Tänkte ge mig själv en julklapp...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Tänkte ge mig själv en julklapp...

Inlägg av Klas-Kenny »

Hade lite önskat att det kom en Bambulab "P2D" dvs. en P2S med dubbla extruders, men i mer samma prisklass som P2S.

Men Snapmaker U1 såg ju lite spännande ut.
Undrar hur bra den blir jämfört med Bambu.
Lite synd att den inte har sluten kammare när den "nästan" har det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Tänkte ge mig själv en julklapp...

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev: 21 november 2025, 15:45:10 Ok. Det verkar ju gå framåt lite, men än är det långt till något bra. Att ha lösa extruders som man skiftar medför ju mycket extra mekanik som kan krångla och med många komponenter så blir det dyrt också. Vad jag ser framför mig som en relativt mindre komplicerad lösning är att man tillåter en väldigt liten mängd filament som man kan avlägsna på någon sekund. Alltså bara den mängd som ryms i munstyckets hål t.ex. 0.4 x 4 mm. Detta borde kunna ernås med någon typ av revolver som vrider fram önskat filament direkt mot själva munstycket. När revolven kommer i läge så möter revolverhuset med alla filameningångar en induktionsvärmare som på någon sekund värmer filamentet i den önskade kanalen. själva munstycket är alltid uppvärmt till rätt temp. Jag skulle tippa på en färgbytestid på 4-5 sek. Jämfört med de i dag snabbaste som behöver > 10 sek och dessutom minimalt med spill (ca 2-3 mm).
Fast det är väl ungefär så det fungerar idag hos både anycubic och bambu ?, förutom att den klipper filamentet, drar tillbaka det och matar in nästa ?

Det som tar tid är ju att åka bort och spruta igenom den nya färgen, och sen "wipe tower" och sen print. ..för VARJE lager..

Riktigt tufft är det ju den dagen man kan ha bara fyra trådar (RGBW) och mixa till valfri färg i munstycket... ..om det nu ens är tekniskt möjligt, men det borde det vara.
Skriv svar