När jag sökte efter PT2399-kretsar med mer rattar hittade jag en gammal artikel från Maplin Magasin - ett lite udda eko. Udda och udda ... så här ser många av dagens ekokretsar ut: en ADC som matar digitala siffror in i ett ram eller skiftregister och en DAC som återställer binära flödet till ett analogt, men här mycket mer diskret uppbyggt.
Är det lockande att testa????? Skiter påven i skogen???
Jag lär nog ha de flesta kretsar utom ADC-kretsen, den finns på eBay i Italien. Men så slår det mig, 64k RAM är ganska "litet". Jag hittar hastigt på BHIAB ett 128K och ett på 256K. Måste bara ändra räknaren (lägga till en till - piggybacka kanske).
Kul retrogrej från 80-talet.
Blockschema
Analogt in
Analogt ut
Digitalt däremellan
Huggbäverns synttråd (nytt namn)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
RogerJoensson
Jag byggde en sådan i mitten 80-talet. -Lade till lite komponenter (som till slut var som en boll av kontaktfel ovanpå) så att den kunde användas som trumsampler. 8 bitar ADA med NE571 compandern fungerade förvånande väl. Jag hade tänkt gå vidare och göra något riktigt av det, men sen dök väl något annat mer intressant upp.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
-
RogerJoensson
Jag lade på slutet till en NE572 för anslagskänsligthet/dynamik. Den kunde ställas så att den triggades och öppnade före samplingen och med decayen kunde utklingningstiden justeras, vilken även påverkades av anslagets hårdhet. I viss mån gick det med detta att motverka kulspruteeffekten (med flera täta t ex virvelslag), men riktigt bra blev det aldrig. Jag funderade på att köra dubbla samplers och trixa med logik för göra det lite mer varierat, men det kom inte längre än så.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag noterar en viss brist på en S/H. Det fattas en hel del i kretsen kan jag tycka men man får väl göra som du, då, bygga på med massa mer.
Något jag kom att tänka på nu var att låta klockan vara spänningsstyrd. Vad i hela fridens namn skulle kunna hända då ...
Något jag kom att tänka på nu var att låta klockan vara spänningsstyrd. Vad i hela fridens namn skulle kunna hända då ...
-
RogerJoensson
Chorus, vibrato (LFO) och div likt autotunemisshandlande effekter med manuellt styrd envelopgenerator. Det senare provade jag redan på 80-talet, men jag förkastade det pga att jag tyckte det bara lät fan. Något decennium senare blev det populärt... Jag hade tankar på dynamisk spänningsstyrning av oscillatorn till percissonsamplern , men det kom inte längre än till idé.