man ju ha <p class="caption">Astrid Lundgren 1823</p> och lägga in i en CCS-file tex p.caption {......}
ny rad före "1823" men utan blank rad mellan "Astrid Lubgren" och "1923"
dock är jag osäker på vad som skall finns i {.....}
Verkar som det är margin-top och margin-bottom man använder... Men samtidigt står det att default är noll. Men nej, det verkar funka att sätta till noll.
Denna kod fungerar som jag vill. caption-texten liggar direkt under bilden. Ingen blank rad mellan bild och text. <br> används för att få 2 rader text annars blir texten för lång och krockar med nästa bild
generar dock en blank rad mellan bild och text. Varför är det så? Vilket regel gäller. Jag hade förväntat mig att <p> skulle genera en blank rad men kanske inte <br>
Oltronix skrev: ↑27 juli 2025, 12:40:23
Denna kod fungerar som jag vill. caption-texten liggar direkt under bilden. Ingen blank rad mellan bild och text. <br> används för att få 2 rader text annars blir texten för lång och krockar med nästa bild
generar dock en blank rad mellan bild och text. Varför är det så? Vilket regel gäller. Jag hade förväntat mig att <p> skulle genera en blank rad men kanske inte <br>
Jag gissar att det beror på att <br> inte är ett block, och när ett block saknas så antar webbläsaren att det är <p>.
Så när du skriver sådär tolkar webbläsaren det som <p><br>Gustaf_Anna<br>Elisabeth_Andreas_L.</p>