Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Lite coolt, det fungerade på första försöket! Trots att jag byglat om kortet för baudrate och annat. Fick lite hjälp här: https://pdp-11.nl/peripherals/comm/inte ... -info.html Men det står i CPU manualen också.

Man gör

Kod: Markera allt

CLR
777566 
LAD
63
DEP
CLR
777566 
LAD
63
DEP
CLR
777566 
LAD
64
DEP
CLR
777566 
LAD
65
CLR
777566 
LAD
66
CLR
Och på min dator dycker detta upp:

anders@eagle-ii:~/proj$ serial-dump
00000000  00 33 33 34 35 36
Inmatingen av tal är oktalt (63) och dumpen i hex (33). serial-dump är ett litet C-program jag skrivit för att dumpa serielldata. Jag borde lägga till en option för att skriva ut oktalt... Programmet har samma format på output som Linux-programmet hexdump (hd).
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

kermit ( ckermit ) fixar detta och mycketmycket mer.
SET DEBUG SESSION
Displays control and 8-bit characters symbolically during CONNECT mode. Equivalent to SET TERMINAL DEBUG ON.

https://www.kermitproject.org/index.html
bqt

Inlägg av bqt »

Visst är det kul att man kan manipulera serieporten från frontpanelen. :)
Fint att saker fungerar. Bara att klura på strömstyrningen då. Kör frontpanelen på 11/34 den där strömstyrningssignalen som går via en 3-polig kontakt till all strömdistribution?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

petertub skrev: 17 september 2025, 21:03:55 kermit ( ckermit ) fixar detta och mycketmycket mer.
SET DEBUG SESSION
Displays control and 8-bit characters symbolically during CONNECT mode. Equivalent to SET TERMINAL DEBUG ON.

vet inte hur det är specifikt med denna funktion, men generellt tips är att Kermin finns även under namnet k95 med vissa GUI-element osv för den som kör i Windows (och allmänt är det den versionen som är win32-binär, som även finns som enbart-konsol-win32 och även enbart-konsol-os2)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

petertub skrev: 17 september 2025, 21:03:55 kermit ( ckermit ) fixar detta och mycketmycket mer.
SET DEBUG SESSION

Jag får kanske kolla på detta. Jag kodade ihop mitt eget för att det var kul. Jag har några andra serie-program i samma svit, de har funktionallitet för att skicka ut och arkivera hålremsor. De programmen kan DEC-s PDP-8 RIM och BIN format. Läser man dem som verifierar programmet datat. BIN formatet har ju checksumma...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev: 17 september 2025, 21:54:24 Visst är det kul att man kan manipulera serieporten från frontpanelen. :)
Fint att saker fungerar. Bara att klura på strömstyrningen då. Kör frontpanelen på 11/34 den där strömstyrningssignalen som går via en 3-polig kontakt till all strömdistribution?
Ja, det är kul att man kan testa kort från frontpanelen. Många bra trix finns här: https://www.retrocmp.com/

Jo fronten styr via den trepoliga kontakten. Men i ingångsmodulen sitter en kontaktor som startar datorn. Klumpen uppe till höger.
IMG_3889.JPG
Datorn har en liten transformator för manöverström, den används bara till att dra kontakton när någon vrider på på omkopplaren på fronten. Trafon sitter på kortet i nederkant till höger. Den sista klumpen är en automatsäkring.
IMG_3890.JPG
Glättningskondensatorn för manöverspänningen har sagt upp sig. Det intressanta är att den mätte rätt 50u i början på sommaren när jag servade nätdelen. Men den tröttnade nog. Jag testade med en annan och då fungerar det, men jag har ingen axiell hemma. Så nu måste jag fundera om en radiell kan duga.

Innan jag rev ner nätdelen så kodade jag ihop mitt första PDP-11 assemblerprogram. En loop, nop instruktionerna bara för att man ska kunna se om programmet stegar fram adressen. Det körde faktiskt som det skulle! Det betyder att det finns liv i CPU:n!

1                                .title Infinite Loop
       2                                .asect
       3 001000                         .=1000
       4                                start:
       5 001000 000240                      nop
       6 001002 000240                      nop
       7 001004 000775                      br start
       7                                .end start
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

En sak till, för att komma åt nätdelen och plocka ut ingångsmodulen så är man tvungen att öppna datorn från botten. När den inte sitter i ett rack så ställer man den på kanten. Som bonus fick jag tag på toppen till min ena oscilloskopsprobe som jag tappade här om dagen. Detta är ju inte en pryl man vänder upp och ner på och skakar tills man fått ut det man tappat :-)
IMG_3891.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vid vilken spänning mäter din kapacitansmätare?

Detta påminner mig om att jag sett en kapacitansmätare (som jag kanske rent av har underst-bakom [tm]) från stenåldern, typ 60-tal, antagligen rörbaserad, som har ett antal uttag för att ladda upp elektrolytkondensatorer för att mäta korrekt.
Skriv svar