) när du försöker visa grafer?
Jag får följande när jag kör mathplotlib
Jag vill inte hamna i detbatten typ "vilket editor är bäst". Jag kör normalt Linux. Jag bytte när Telia stängde av mig från nätet pga att jag skickade 10000 span perdygn. Jag märkte ingenting av detta. Men då bestämde jag mig för att byta till Linux. Jag känner mig mer hemma med Linux och gillar att nästan allt är konfiguerbart med textfiler.
Dock har jag köpta program som bara snurrar på Windows och i slutändan behöver man Windows lite då och då. Dock blir jag lätt galen på alla på alla saker som bara dyker upp utan jag begärt det. Och när jag sitter i lugn o ro surfar (Firefox) så plötslig dykar det upp någon skum sida som jag inte vet vad det är och jag har svårt att komma bort från den. Jag får en känsla av "Closed garden" eller vad jag skall kalla det. Att jag behövde registera min dator gillade jag inte heller. Vad jag förstår men senare kan man undvika detta. Jag hade tidigare en laptop med två partioner på samma disk en för Windows och en för Linux. Plötsligt kunde inte boota Windows partionen trots att jag såg alla filerna i Windowspartitionen. Jag fick även hjälp av en som var mer datorkomptent än mig.Han kunde inte fixa problemet, med han var förståss bara ansluten remote. Så på min desktop har jag olika diskar med olika OS. Det fungerar hyffsat även om Grub inte kan boota Windows direkt. Varför vet jag ej, men det finns vägar runt detta lilla problem När jag skulle köpa labtop så funderade jag på att köpa en med två M.2 diskar med det blev inte så. Så nu sitter jag här med en maskin som jag vill köra både Windows och Linux på. WSL är kanske inte bästa lösningen, men man måste testa -Utan spaning ingen aning
Kod: Markera allt
erikd@ASUS2:~/Python$ python3 pplot.py
/home/erikd/Python/pplot.py:13: UserWarning: Matplotlib is currently using agg, which is a non-GUI backend, so cannot show the figure.
plt.show() skräptecken.......Dock har jag köpta program som bara snurrar på Windows och i slutändan behöver man Windows lite då och då. Dock blir jag lätt galen på alla på alla saker som bara dyker upp utan jag begärt det. Och när jag sitter i lugn o ro surfar (Firefox) så plötslig dykar det upp någon skum sida som jag inte vet vad det är och jag har svårt att komma bort från den. Jag får en känsla av "Closed garden" eller vad jag skall kalla det. Att jag behövde registera min dator gillade jag inte heller. Vad jag förstår men senare kan man undvika detta. Jag hade tidigare en laptop med två partioner på samma disk en för Windows och en för Linux. Plötsligt kunde inte boota Windows partionen trots att jag såg alla filerna i Windowspartitionen. Jag fick även hjälp av en som var mer datorkomptent än mig.Han kunde inte fixa problemet, med han var förståss bara ansluten remote. Så på min desktop har jag olika diskar med olika OS. Det fungerar hyffsat även om Grub inte kan boota Windows direkt. Varför vet jag ej, men det finns vägar runt detta lilla problem När jag skulle köpa labtop så funderade jag på att köpa en med två M.2 diskar med det blev inte så. Så nu sitter jag här med en maskin som jag vill köra både Windows och Linux på. WSL är kanske inte bästa lösningen, men man måste testa -Utan spaning ingen aning
Imponerande av MS att lyckas utveckla ett så pass hårdvarunära system som ett OS ändå är utan samarbete med intel/amd/nvidia för de lever ju alla....
Jag kör wsl, och linux rått... för jag kan välja och ta det som funkar bäst i stunden... eller kunde tvingar på en... är ju osmidigast när de tvingar på en Linux eftersom ju win/wsl combon är oslagbar och man kan plocka russin ur båda kakorna... hamnar man i Linux har man ju en evig fight med web-teams....
Marta, du kanske skulle börja öppna ögonen.Marta skrev: ↑10 mars 2026, 17:37:29
Utan Microsoft, så hade inte PCn funnits
Utan Microsoft hade inte Apple överlevt.
Utan Microsoft hade inte Linus haft något system att skapa Linux på. Linus hade garanterat gjort något helt annat, då det inte hade funnits några PC.
Vi hade fått leva med 8080/6800/6502/Z80/Z8-baserade maskiner.
Det är väl dessutom rätt troligt att det var Microsofts portering av UNIX SysV till x86 som inspirerade Linus.
Osv.
-
Bo.Siltberg
Faktum kvarstår att Microsoft är mitt största hinder för att kunna göra mitt jobb, men företaget har gått all-in så det är inte så mycket att göra annat än att gå i pension i förtid. Ja, det är synd men så är det.
Tyvärr kan man inte köpa en laptop (privat) utan att få med Windows(?). Libreoffice och Google drive funkar dåligt under Win 11.
Får jag bara en tydlig, komplett och felfri steg-för-steg-lista för hur man kastar ut Windows och tar in nån bra Linuxdist så nappar jag. Orkar inte greja med detta själv.
Frågan är om det fortfarande finns (webb)tjänster som fortfarande kräver Windows?
Ursäkta OT.
Tyvärr kan man inte köpa en laptop (privat) utan att få med Windows(?). Libreoffice och Google drive funkar dåligt under Win 11.
Får jag bara en tydlig, komplett och felfri steg-för-steg-lista för hur man kastar ut Windows och tar in nån bra Linuxdist så nappar jag. Orkar inte greja med detta själv.
Frågan är om det fortfarande finns (webb)tjänster som fortfarande kräver Windows?
Ursäkta OT.
Microsoft är inte ditt största hinder.
Ditt största hinder heter LINUX.
Då det finns femtielva olika mer eller mindre inkompatibla versioner, vilka dessutom inte är vare sig bakåt eller framåtkompatibla, så är det rätt mycket begärt att varje datortillverkaren skall lägga ner flera 10-tals miljoner för utveckla drivrutiner, bara för att tillfredsställa en minoritet av nördar.
Dell försökte en gång i tiden, men fick lägga ned försöket, då ingen ville ha linux på deras laptopar.
Ditt största hinder heter LINUX.
Då det finns femtielva olika mer eller mindre inkompatibla versioner, vilka dessutom inte är vare sig bakåt eller framåtkompatibla, så är det rätt mycket begärt att varje datortillverkaren skall lägga ner flera 10-tals miljoner för utveckla drivrutiner, bara för att tillfredsställa en minoritet av nördar.
Dell försökte en gång i tiden, men fick lägga ned försöket, då ingen ville ha linux på deras laptopar.
Min hovleverantör Inrego erbjuder tomma maskiner, iof inget prisavdrag då en Win11 installation kostar 0krBo.Siltberg skrev: ↑14 mars 2026, 20:52:14 Tyvärr kan man inte köpa en laptop (privat) utan att få med Windows(?). Libreoffice och Google drive funkar dåligt under Win 11.
https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-t14-g1-6 sunkig skärm men 32G minne 5500kr
Har man inte bråttom så kan man ju avvakta lite och se vad som kommer in över tid...