Testköra resin-skrivare utan resin ?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Testköra resin-skrivare utan resin ?

Inlägg av Glenn »

Jag råkade spontanköpa en resinskivare i "otestat skick", jag satte ett skambud och råkade köpa den.

Det är en Weistek W5501 och det är väl SLA vad jag kan förstå och ska vara en klon på anycubic photon.

Men, jag har aldrig ens petat med resinskrivare, jag har väl ett hum om hur dom funkar men har inte satt mej in i det hela.

Hur kan jag testa skrivaren innan jag köper flera liter dyrare resin och häller i ? kan jag ens det ?

Jag har inte ens kopplat in ström till den än, och allt är kladdigt, troligen av resin som runnit runt under transporten..
hummel

Re: Testköra resin-skrivare utan resin ?

Inlägg av hummel »

Du kan köra den utan harts i baljan (vat). Lämpligt är att först kontrollera att byggplattan är korrekt inställd. Ifall det finns skräp på byggplattan eller skräp på filmen så är risken stor att du krossar displayen. Följ manualen för att sätta byggplattan i nivå i planet och rätt höjd.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag börjar väl med att torka rent allt, men det går alltså bra att starta upp den tom på resin ?

När är det den kan krossa displayen ? om jag försöker printa ? eller bara när jag startar den ?
hummel

Inlägg av hummel »

När byggplatformen går ner mot Vat-filmen, vilket den gör vid start av utskrift. Gör en korrekt inställning/kalibrering av byggplattan mot filmen/displayen, FÖLJ manualen för detta!
Skriv svar