Luftkompressor av gammal kylkompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Luftkompressor av gammal kylkompressor

Inlägg av kilimanjaro »

Hej folket och god fortsättning. Som rubriken säger har jag en gammal lite större kylkompressor stående och i stället för skroten funderar jag att bygga om den till en luftkompressor. Men jag har ingen aning om hur den ska anslutas även om jag gissar att det ska ske med hjälp av ett startrelä.
Schysst om nån kan bistå med råd och förklaring för både inköp och anslutning.

Med vänlig hälsning, // Karl B.
IMG_9954.jpeg
IMG_9957.jpeg
IMG_9955.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Re: Luftkompressor av gammal kylkompressor

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det lär inte vara oljefri luft från den kompressorn och när oljan är bortpumpad med luften lär den skära duktigt.

Dessutom är det nog rätt låg kapacitet på den, då molekylvikten på CFC är mycket högre än luft så den behöver inte ha så hög volympumpkaapcitet.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

För länge sedan byggde jag en kompressor av en sådan.
Men som rikkitikkitavi skev, väldigt låg kapacitet.
Den får gå länge typ 10 min för att pumpa ett bildäck, eller fylla en tyckluftstank. Luftdrivna verktyg är inte att tänka på.
Startrelä var det på en sådan. Men minns inte riktigt hur det funkade. Möjligen var det så att 220 v lades till tredje benet i anslutningen, så startade motorn och sen släppte reläet.
Skulle kunna simuleras med en tryckknapp som man håller in vid tillslag och sen släpper när motorn börjar gå.
Dvs bara för att se om den går och luftmängden är värt att gå vidare med.
Sen har vi smörjningen då.....

Knappast värt att lägga tid och arbete på, en skaplig liten kompressor kostar en tusenlapp på BILTEMA.

Roysan
svanted

Inlägg av svanted »

den måste byggas om för att kunna pumpa oljefri luft.
själva cylindern ligger ner, saknar vevhus, och allt badar i olja och den pumpar oljeblandat kylmedium genom tryckröret genom kondensorn..
det vill man inte med en luftkompressor så antingen måste man behålla den orörd och sätta en oljeavskiljare efteråt som leder tillbaka oljan...
eller eller plocka ut kompressorn och ställa upp den och bygga ett oljefyllt vevhus till den, för cylindern måste smörjas av stänkande olja underfrån...
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Bara köra igång :-)
Gjorde exakt så med en gammal brandsläckare som tank och kompressor från ett gammalt kylskåp.

Användes i ca 8 år för renblåsning, däckpumpning mm. innan den slängdes vid en flytt.
Kommer ut lite olja med luften, jag drog röret från kompressorn upp till taket första sträckan,
inbillade mig att mer av oljan skulle rinna tillbaka när den stoppade då .
Oklart om det spelade någon roll. :D
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Tack för synpunkter så här långt och när jag googlade en fråga fick jag flera länkar till inlägg på detta forumet.

En lite förklaring till mina frågor: Har eg inget behov av kapacitet för jag har redan ett antal luftkompressorer (största är en dieseldriven 10 m3 lämplig för blästringen tex) utan det handlar mera om nyfikenhet och kunskapsbehov. Nyfiken på om det går att bygga om den här så pass att jag kan använda den tex för att blåsa bort spånorna från "lillsvarven" istället för att tungklumpen ska hamna som återvinning. Vet inte ens om den är ok för den kommer som utbytt från nån applikation i ett numera nedlagda pappersbruk. Stor och tung, väger nog närmare 20 kg och riktigt gammal, har haft den minst 40 år som "bra att ha pryl".

Det där med oljan är inget problem omkring svarven men jag leker med tanken att få ren luft genom en oljeavskiljare och lite återföring av det som avskiljs till insugsluften efter luftfiltret. Då blir det ju lite rundgång ungefär som i grundutförandet i en kylkrets.

Men framförallt är jag ute efter att förstå hur den ska anslutas elektriskt, troligen via ett startrelä men därom vet jag inget därför suger jag kunskap från "nån som vet" lämpligt relä och hur den ska anslutas.

Karl B.
IMG_9956.jpeg
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kan man inte lösa mycket av "oljeproblemet" genom att låta den utgående luften först gå i en nån meter hög "stigare" (med lite större diameter såklart, typ 22 mm kopparrör). Den fungerar som en liten "lufttank" och den olja som följer med upp där borde väl inte följa med hela vägen utan rinna tillbaka ner?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

utgången är väl kopplad på högtryckssidan av kompressorn och då kan man inte låta något droppa tillbaka, i värsta fall får man hydralisk låsning av kolven och den går förbi backventilen

det skall avskiljas och matas tillbaka till inkommande luft

beroende på kompressor kan fördelen vara att dom klarar ganska högt tryck om man har nytta av det
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Mät upp resistansen mellan pinnarna.
Den innehåller två motor lindningar.
Så en av pinnarna är gemensam.
Koppla så här, storleken på kondensatorn kräver nog lite googlande. :)

Screenshot from 2026-01-04 22-36-29.png
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

provade fråga AI
:-)
För en Tecumseh AH5520E som körs på enfas 230V vid 50Hz
krävs vanligtvis en kombination av både start- och driftkondensator (CSR-koppling).
Exakta värden kan variera beroende på den specifika versionen (t.ex. XC3A),
men här är de standardvärden som rekommenderas för denna effektklass (ca 2 HP):
1. Driftkondensator (Run Capacitor)
Driftkondensatorn är ständigt inkopplad under drift för att optimera motorns gång och effektivitet.
Lämplig storlek: 30 – 45 µF.
Spänning: Minst 400–450 VAC (viktigt för att tåla toppspänningar i 230V-nätet).

Enligt din bild skulle det inte krävas startkondensator ?
Säkerhet: Kontrollera alltid kompressorns typskylt. Om märkningen anger "CSR" (Capacitor Start and Run) måste båda kondensatorerna användas.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Förutom startkondensator så underlättar det starten om man har bakslagsventil mellan kompressor och tank och automatiskt släpper ut trycket direkt efter kompressorn efter att motorn stängts av, så den inte behöver arbeta mot tryck direkt vid start.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Håller på med liknande grej jag också… stannat av pga flytt men projektet är inte slut än…

Jag har beställt såna här startrelän, samt en startkonfensator till vardera kompressor.

https://kruff.se/kompressorer-0/kompres ... -117u6019/

Den ger ström till driftlindningen på motorn. Den gör också det att den kopplar in startkondensatorn i några sekunder tills motorn kommer upp i varv. Sedan kopplas kondensatorn ur. Att ha den inkopplad hela tiden sliter på och kan skada startlindningen.

Jag har valt 20uF till startkondensator , räcker fint.

Kompressorn orkar inte starta mot mottryck, så man behöver något som släpper på det.

Jag har köpt en sån här , slipper man bråka med det själv och uppfinna något nytt.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 4yEALw_wcB

Jag köpte också lite backventiler samt oljeavskiljare osv just för att få lite torr luft.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tog AI'n till hjälp att formulera ett svar så det ser lite upprepande och bossigt ut.

Om vi bortser från alla sidospår om huruvida en kylskåpskompressor är ”lämplig” eller inte (olja i luften, driftcykel osv.) och fokuserar strikt på hur den ska anslutas elektriskt, så är lösningen ganska enkel.
Det här är en helt vanlig enfas kylskåpskompressor, avsedd att köras med PTC-startrelä, inte med kondensator.
Utifrån märkning och stiftlayout:
220–240 V, 50 Hz, enfas
Köldmedium: R134a
LRA ≈ 4,1 A
Tre stift: C (Common), R (Run), S (Start)
Internt termiskt överlastskydd (klixon) finns redan i kompressorn

Vilken typ av startrelä som ska användas
Du ska använda ett vanligt PTC-startrelä för kylskåpskompressor, samma typ som sitter i hushållskyl och frys.

Viktigt:
Ingen startkondensator
Ingen driftkondensator
Ingen kontaktor
Inga elektroniska ”soft-starter” behövs

Ett universellt PTC-startrelä märkt för:
220–240 V
R134a
LRA minst 5 A (ger marginal över 4,1 A)
är helt rätt val.

Många universella reläer säljs med inbyggt överlastskydd, men i detta fall är det inte nödvändigt, eftersom kompressorn redan har inbyggt termiskt skydd.

Hur inkopplingen fungerar
PTC-reläet sköter kopplingen internt:
Fas går direkt till Run
Fas går till Start via PTC-elementet
Nolla går till Common

Du behöver alltså inte handkoppla C, R och S var för sig.

Reläet trycks direkt på de tre stiften på kompressorn.
Det finns ingen fast stiftstandard mellan olika fabrikat, men universella PTC-reläer är konstruerade för att fungera med den vanliga trestifts-triangeln ändå.

Driftbeteende
Kompressorn ska starta direkt och tyst
Inget klickljud (PTC-reläer är tysta)

Om den inte kommer igång eller överbelastas:
Det interna termiska skyddet bryter
Vänta några minuter tills den svalnat
Därefter återställs den automatiskt

Sammanfattning
Det är en standard enfas kylkompressor
Den ska ha ett PTC-startrelä utan kondensator
Universellt trestifts PTC-relä fungerar utmärkt
Internt överlastskydd finns redan

Inkopplingen är plug-on, inte specialkoppling

När rätt PTC-startrelä sitter på plats beter sig kompressorn elektriskt precis som den gjorde i sitt ursprungliga kylskåp.
svanted

Inlägg av svanted »

man ska tänka på en annan sak...
med tiden kommer oljan att ta upp fukt från luften vilken kan göra att den rostar invändigt.
i vanliga kompressorer finns ingen kontakt mellan olja och kompressorluften och alla vet att det bildas mycket vatten i trycktanken,
som hamnar i oljan, vilken ju är inte bra...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

De flesta tryckluftskompressorerär oljesmorda. Beroende på krav på luftens renhet har man olika typer av avskiljning. Kondensvattnet innehåller olja.

Små hobbykompressorer klarar sig utan olja. Det finns större som är oljefria, jag har köpt sådana till projekt.
Skriv svar