Lyckas inte med 0,2mm munstycke

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Lyckas inte med 0,2mm munstycke

Inlägg av Glenn »

Jag köpte ju en hotend med lite fler munstycken, och idag testade jag att gå från standard 0,4mm till ett på 0,2mm.

Jag valde rätt i skrivaren och gjorde kalibreringen som den bad om.

Sen valde jag att jag har 0,2mm munstycke i slicern (anycubic slicer Next)
och ställde sen in lagerhöjden till 0,08 utom första lagret på 0,16
Linjebredd ställdes till 0,21mm

Det gick inte alls.

Efter typ en millimeter skrivet (på höjden) lossnade utskriften från plattan.

Jag googlade lite och såg att man bör ställa ner hastigheten till 30mm/s(!) och gjorde det,
såg också att man kan behöva ha högre temp och justerade upp både hotend och platta med 10 grader.

Funkar precis lilka dåligt.

Jag har nu gjort fyra utskrifter som alla failat på precis samma sätt, i början går det bra, men så fort utskriften blir ca 1-2mm hög så lossnar den från bädden

Vad sjutton ska jag ändra på ?
Senast redigerad av Glenn 16 januari 2026, 19:45:45, redigerad totalt 1 gång.
ds77

Re: Lyckas inte med 0,2mm munstycke

Inlägg av ds77 »

0,16 låter som lite tjockt? Testa med 0,1?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tror jag hade det på 0,08 först, men ändrade till 0,16 efter att första utskriften misslyckades.

..Men eftersom jag är osäker så justerade jag till 0,1 på första lagret nu och gör en testutskrift till.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Så tunnt funkar skit. Mängden material för en viss längd är bara 1/4 av vad den är med 0.4mm. Det blir för liten massa för värmeöverföringen. Usel vidhäftning både mot platta och mellan lagren. Sänk farten ännu mer så nozzlen hinner överföra värme till lagret under. Använd fästmedel på platten. Helst också en printer med uppvärmd låda.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, det blev exakt likadant :/

Jag ska testa att skriva ut nåt annat, utskriften jag försökte med kanske är lite väl "svår", även om den funkade kanon med 0,4mm munstycke.
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Det blir ju väldigt känsligt med avståndet till skrivytan när man både minskar diametern och tjockleken på första lagret. Kanske behöver det finkalibreras noggrannare? Det blir väldigt känsligt med avvikelser, med ett väldigt tunt första lager... Om inte plasten liksom plattas till (pressas ut till en oval, eller platt sträng) så blir ju kontaktytan väldigt liten. Att skrivplattan verkligen är ren och fettfri blir mycket viktigt (inga fingeravtryck osv.)
Jag gjorde en del detaljer med 0,25mm munstycke på min Prusa-skrivare för några år sedan och jag fick finjustera förstalagret tills det funkade. Skrivhastigheten sänktes markant och fästet blev därefter tillräckligt bra.

Det blev ändå lite olika bra vidhäftning varje gång, då den automatiska kalibreringen mätte något lite olika varje gång (vilket inte märks med 0,4mm munstycke), men det funkade relativt problemfritt. Jag skrev sedan problemfritt ut tusentals detaljer ca 15x15x10mm i PLA på PEI utan lim (60 grader varmt).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fan vad jag ångrar att jag började peta i det här..

Jag gav upp med 0,2mm och testade med 0,6mm istället "på skoj", och vad hände r? ..samma problem där ??

Visserligen ändrade jag bara från 0,4 till 0,6 i skrivaren och i slicern, och ställde upp lagerhöjden lite..

Nu hoppas jag verkligen att jag inte får en massa trassel när jag byter tillbaka till 0,4 igen, för det har funkat klockrent tills jag började klabba med det här.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Var du och fingrade en massa på printbädden när du mekade kanske? Provat rengöra den ordentligt?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag rengör alltid innan varje utskrift, så det var inte problemet.

Bytte tillbaka till 0.4 nu, och allt fungerar perfekt.

Innan bädden kallnat sitter utskriften stenhårt, går knappt att få loss den..

Nu bytte jag till "pirathotenden" den som ska vara "förbättrad", egentligen tänkte jag byta till en anycubic original, ska nog nästan göra det ändå..

Jag gissar att jag behövde göra fler inställningar för 0,6mm, troligen för 0,2 också men..
hummel

Inlägg av hummel »

Marta skrev: 16 januari 2026, 20:04:18 Så tunnt funkar skit. Mängden material för en viss längd är bara 1/4 av vad den är med 0.4mm. Det blir för liten massa för värmeöverföringen. Usel vidhäftning både mot platta och mellan lagren. Sänk farten ännu mer så nozzlen hinner överföra värme till lagret under. Använd fästmedel på platten. Helst också en printer med uppvärmd låda.
Har använt 0,2 mm munstycke på min Bambu Lab och aldrig haft något problem men så litet munstycke.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är en hel hög med inställningar som ändras om man byter till 0.2mm munstycke i Bambulab(orca).
Det är säkert inte så enkelt som att bara ändra lagerhöjd (och bredd).
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Testa med 0.1 mm lagerhöjd och öka flödet på första lagret till 120%. Rengör med diskmedel. Bädd 65 grader pla 230 grader första lagret sedan 210 grader ändra inte bäddtemp.
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Ja, och kolla att 0,1mm verkligen är 0,1mm. =Att första strängen som pressas ut blir ordentligt mycket bredare än 0,2mm...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Räcker inre med överextruderat första lager. Det skrivs väl en fot på första lagret? Det måste finnas riktgt fäste. En så ynklig sträng som 0.2mm har ingen chans att hålla fast föremålet i plattan. Är det en Bambu med värmd låda så borde det fungera.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det skall inte vara några problem bara så länge som den får kontakt med plattan så var säker på det om du inte använder någon automatisk nivellerings grej. Nu har jag bara använt Cura när jag testade 0.2 en gång på min Ender 3 Pro bara för skoj skulle men det var inga problem men det var lite petigt har jag för mig. Var helt säker på att den verkligen trycks ned i plattan en liten aning för då skall det sitta oavsett bredd men som sagt var också säker på att det verkligen är exakt 0.2 mm på munstycket.

Jag skrev ut en grej en gång med 0.4 mm munstycke och 0.04 mm lager höjd (vilket är det minsta steget som Z motorn kan kan göra) bara för att se om det ens skulle gå och printade första lagret lite tjockare så det verkligen skulle bli plant och fylla överallt. Hela saken skrevs ut helt perfekt, tog 9h för bara bara en lite mindre grej. Ser ingen direkt anledning till att det inte skulle det med 0.2 mm.
Skriv svar