Voltmätare skrot?
- SeniorLemuren
Voltmätare skrot?
Har en gammal voltmätare som jag köpte här på forumet för länge sedan, som jag aldrig använt på grund av att jag saknade stickpropp. Det är tydligen ett precisionsinstrument som mäter från microvolt och uppåt.
Nu behöver jag en lämplig låda att bygga in mitt labbagregat i. Är det värt att försöka sälja detta instrument eller skall jag skrota det och använda den fina plårlådan till mitt labbagragat?
Nu behöver jag en lämplig låda att bygga in mitt labbagregat i. Är det värt att försöka sälja detta instrument eller skall jag skrota det och använda den fina plårlådan till mitt labbagragat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 7 oktober 2025, 11:55:20, redigerad totalt 1 gång.
- FormerMazda
Re: Votmätare skrot?
Ligger på ebay för 2500 och 5000kr.
Så funkar den så skulle jag nog satsa på en försäljning, sen köpa en kapsling istället.
Så funkar den så skulle jag nog satsa på en försäljning, sen köpa en kapsling istället.
- Mizzarrogh
Nu var den såld såg jag men annars kunde du köpt dendär okända grejer för 10:- som jag visade i onödiga tråden då den verkade ha liknande chassie...
Kanske inte lönar sig att skicka men du kan få någon gammal låda av mig om jag dyker på på skroten.
Kanske inte lönar sig att skicka men du kan få någon gammal låda av mig om jag dyker på på skroten.
Milde vilde, skrota en sådan för lådan
Det är ju en B&K, något av det finaste som gjorts på denna sidan av Atlanten. Det är helgerån att bara tänka den tanken.
Även om den är behäftad med fel så skall den givetvis bevaras och lagas.

Det är ju en B&K, något av det finaste som gjorts på denna sidan av Atlanten. Det är helgerån att bara tänka den tanken.
Även om den är behäftad med fel så skall den givetvis bevaras och lagas.
- SeniorLemuren
Re: Voltmätare skrot?
Oj. Bäst att testa så den fungerar då. Det är någon konstig kontakt för 220V på baksidan, men man kan väl ansluta kablarna direkt till de 2 spänningspiggarna. Frågan är hur ett 220V instrument fungerar mot dagens nätspänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Nu har jag kopplat om instrummentet till 240V. Det fanns en omkopplare på baksidan. Jag har ingen passande propp så jag anslöt nätsladden direkt på spänningspiggarna och slog på instrumentet. Skalbelysningen lyser men instrumentvisaren går upp till maxläge och stannar där tills man slår av instrumentet, visaren går då ner sakta efter någon sekund, vilket ju visar att någon kondensator blir uppladdad vid påslag.
Instrumentet påstods fungera när jag köpte det för många år sedan men jag hade ingen direkt användning av det så jag kopplade aldrig in det eftersom jag inte hade någon anslutningskontakt som passade. Det har därför stått oanvänt sedan jag köpte det.
Kontakten på baksidan har en platt och en rund anslutning som är gemensamt jordade till chassiet. Den ena kontakten är ansluten till transformatorns kärna och det andra till övriga jordpunkter.
Kan det bero på att transformatorn inte är jordad som instrumentet visar fullt utslag på grund av störningar, eller kan felvisningen bero på att instrumentet har legat i många år och måste kalibreras på grund av ett elektroniken har åldrats. Jag har öppnat höljet och kan inte se något som ser skumt ut. Allt är rent och snyggt. Efter som instrumentbelysningne fungerar så indikerar det ju att det finns spänning från transformatorn.
Eftersom jag har en massa andra järn i elden så är jag inte direkt sugen på att ge mig på att felsöka/trimma instrumentet, så jag slänger ut en fråga här om det är någon som vill köpa instrumentet för en skälig penning för att fixa till det.
Instrumentet påstods fungera när jag köpte det för många år sedan men jag hade ingen direkt användning av det så jag kopplade aldrig in det eftersom jag inte hade någon anslutningskontakt som passade. Det har därför stått oanvänt sedan jag köpte det.
Kontakten på baksidan har en platt och en rund anslutning som är gemensamt jordade till chassiet. Den ena kontakten är ansluten till transformatorns kärna och det andra till övriga jordpunkter.
Kan det bero på att transformatorn inte är jordad som instrumentet visar fullt utslag på grund av störningar, eller kan felvisningen bero på att instrumentet har legat i många år och måste kalibreras på grund av ett elektroniken har åldrats. Jag har öppnat höljet och kan inte se något som ser skumt ut. Allt är rent och snyggt. Efter som instrumentbelysningne fungerar så indikerar det ju att det finns spänning från transformatorn.
Eftersom jag har en massa andra järn i elden så är jag inte direkt sugen på att ge mig på att felsöka/trimma instrumentet, så jag slänger ut en fråga här om det är någon som vill köpa instrumentet för en skälig penning för att fixa till det.
Du kanske behöver jorda ingången? Typ rejält högohmig?
Men det kan väl också vara så att nån konding eller liknande tycker illa om att den stått oanvänd länge.
Det verkar ju finnas anslutning för två batterier i DIN-kontakten. Kan kanske vara läge att mäta spänning på de två anslutningarna och se om den verkar rimligt? (Om du har oscilloskop även mäta brum, eller om din mätare i AC-läge filtrerar bort DC så mät i AC-läget för att se ev brum?).
Men det kan väl också vara så att nån konding eller liknande tycker illa om att den stått oanvänd länge.
Det verkar ju finnas anslutning för två batterier i DIN-kontakten. Kan kanske vara läge att mäta spänning på de två anslutningarna och se om den verkar rimligt? (Om du har oscilloskop även mäta brum, eller om din mätare i AC-läge filtrerar bort DC så mät i AC-läget för att se ev brum?).
- FormerMazda
Jag gissar på gamla kondingar, som kan komma till liv av sig självt, eller behöver bytas/återupplivas.
Vild gissning baserat på vad man brukar höra är fel på gammal elektronik.
Vild gissning baserat på vad man brukar höra är fel på gammal elektronik.
Instämmer med övriga om att det vore synd att skrota en precisionsvoltmeter för lådan.SeniorLemuren skrev: ↑7 oktober 2025, 11:31:27 Har en gammal voltmätare som jag köpte här på forumet för länge sedan, som jag aldrig använt på grund av att jag saknade stickpropp. Det är tydligen ett precisionsinstrument som mäter från microvolt och uppåt.
voltmätare typ 2425.png
Om du skriver vilka mått du vill ha på lådan till nätaggregatet så kan du troligen få förslag på lämplig låda.
/π
- SeniorLemuren
Ok. Till att börja med, vilken nationalitet har anslutningskontakten, vad skall man söka på för att hitta rätt?. (Se bild tidigare). Det borde väl vara första steget. Jag glömde tala om att jag har Anvbämndare och fullständig servicemanual med alla scheman och ingående komponenter, så visst borde det gå att få igång den.
Stäng av Peak Hold, välj Fast, välj hela Volt och ett högt mätområde när Du testar. Då inverkar gamla kondingar och komponenttoleranser minst. Är mätförstärkaren obalanserad peggar den lätt på de låga områdena.
Felsök varsamt, det sker förfärande fort när ett vridspoleinstrument brinner upp. Ett par parallellkopplade motvända dioder tvärs över vridspolen kan vara ett bra skydd.
Felsök varsamt, det sker förfärande fort när ett vridspoleinstrument brinner upp. Ett par parallellkopplade motvända dioder tvärs över vridspolen kan vara ett bra skydd.