Tänkte ge mig själv en julklapp...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Tänkte ge mig själv en julklapp...

Inlägg av Klas-Kenny »

Hade lite önskat att det kom en Bambulab "P2D" dvs. en P2S med dubbla extruders, men i mer samma prisklass som P2S.

Men Snapmaker U1 såg ju lite spännande ut.
Undrar hur bra den blir jämfört med Bambu.
Lite synd att den inte har sluten kammare när den "nästan" har det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev: 21 november 2025, 15:45:10 Ok. Det verkar ju gå framåt lite, men än är det långt till något bra. Att ha lösa extruders som man skiftar medför ju mycket extra mekanik som kan krångla och med många komponenter så blir det dyrt också. Vad jag ser framför mig som en relativt mindre komplicerad lösning är att man tillåter en väldigt liten mängd filament som man kan avlägsna på någon sekund. Alltså bara den mängd som ryms i munstyckets hål t.ex. 0.4 x 4 mm. Detta borde kunna ernås med någon typ av revolver som vrider fram önskat filament direkt mot själva munstycket. När revolven kommer i läge så möter revolverhuset med alla filameningångar en induktionsvärmare som på någon sekund värmer filamentet i den önskade kanalen. själva munstycket är alltid uppvärmt till rätt temp. Jag skulle tippa på en färgbytestid på 4-5 sek. Jämfört med de i dag snabbaste som behöver > 10 sek och dessutom minimalt med spill (ca 2-3 mm).
Fast det är väl ungefär så det fungerar idag hos både anycubic och bambu ?, förutom att den klipper filamentet, drar tillbaka det och matar in nästa ?

Det som tar tid är ju att åka bort och spruta igenom den nya färgen, och sen "wipe tower" och sen print. ..för VARJE lager..

Riktigt tufft är det ju den dagen man kan ha bara fyra trådar (RGBW) och mixa till valfri färg i munstycket... ..om det nu ens är tekniskt möjligt, men det borde det vara.
kenneth1212

Inlägg av kenneth1212 »

Ingen som nämnt Qidi Q2 ännu. Dock med samma nackdelar vid flerfärgsprint, mycket spill o lite långsamt. Än så länge är det i stadiet villhöver så inget jag kört själv ännu. Men den verkar lite vassare än Anycubic eller Elegoos alternativ.
Xxyzzy

Inlägg av Xxyzzy »

Och förstås Flashforge AD5X. Samma princip för 4-färg som övriga, så det kan bli en del "poop".
Men är annars en väldigt bra skrivare till bra pris.
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Jaha, så det är mest färgbyte som det kommenteras om.
Jag använder min skrivare oftast för att skriva ut praktiska grejorna.
Senast var det kapsling till en strömbrytare på en borrmaskin
Så det är kvaliteten på utskriften som är viktig för mig
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Samma här, men färgbytesfunktion kan vara trevlig ändå, tex. för att printa ett supportlager i ett annat material.
Själv har jag en Bambulab A1 och kvaliteten på utskrifterna är kalasbra. Men det är ju en bedslinger och ibland skulle jag vilja ha en inkapslad med temperaturreglerad kammare för mindre problem med warping.
Tittar därför på redan nämnda P2S, eller kanske rent av en H2S utan AMS (till att börja med). H2S är dock lite åt det dyra hållet... :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bara att kunna ha flera olika material i skrivaren och inte behöva byta rulle manuellt är värt mycket tycker jag.

När jag köpte min tänkte jag ju att jag skulle printa mycket i flerfärg, men det som gör att jag skulle ha svårt att gå tillbaka
till en enfärgsskrivare är just bekvämligheten med olika material/färger.

Jag har vanligen svart och vitt PLA i de första positionerna, och sen en rulle med asvart PETG i den tredje, och i den fjärde byter jag om jag behöver nåt annat.
..Det hade varit nice med ett magasin till, så man hade kunnat ha grå och genomskinlig också,.. och kanske röd ;)
hummel

Inlägg av hummel »

pi314 skrev: 21 november 2025, 16:49:36 2-färg med dual extruder i Ultimaker
Någon som testat att skriva 2-färg med dubbla extruders i Ulrimaker?

Här är en demo med en uppgraderad UM2. Det ser ju enkelt ut...

Hoppar till 0:50 för att se hur den byter färg.

UltiMaker S6 har dual extruders som standard. Den är ju inte billig...
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare- ... /ultimaker

Har använt min Ultimaker 3 med dubbla huvuden sedan 2018 för flerfärgsutskrifter med stor framgång.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

hummel:

Tack!

Ultimaker är IMO i en klass för sig. Lite som Festool, fast i 3D-skrivarvärlden.
Priset är därefter.

Men...

Lite äldre UM-skrivare kommer ut ibland på marknaden för IMO rimliga priser.
T.ex. UM2 och UM2+ är förberedda för dubbla huvuden, men har det inte som standard. För en rimlig slant kan dom uppgraderas till dubbla huvuden. Kanske värt att testa?

En liten "egenhet" som UM har är att dom använder 2,85 mm filament. När i stort sett resten av världen använder 1,75 mm. Det går att konvertera från 2,85 mm till 1,75 mm (för en rimlig kostnad), men det är lite pyssel. Jag har inte testat att göra detta.

Alla 3D-skrvare behöver lite underhåll. En begagnad ska man nog räkna med att den behöver en genomgång innan den blir bra.

För att koppla till TS fråga i trådstarten, så utgår jag från att det handlar om en ny skrivare. Då tror jag att det är BambuLab som gäller. Kanske en P2S?

Själv har jag nyligen fått/köpt billigt ett par Ender 3. Efter genomgång skriver dom IMO riktigt bra. Men, dom har ju sina egenheter och begränsningar. Jämfört med t.ex. BambuLab och UM är dom väl nästan passé? Men, jag använder dom regelbundet.

Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Den här lutar det åt just nu...
Bambu Lab P1S Combo Bundle

Dum fråga:
Jag antar att automatisk bed leveling med avkännare är standard numera?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja, det får nog räknas som standard.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tänk på att P1S behöver en liten uppgradering av extrudergear och munstycke om du vill köra med fiberförstärkta material.
P1S kommer alltså inte med härdade munstycke och matarhjul, vill jag minnas.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Glenn skrev: 21 november 2025, 19:50:51 Fast det är väl ungefär så det fungerar idag hos både anycubic och bambu ?, förutom att den klipper filamentet, drar tillbaka det och matar in nästa ?
anycubic och bambu är inte ens i närheten och inte de svindyra skrivarna med verktygsbyte heller. Jag talar om en extruder som är typ 10-20 gånger snabbare att byta färg med ett nästan försumbart färgspill som man gör sig av med på ett par sekunder. (en 0.4 mm sträng på 5 mm) kan i de flesta fall skrivas in i ev. filler. Uppvärmning av filament 2-3 sek. Hela färgbytet är beräknat till 4-5 sekunder.
hummel

Inlägg av hummel »

pi314 skrev: 23 november 2025, 12:02:52 <Snip>
Lite äldre UM-skrivare kommer ut ibland på marknaden för IMO rimliga priser.
T.ex. UM2 och UM2+ är förberedda för dubbla huvuden, men har det inte som standard. För en rimlig slant kan dom uppgraderas till dubbla huvuden. Kanske värt att testa?

En liten "egenhet" som UM har är att dom använder 2,85 mm filament. När i stort sett resten av världen använder 1,75 mm. Det går att konvertera från 2,85 mm till 1,75 mm (för en rimlig kostnad), men det är lite pyssel. Jag har inte testat att göra detta.
Anledningen till att UM2 aldrig fick dubbla huvuden är att det fungerade dåligt att inte kunna lyfta upp det huvud som inte skriver.

Mjukt, typ TPU 2,85 mm filament fungerar ofta mycket bättre än 1,75 mm vid retract osv.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

SeniorLemuren skrev: 23 november 2025, 16:59:33
Glenn skrev: 21 november 2025, 19:50:51 Fast det är väl ungefär så det fungerar idag hos både anycubic och bambu ?, förutom att den klipper filamentet, drar tillbaka det och matar in nästa ?
anycubic och bambu är inte ens i närheten och inte de svindyra skrivarna med verktygsbyte heller. Jag talar om en extruder som är typ 10-20 gånger snabbare att byta färg med ett nästan försumbart färgspill som man gör sig av med på ett par sekunder. (en 0.4 mm sträng på 5 mm) kan i de flesta fall skrivas in i ev. filler. Uppvärmning av filament 2-3 sek. Hela färgbytet är beräknat till 4-5 sekunder.
Jag vet inte hur du tänkt dig den, så därför tvivlar jag en smula. Var sitter matarhjulen? Var/hur klipps filamentet? En extremt liten smältzon är inte bara positivt, det ger dåligt genomflöde. Att byta färg/material kräver mer än att volymen i smältzonen skall ut, det sitter rester kvar som måste sköljas ut. Det är därför man kan speca hur mycket som skall flushas ut beroende på vilka färger man växlar mellan. Man flushar mer om man växlar från svart till vitt än mellan mörkblått och svart ex.
Skriv svar