ABC-80 frågor!
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: ABC-80 frågor!
Har du ett mätinstrument? Mät då på de inringade sektionerna att du har spänningar där. Det ”brukar” vara en av de blå tantalkondensatorerna som har gått sönder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Det verkar ju som datorn går och flippar ur om vartannat. Jag sätter en peng på oxiderade/dåliga socklar till minne/ROM. Kör med öppen dator och försök trycka med fingrarna på de olika kretsarna.
Med minne menar jag både RAM dvs 4116 och videominne 4045.
Alla spänningar är rätt, +12V, -12V, +5V och -5V.Mickecarlsson skrev: ↑1 mars 2026, 09:15:54 Har du ett mätinstrument? Mät då på de inringade sektionerna att du har spänningar där. Det ”brukar” vara en av de blå tantalkondensatorerna som har gått sönder.
IMG_6971.jpeg
Verkar inte som någon tantalkonding är kortsluten heller.
Gör ingen skillnad, samma resultat. Även rengjort stift men det gjorde ingen skillnad. Har försökt mäta mig till om något stift inte har kontakt, men på ROM och minne så finns kontakt på alla stift.anders_bzn skrev: ↑1 mars 2026, 09:36:08 Det verkar ju som datorn går och flippar ur om vartannat. Jag sätter en peng på oxiderade/dåliga socklar till minne/ROM. Kör med öppen dator och försök trycka med fingrarna på de olika kretsarna.
Känns ju märkligt att det bara skulle bli dålig kontakt sådär plötsligt, mitt under drift. Den har alltid fungerat klanderfritt.
- anders_bzn
- Kontakt:
Har bekräftat att det är något fel på ROM.
Provade med en uppsättning från en annan ABC 80 och då fungerar den. Dock utan att grafmod fungerar märkligt nog.
Skulle nu behöva någon som kan bränna nya ROM.
Provade med en uppsättning från en annan ABC 80 och då fungerar den. Dock utan att grafmod fungerar märkligt nog.
Skulle nu behöva någon som kan bränna nya ROM.
Jag kan bränna men tror inte jag har några 2532 hemma,
Alternativt kan du få köpa ett one-rom av mig så kan du sätt upp det själv https://onerom.org/
Alternativt kan du få köpa ett one-rom av mig så kan du sätt upp det själv https://onerom.org/
- anders_bzn
- Kontakt:
Låter intressant, får undersöka One ROM lite mer.uaxnet skrev: ↑3 mars 2026, 15:14:20 Jag kan bränna men tror inte jag har några 2532 hemma,
Skulle vara kul att få igång ABC80:n igen, så meddela gärna om du har ROM.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag hade inte dem hemma. De ligger nog i mitt förråd, men dit kommer jag inte på ett par veckor.
Vilket/vilka ROM är det som är utbytta för att det ska fungera?
De ”stora” 2532-orna, eller något av de mindre?
Om det bara är problem i grafikläge, så kan man ju misstänka PROM:et på position J3. Det tror jag växlas in i stället för vanliga teckengeneratorn vid grafik-mode.
De ”stora” 2532-orna, eller något av de mindre?
Om det bara är problem i grafikläge, så kan man ju misstänka PROM:et på position J3. Det tror jag växlas in i stället för vanliga teckengeneratorn vid grafik-mode.
Oväntat om det ens är ett PROM eftersom det borde gå att avkoda grafiktecknen direkt med diskret logik. PROMet kanske sparar lite utrymme?
Men det borde vara val-logiken och inte avkodnings-PROM som är fel ifall det fortfarande blir text snarare än skräp/blankt, väl?
Men det borde vara val-logiken och inte avkodnings-PROM som är fel ifall det fortfarande blir text snarare än skräp/blankt, väl?