Hur förvarvar ni filamentrullar ? (för 3d-skrivare)

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Hur förvarvar ni filamentrullar ? (för 3d-skrivare)

Inlägg av Glenn »

Nu börjar det bli lite väl mycket filamentrullar liggandes, räknade till 9st 1Kg (varav 3 oöppnade) och 4st 250g som ligger överallt, och jag beställde just sju 1kg-rullar till.

Förvaringen är kaos, nya rullar ligger i sina kartonger på hyllor, det är ju fint, men alla öppnade rullar ?

Jag försökte en gång köpa förvaringslådor av plast som rymde 4 rullar, och sen ha silkagel-påsar i dessa, tyvärr är rullarna liite förstora så locket tätar inte riktigt.

Dessutom är dessa lådor också ganska osmidiga, speciellt när man ska ha en rulle i lådan under allt annat.

Hur gör ni andra ?

Jag vill att det ska vara lätt att plocka fram, det ska finnas nån möjlighet till märkning (jag har till exempel fyra olika svarta filament som från håll ser likadana ut, PETG,ABS,PLA och "opal black" PLA) så man kan
hitta vad man söker, och så platseffektivt. Dessutom dammskyddat, det är viktigare än fuktskyddat har jag insett.

Jag håller på att bygga om i garaget och tanken är att flytta dit 3d-skrivarna när de tär klart, och då kan jag anpassa efter hur jag vill göra med förvaringen också.

Men jag har verkligen ingen bra ide hur man ska göra annat än att bara trava på hyllor.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hur förvarvar ni filamentrullar ? (för 3d-skrivare)

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har några stycken SnapDryer/PolyDryer-lådor för ändamålet.
En filamentrulle i varje, håller sig ständigt torkad (så gott som, och när så inte är fallet sätter man lådan på torken).

Men visst, blir inte helt gratis om man måste ha många öppna rullar samtidigt.
Finns en anledning till att jag enbart kör med svart plast, enligt Henry Ford-modellen. :roll:
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Känner igenmig i din fråga. Jag slurade fundera och låter rullarna bo i sina leveranskartonger och med tiden spara jag dom kartonger som är lika stora så dom travas bra på hyllor. Rullarna lägger jag i stora zippåsar från Ikea
https://www.ikea.com/se/sv/p/istad-ater ... -40525685/
Med silikaåse i. Funkar för PLA och ABS för mig.
Har ett gäng påsar från webhallen som man kan suga ur luften med en pump. Tänkta för de lite känsligare filamenten.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Jag har mina öppnade rullar i en lite större plastlåda med lock från classe. Den rymmer nog en sju åtta rullar ungefär. Där har jag förutom rullarna en påse fuktslukarrefill och en billig digital termometer/hygrometer. Har nog haft den lösningen med samma fuktslukarpåse i ett och ett halvt år nu och hygrometern visar 26%.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Vacuumpåsar att suga ur med dammsugaren. 20 kr/st.

https://www.3dprima.com/se/reservdelar- ... 26969_8414
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag sätter i en rulle och kör på den tills den är slut.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Köpte 10 påsar med pump för 232kr på Amazon.

https://www.amazon.se/dp/B095VXF8GR?ref ... title&th=1
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Även om man har "utsugningsppåsar" eller andra påsar blir det ju ett förvaringsproblem.

Hade hoppats att nån hade löst det, annars får jag väl snickra ihop nåt själv, har funderat på lite olika sätt.

Funderar på en lådformad lång hylla med plats för kanske 15 rullar i rad "ståendes", lucka som öppnas uppåt och ett utrymme under för typ silicagel.

Troligen av trä då så det lär ju inte bli tätt men luftfuktigheten här är ju relativt låg.

När jag var och handlade idag hittade jag en 5kg-säck med silica-gel kattsand halvbilligt så jag köpte den, kanske kommer till användning isåfall.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

GeekJoan skrev: 16 oktober 2025, 18:12:19 Jag sätter i en rulle och kör på den tills den är slut.
Du byter aldrig färg och material ?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Bara så du inte ska känna att du har oordning.
Skärmbild 2025-10-16 221719.png
Skärmbild 2025-10-16 221733.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Glenn skrev: 16 oktober 2025, 20:19:36 Du byter aldrig färg och material ?
Målar alltid grejerna i efterhand om det behöver ha en speciell färg. Har bara kört PLA än så länge.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har funderat en del och kommit fram till att jag nog får bygga nåt själv, frågan är hur man ska tänka med fukt, ska man helt enkelt försöka bygga så tätt som möjligt och ha plats för silica gel ? ..eller ska man bara strunta i det
och istället torka filamentet innan användning ?

Läser man manualen till min skrivare står det att filament ALLTID ska torkas innan användning, vilket man ju sällan orkar.

Jag testade faktiskt att skriva ut en calibration cube med ett filament (PETG) som legat öppet i ~7 år, och sen torka det och skriva ut det igen, det blev skillnad,
oklart om det berodde på torkningen man gissningsvis var det så, ytan blev jämnare.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Innan jag skaffade den nya skrivaren lät jag rullarna ligga öppet i tvättstugan.
Tydligen kring 70% RH där. PLA är inte speciellt fuktkänsligt och jag hade aldrig problem med det.
Andra material däremot kan vara mycket mer känsliga. Polykarbonat t ex som ska vara under 20%
var väl det som triggade mej att börja med påsar. Och då blev det påsar för allt.
malman

Inlägg av malman »

Polydryer på jobbet ...
Hemma skaffade jag cornflakes låddor (matförvaringsboxar) via amazon (tror jag) som budget variant på polydryer, men ännu inte blivit implementerat.... Levererades med fuktmätare...
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Köper gjutrör där jag förvarar allt från plattsjärnsbitar till filament, både öppnande och oöppnade rullar.
Denna diametern är lagom: https://www.bauhaus.se/gjutror-for-beto ... x4x1200-mm
Rymmer 17 rullar. Finns även längre rör. Köpte 2 meters rör men sågade av den på mitten för att enklare kunna stå under bänken till printern.
Av en händelse har jag gratis passande lock i denna stilen: https://www.amazon.se/t%C3%A4cklock-%C3 ... B0C4GCK9X2
De brukar bli över och kastas vid större VVS installationsjobb.
Stoppar först ner en sopsäck i klar plast i pappröret som rullarna sedan åker ner i.
Klar plast till säcken gör att det blir lite enklare att hitta sökt rulle.
Sopsäcken stängs med simpla påsklämmor. Har aldrig vacuumsugit men jag brukar kasta ner i sopsäcken torkmedel som följer med rullarna.
Har funderat på om sopsäcken är till nytta men det är sådant som jag ändå har så ska kanske utvärdera vid tillfälle.
Gjutrören tar liten plats stående och är lätta att flytta.
Skriver med tuschpenna direkt på röret vad som finns inuti. När något är slut stryks den över.
En nackdel är att det är lite extra jobb att plocka fram den understa rullen men det händer inte så ofta.
Kör det mesta i svart så de rullarna sitter alltid i skrivaren.
Gjutrören är rätt stabila och kan förvaras liggande på pallhyllor om man föredrar det.
Skriv svar