Någon här som byggt EFA-datorn?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Någon här som byggt EFA-datorn?
Jag har jobbat med layouten till båda varianterna för att få upp rälsbussen på rätt spår igen ...
Jag har försökt undvika via-hål, styra upp så ledningar inte onödigtvis går lite upp och ner och försökt få ordning på motstånden så jag inte har trehundratolv olika långder på dem. Nu sitter där ett 6116 alt 6164 RAM.
En del kvar att göra ser jag.
Jag har försökt undvika via-hål, styra upp så ledningar inte onödigtvis går lite upp och ner och försökt få ordning på motstånden så jag inte har trehundratolv olika långder på dem. Nu sitter där ett 6116 alt 6164 RAM.
En del kvar att göra ser jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har skapat båda versionerna i KiCad, endast schemat än så länge. Håller på med ERC för att städa upp lite misstag jag gjort.
Kommer att göra PCB’na också, men har åkt på en förkylning som gör att humöret är sisådär
Kommer att göra PCB’na också, men har åkt på en förkylning som gör att humöret är sisådär

Du får krya på dej!
Huggbävern;
Är brytarna till att sätta flaggorna EF1-4 bortrationaliserad på den senare designen med mer minne?
Alltså O15-O18 på schemat!
Stiftlisten upp till höger syns inte i schemat heller, gjorde lite reverse engineering på den, hoppas det är rätt.

Huggbävern;
Är brytarna till att sätta flaggorna EF1-4 bortrationaliserad på den senare designen med mer minne?

Alltså O15-O18 på schemat!
Stiftlisten upp till höger syns inte i schemat heller, gjorde lite reverse engineering på den, hoppas det är rätt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ja du ....
. Jag kan ha blivit så förbannat irriterad på en fjösig liten dipswitch att jag rationaliserade bort den??? Och kanske stiftlisten med????
Kolalr! Nix det är så här ogirinalet ser ut.

Kolalr! Nix det är så här ogirinalet ser ut.
Hehe, nä det var inget tvivel på dej! Tänkte väl snarare högt att de fnasarna(författarna) missat lite här, schema kontra pcb.
Hur gjorde du schemat i sprint-layout om man får vara nyfiken, la du in bilderna och utgick därifrån?
Hur gjorde du schemat i sprint-layout om man får vara nyfiken, la du in bilderna och utgick därifrån?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Precis: Jag lade in de inskannade över- och undersiorna på korten och justerade så gott jag kunde och sedan bara "kalkerade av". Därefter har jag ansträngt mig att snygga til och jag ser att det finns mycket mer att göra.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tyvärr brukar aldrig de båda sidorna matcha särskilt väl, vilket syns här:
Nä man förstår ju att det är lite jobb med det, men det är ändå en god hjälp på vägen att man kan göra så!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bara så vi inte får Mickes onda öga på oss ... det är otroligt lätt att planka layouter som man bara har en bildfil av.
När är detta en fördel?
Å ena sidan inser jag fördelen att ifall man blaskar själv så slipper man ordna VIA-jox (man lär ju inte genomplätera korten när man slabbar under spisfläkten, typ). Men å andra sidan om "riktiga" lödpunkter även används som via så kräver de mer försiktighet om man måste avlöda. Avlödning av flerlagerskort är väl den stora flaskhalsen för folk som inte har deluxe-avlödningsgrejer, och för glasfiberkort så har väl varmluftspistol/gasolbrännare varit bättre alternativ än lödkolv för att avlöda saker rent av.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Finns en tråd om det: viewtopic.php?p=1749322
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har inte noterat att PCB-layouten fattas delar mot schemat för D8:an
Visserligen hade jag upptäckt det när jag hade börjat med pcb’t då jag alltid börjar med att placera ut alla komponenter.
Men då jag har en Man Cold är jag rätt grinig nu

Visserligen hade jag upptäckt det när jag hade börjat med pcb’t då jag alltid börjar med att placera ut alla komponenter.
Men då jag har en Man Cold är jag rätt grinig nu