Hitta enkel timer kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders Rengman

Hitta enkel timer kretskort

Inlägg av Anders Rengman »

Letar efter ett så litet kretskort som möjligt ( inte viktigast men ju mindre desto bättre)
Min tanke är att förinställa en tid en gång ( 10 sek-2 minter)
Tryck på en knapp...ljud efter inställd tid...thats it.
Skall 3d printa egen låda.

Behöver ingen display, relä etc..
Bara tidsinställningsmöjlighet o pip.

Helst typ Temu, Amazon etc.

Inget intresse att bygga nått själv av elektroniken.

Anders
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Hitta enkel timer kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tja ... det finns ju gisigt enkla och små timerkretsar och jag försöker hitta en variant jag har liggande.
Dock har jag galna tankar att skappa ett paket sådana här men de är nog minst 3 veckor bort: https://www.aliexpress.com/item/1005005134938520.html

AliExpress har ju ganska små och ändå lite avancerade som denna: https://www.aliexpress.com/item/1005006405831391.html

Någonstans har jag en modul, ganska lik den här (men lite bättre) och som du skulle kunna få mot lite (brev)frakt: https://www.ebay.com/itm/192110259298?_skw=timer+module. Måste bara hitta den ...

PS. Hittar i gömmorna en enkel modul men jag hittar inte beskrivning till den: en pulse encoder med tryckfunktio och displej. Anslut en triggfunktion (tryckknapp) och du har ett väclande relä på utgången.
Anders Rengman

Kanske borde nämna att jag vill ha ett färdigt kretskort med allt på..vill inte löda till summer mm
Kan sträcka mig så långt som batteri men annars så färdigt som möjligt

Ang storleken så gör inget om det är som en tändsticksask, men helst inte större

Tack för tipsen
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Speciellt AliExpress-modulerna har skruvanslutningar.
Den här t ex 66x40mm och har ingångar till hö och utgångar till vä.
IMG_3609.JPG
Jag kan ha en enkanalers med tryckknappar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

En timer-krets typ NE555 är inte större än en knapp-cell men kräver visst kunnande för att använda.
Är NE555 obekant så är det antagligen inget för TS.
Förmodar samma med liten MCU som kräver programmering. Kretsar typ 8-pinnars IC-krets finns så storleken är obetydlig.

Det som däremot tar större utrymme och mer planering är allt runt om kretsen. Om det ska finnas knappar för tidsinställning, batteriinkoppling och tids-aktivering.
Ska något styras, ljud, lampa relä och för vilken spänning? Ström? Ett relä som är ok att använda för 240V blir gärna större än tändsticksask och en liten knappcell begränsar driftstiden av sådant relä.
Ska man inte löda eller koppla något i lådan är det svårt att få ihop något som inte är färdigbyggt.
Blir som att installera bilmotor utan att vilja koppla något själv. Hjälper inte om du printar motorrummet själv.

Det underlättare lite att veta vad som ska utföras, spänning, ström, utorgan input funktion, möjlighet att ställa tid och aktivering, batterikrav, krav på driftstid och annat som behövs för att förstå vilka lösningar som är möjliga.

Redan givna exempel här ovan är sådant som inte är så mycket mer än att ansluta strömförsörjning om kretsen i övrigt utför önskad funktion.

Utifall det skulle vara funktion motsvarande frånslagstimer till kaffebryggare så har jag testat denna timer:
https://www.aliexpress.com/item/1005005256343394.html
Klarar att bryta 240V och kräver inget batteri. Medföljande låda behövs inte. Kretskortet monteras inuti kaffebryggaren och kräver inga tidsinställande knappar utöver grundinställningen. Naturligtvis måste man koppla in det som ska signaleras eller styras men det kan man kanske få hjälp med.
I detta fallet tre kablar, nolla och fas in och ut.
Nytt tidsfördröjt frånslag påbörjas automatiskt varje gång bryggaren kopplas in. Enklare är nog svårt att tänka sej.

Om detta är långt från dina funktionskrav så specificera gärna närmare.
Anders Rengman

inte alls så stort projekt

Vill tex förinställa på ca 2 minuter ( görs bara en gång)
När jag trycker på en knapp piper det efter 2 minuter
Thats it

inga relän, inga displayer, inga laster.

Anders
Anders Rengman

E Kafeman skrev: 12 november 2025, 04:58:10 En timer-krets typ NE555 är inte större än en knapp-cell men kräver visst kunnande för att använda.
Är NE555 obekant så är det antagligen inget för TS.
Förmodar samma med liten MCU som kräver programmering. Kretsar typ 8-pinnars IC-krets finns så storleken är obetydlig.

Det som däremot tar större utrymme och mer planering är allt runt om kretsen. Om det ska finnas knappar för tidsinställning, batteriinkoppling och tids-aktivering.
Ska något styras, ljud, lampa relä och för vilken spänning? Ström? Ett relä som är ok att använda för 240V blir gärna större än tändsticksask och en liten knappcell begränsar driftstiden av sådant relä.
Ska man inte löda eller koppla något i lådan är det svårt att få ihop något som inte är färdigbyggt.
Blir som att installera bilmotor utan att vilja koppla något själv. Hjälper inte om du printar motorrummet själv.

Det underlättare lite att veta vad som ska utföras, spänning, ström, utorgan input funktion, möjlighet att ställa tid och aktivering, batterikrav, krav på driftstid och annat som behövs för att förstå vilka lösningar som är möjliga.

Redan givna exempel här ovan är sådant som inte är så mycket mer än att ansluta strömförsörjning om kretsen i övrigt utför önskad funktion.

Utifall det skulle vara funktion motsvarande frånslagstimer till kaffebryggare så har jag testat denna timer:
https://www.aliexpress.com/item/1005005256343394.html
Klarar att bryta 240V och kräver inget batteri. Medföljande låda behövs inte. Kretskortet monteras inuti kaffebryggaren och kräver inga tidsinställande knappar utöver grundinställningen. Naturligtvis måste man koppla in det som ska signaleras eller styras men det kan man kanske få hjälp med.
I detta fallet tre kablar, nolla och fas in och ut.
Nytt tidsfördröjt frånslag påbörjas automatiskt varje gång bryggaren kopplas in. Enklare är nog svårt att tänka sej.

Om detta är långt från dina funktionskrav så specificera gärna närmare.
inte alls så stort projekt

Vill tex förinställa på ca 2 minuter ( görs bara en gång)
När jag trycker på en knapp piper det efter 2 minuter
Så helst 1,5-3 volt
Thats it

inga relän, inga displayer, inga laster.

Anders
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

En sådan här gör ungefär det du önskar:
https://www.aliexpress.com/item/1005008701312089.html
Ställ in önskad tid.
Göm den sedan i din egenprintade låda försedd med en extern lång tryckknapp som mekaniskt kan trycka på timerns start-knapp.
Skriv svar