Saab 900 underhåll och reparationer
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag hade svetsat på en mutter, eller kanske hellre en skruv som man sticker ner i hålet och svetsar runtom, sen försöka lossa när den fortfarande är varm men inte helt varm, alltså börjat krympa.
Jag tänker försöka värma pluggen med tig-svetsen på låg värme först, se om det hjälper. Forskade lite i detta och det lär vara ett vanligt problem fast man inte drar för hårt (stål mot aluminium, vad händer då).
Att svetsa fast en mutter/skruv på den ger ju både ett bra sätt att greppa den OCH värmer upp den.
Värme löser det mesta, så det kanske hjälper att bara hetta upp den med tigen, men vad ska du dra i då ? ..och du vill ju ändå ha en ny sen ?
Värme löser det mesta, så det kanske hjälper att bara hetta upp den med tigen, men vad ska du dra i då ? ..och du vill ju ändå ha en ny sen ?
Orsaken jag värmde med TIG var just så jag skulle ha en chans att slippa byta den, den har material kvar nog att det går att använda insexdelen så. Det hjälpte dock inte att värma den, inte med min slagskruvdragare. Så jag gick och köpte ett nytt verktyg. En tryckluftsdriven mutterknackare.
Denna Makita har jag plågat i 12 år och använt för bultar trots den inte är menad för det.

Denna är klassad för 1400nm för att öppna muttrar, liten och kompakt är den också. Makitan ligger i regionen 165nm i jämförelse.

Skruven kom ut utan problem nu. Tyvärr kom lite mera med också. Nu vet jag inte hur mycket man borde förvänta sig, om nåt alls. Men bilen har gått snart 31,000 mil nu. Dock bara 6000 mil eller så sen senaste oljebytet.

Oljan var mörk vid det här laget.

Denna Makita har jag plågat i 12 år och använt för bultar trots den inte är menad för det.

Denna är klassad för 1400nm för att öppna muttrar, liten och kompakt är den också. Makitan ligger i regionen 165nm i jämförelse.

Skruven kom ut utan problem nu. Tyvärr kom lite mera med också. Nu vet jag inte hur mycket man borde förvänta sig, om nåt alls. Men bilen har gått snart 31,000 mil nu. Dock bara 6000 mil eller så sen senaste oljebytet.

Oljan var mörk vid det här laget.