Ingen ställde förresten upp i testet. Lustigt nog förlorade personer, som till en början hävdat att de hör skillnad "som dag och natt", den förmågan när de riskerade att förlora pengar på det
Välja kabel till stereon...
Re: Välja kabel till stereon...
I ett annat forum, mer inriktat på bio hemma, så fanns det under en lång tid (flera år) en utmaning där man kunde vinna 30.000:- (om jag minns rätt) om man bevisade att man hörde skillnad på olika kablar. Just transparent var inte tillåtna då de, ironiskt nog, har ett filter(?!?!) i den där lådan som faktiskt har möjlighet att förvränga signalen. Total galenskap om man pratar HiFi där minsta möjliga signalpåverkan mellan källa och lyssnare eftersträvas.
Ingen ställde förresten upp i testet. Lustigt nog förlorade personer, som till en början hävdat att de hör skillnad "som dag och natt", den förmågan när de riskerade att förlora pengar på det
- Mizzarrogh
Är det egentligen någon som köper en kabelbit för typ 1,5 miljoner??
Man skulle ju få en i 24 carat guld mycket billigare än någon av dedär...
Det får bli gammal coaxialkabel så snart jag hittar en till spillbit...
Jag har ju lagt ut hela 540:- på hela riggen såhär långt så då kan man ju verkligen inte kompromissa på kablaget!
Man skulle ju få en i 24 carat guld mycket billigare än någon av dedär...
Det får bli gammal coaxialkabel så snart jag hittar en till spillbit...
Jag har ju lagt ut hela 540:- på hela riggen såhär långt så då kan man ju verkligen inte kompromissa på kablaget!
Vad var miniminivån på kabel man skulle försöka höra skillnad på?RoAd skrev: ↑8 december 2025, 12:41:25 I ett annat forum, mer inriktat på bio hemma, så fanns det under en lång tid (flera år) en utmaning där man kunde vinna 30.000:- (om jag minns rätt) om man bevisade att man hörde skillnad på olika kablar. Just transparent var inte tillåtna då de, ironiskt nog, har ett filter(?!?!) i den där lådan som faktiskt har möjlighet att förvränga signalen. Total galenskap om man pratar HiFi där minsta möjliga signalpåverkan mellan källa och lyssnare eftersträvas.
Ingen ställde förresten upp i testet. Lustigt nog förlorade personer, som till en början hävdat att de hör skillnad "som dag och natt", den förmågan när de riskerade att förlora pengar på det![]()
Det finns såklart en gräns för hur dålig en kabel kan vara, där det påverkar ljudet. För högtalarkabel är det väl i princip ledararean, och för signalkabel så lär väl parallell kapacitans och kanske serieinduktans ha viss inverkan, och ledararea för jorden påverkar förmågan att undertrycka jordslingor. Och såklart skärmningen. Det har säkert rätt låg inverkan för linjesignaler, men har definitivt inverkan för kabel mellan pickup och skivspelaringång. Fritt ur minnet så är standard ingångsimpedans 47k ohm och ett tvåsiffrigt antal pikofarad parallellt för MM-pickup medan jag tror det är tresiffrigt antal ohm för MC-pickuper.
Om högtalarkablarna har 4 ohms resistans (2 ohm vardera) så måste väl högtalaren hamna i en resistorstege typ? Enda som händer är effektförlust?
Miniminivån minns jag inte, det är flera år sedan killen som stod för utmaningen flyttade och inte längre hade möjlighet att anordna eventet.MiaM skrev: ↑9 december 2025, 01:39:02 Vad var miniminivån på kabel man skulle försöka höra skillnad på?
Det finns såklart en gräns för hur dålig en kabel kan vara, där det påverkar ljudet. För högtalarkabel är det väl i princip ledararean, och för signalkabel så lär väl parallell kapacitans och kanske serieinduktans ha viss inverkan, och ledararea för jorden påverkar förmågan att undertrycka jordslingor. Och såklart skärmningen. Det har säkert rätt låg inverkan för linjesignaler, men har definitivt inverkan för kabel mellan pickup och skivspelaringång. Fritt ur minnet så är standard ingångsimpedans 47k ohm och ett tvåsiffrigt antal pikofarad parallellt för MM-pickup medan jag tror det är tresiffrigt antal ohm för MC-pickuper.
Och testet gällde bara högtalarkablar. Extremt låg nivå, som signalerna från en pickup, är förstås enklare att påverka så det blir hörbart (även om jag tillhör de som fortfarande inte tror att det går att få vanilj i mellanregistret genom att byta kabel).
Teorierna är många hos "kabeltroende". Jag har hört allt från skineffekt (på frekvenser under 20kHz
Det går så klart att mäta minimala skillnader mellan olika kabeltyper, men de ligger alltid långt under vad ett mänskligt öra kan uppfatta.
Jag brukar anpassa area efter effekt och avstånd. Och så undviker jag att köpa kablar för miljonen som aktivt förvränger signalen med filter