Flytande nolla i kvarteret Måsen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson

Re: Flytande nolla i kvarteret Måsen

Inlägg av alexanderson »

Detta är inte första gången något sådant händer i Sverige.
Kanske en gång vart annat år.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

ojz0r skrev: 12 juli 2025, 07:19:49 Nej inte så vanligt. Det finns viss typ av gammal serviskabel där biledaren/skärmen som agerade PEN blev så dålig att den fick avbrott vilket ger samma resu,tat som här.
Huset ser ut till att vara byggt inom tidsperioden 1960-1985.
Tror inte på din teori. Biledaren/skärmen har i detta fall sannolikt minst 10 kvmm area.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

alexanderson skrev: 14 juli 2025, 18:15:18
ojz0r skrev: 12 juli 2025, 07:19:49 Nej inte så vanligt. Det finns viss typ av gammal serviskabel där biledaren/skärmen som agerade PEN blev så dålig att den fick avbrott vilket ger samma resu,tat som här.
Tror inte på din teori. Biledaren/skärmen har i detta fall sannolikt minst 10 kvmm area.
Det var ingen teori specifikt för detta fall, det var mer menat som en fotnot.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lite fundersam varför man inte har dubbelt på jor till nollan

dubbla överfall på jord och nolla in till huset
eller dubbla kablar från jord till nolla

bara som ren självbevarelsedrift
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

alexanderson skrev: 14 juli 2025, 18:12:49 Detta är inte första gången något sådant händer i Sverige.
Kanske en gång vart annat år.
Kan det verkligen bero på fel installation om det sker så pass ofta? Om det gäller helt nya hus kan man ju tro det.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

alexanderson skrev: 14 juli 2025, 18:15:18
Nu vet vi knappast hur stor förbrukningen är i huset. Därmed inte heller hur stora marginaler det finns på en 10 mm2 PEN.
Övertonerna ökar hela tiden i våra nät vilket gör att N resp. PEN får högre ström i takt med detta. Det är stor skillnad att ha resistiva laster som drar från ström i neutraledaren när faserna är i balans. Övertoner adderar ström i neutralledaren istället.

10mm2 behöver inte vara en bra dimensionering idag även om det var det på 60 - 80 talet. Isåfall är det väl en underlåtenhet att kompensera för ökad övertonshalt som ställt till det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Övertoner är inget problem i vanliga bostadsfastigheter.
Det är med största sannolikhet dålig kontakt i en anslutning i inkommande central, kabelskåp eller ställverk.

Detta kommer fortsätta hända flera gånger per år så länge alla bolag strävar till högsta möjliga kvartalsvinst och minimerar långsiktigt underhåll.
Leif_J

Inlägg av Leif_J »

Vi hade flytande nolla här en gång, nu är det ett lantbruksområde och jag är längst ut på grenen, Kopplade in ett jordspett som inte blivit använt och det löste situationen för oss. Det gick ett tag så brann transformatorn, lite taskigt för elföreningen som hade påbörjat arbetet med en ny transformatorstation och matning till densamma, efter ytterligare en tid kom en stor polisinsats inklusive helikopter och stängde Sveriges hittills största knarkfabrik, Maruijana odling (hur nu det stavas) där man tog ut max från nätet och ett hiskeligt dieselaggregat och som jord användes nätet. Viasat gjorde nog en dokumentär om fabriken.
Nu är jag inte starkströmselektriker och kan inte alla benämningar men i efterdyningarna till ovanstående blev jag kontaktad av elföreningen och blev varse om att en viss person fått pension så efter 17 år av byggström ordnade vi upp anslutningen och jag lät installationsföretaget bygga mätarskåpet med reservkraftuttag som var vitsen och allt funkade fint och jag köper ett reservkraftaggregat men när jag provkör det blir allt galet men enda skadan blev elstängselaggregatet som jag fick reparera. När jag sökte vad som hände så förstår jag att när huvudbrytaren kopplades ifrån skilde den nollan från jorden vilket är riktigt tydligen och reservkraftaggregatet var kopplat separat som i sig var riktigt och sedan är det 4-ledarkabel vidare ut som var riktigt för 17 år sedan men ihop blir allt fel och ingen nolla. Jag frågade en person som arbetar med installationer i sjukhus och fabriker och som normalt är diplomatisk men nu får en harang som jag inte skall återge om en konferens för att fastställa en standard och avslutar med att detta är ett minfält och kommer att hända igen och igen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med tanke på kostnaderna för skador, och med tanke på att ett skydd mot detta endast behöver slå ifrån sannolikt en gång per livslängd, så skulle man kanske överväga nollfelsbrytare på inkommande matning?

Om det endast behöver slå ifrån någon enstaka gång under sin livslängd så bör kraven kanske kunna vara lägre än på jordfelsbrytare, vanliga automatsäkringar osv, ifall det skulle innebära en kostnadsbesparing men ändå fullgott skydd.

Också: I detta fall så känns det som att folk i Norge med 230V fas-fas tänker "skrattar bäst som skrattar sist" :)

Detta med reservkraft osv är som Leif nämner ett minfält. Jag undrar hur många som gör fel med detta, speciellt för tillfälliga kopplingar vid strömavbrott. Säkert vanligt.

Apropå jordtag så när matande ledning byttes från separata blanktrådar till ALUS (eller vad de heter) när förra ägaren bodde i mitt hus så kopplade nätägaren också bort jordtaget som förra ägaren låtit installera för att minska åskproblem (!!!!) Det känns ju annars som utmärkt ifall man skulle ordna reservkraftbrytare osv.

Apropå reservkraft så bör man ha nån grupp som inte går via reservkraft, där man kan ha t.ex. en lampa och kanske en ringklocka eller liknande som går igång när ordinarie kraft kommer igång igen.

Min åsikt är för övrigt att reservkraftomkopplare är för dyra. Folk som är snåla eller bara allmänt inte har särskilt gott om pengar, men ändå vill ha nån möjlighet till reservkraftmatning, lär väl göra diverse mer eller mindre tveksamma grejer. Har läst om folk som kopplar hela sin fastighet via CEE-don. Det är såklart bättre än att bara slå av huvudbrytaren och backmata med "självmordskabel", alltså kabel med hane i båda ändar. Jag inser att det kostar att tillverka saker, men jag har seriöst svårt att se hur tillverkningskostnaden för en manuell reservkraftomkopplare skulle kunna vara mer än 2-3x kostnaden för en huvudbrytare för samma ström.

Med tanke på det något osäkrare geopolitiska läget så kan det kanske vara bra med förbättrad civilberedskap. Ett sätt att pressa tillverkarna att sänka priserna kunde kanske vara att ge ett statligt bidrag för att installera reservkraftomkopplare men endast om omkopplaren kostar max 1000kr inkl moms, och också göra så att bidraget utgår till alla som köper en sån omkopplare oavsett vem de låter installera den, ungefär, så att inte säljarna bluffar med ROT och sänker materialkostnaden och ökar arbetskostnaden.
Leif_J

Inlägg av Leif_J »

Elnätsföretagen kräver oftast en signallampa för att inkommande ström kommer tillbaka och så har vi här och reservkraftomkopplaren är inte speciellt dyr då det bara är en huvudbrytare med 3 lägen om man ändå byter mätarskåpet, det blir dyrare att montera i befintligt anläggning naturligtvis annars är det ingen ursäkt,ens för en snål bonde.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

MiaM skrev: 15 juli 2025, 12:37:40 Apropå jordtag så när matande ledning byttes från separata blanktrådar till ALUS (eller vad de heter) när förra ägaren bodde i mitt hus så kopplade nätägaren också bort jordtaget som förra ägaren låtit installera för att minska åskproblem (!!!!)
Det är korrekt att i TN-system som vi har i Sverige ökar lokala jordtag risken för åskskador. Jordtag installeras endast om det behövs pga reservkraft.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Leif_J: erkänner att det är många år sen jag kollade, men jag har för mig att manuell omkopplade kostade nånstans kring kanske 3000-5000kr att köpa lös, medan en huvudbrytare kostade några hundralappar.

Detta påminner mig om hur de gör i USA: De har bara ett mekaniskt lås som monteras på utsidan av elcentralen som hindrar huvudbrytaren och en stor nog "vanlig" automatsäkring vara påslagen samtidigt. D.v.s. skruvar man av locket på centralen så kan man skicka ut elnätet in i reservkraftaggregatet...

mrfrenzy: Är tanken att åskan mest ger spänningsskillnad mellan elnät och sann jord? Jag har funderat på detta jordtag en del och tänkt att ifall jag skulle installera grovskydd mot åska vid mätartavlan så borde jag kanske dels installera ett trepoligt från respektive fas till PEN, och dels ett fyrpoligt från respektive fas och elnätets PEN till jordtaget. Eller för den delen kanske ett fyrpoligt, med gemensam till elnätets PEN, tre såklart till de tre faserna, och den fjärde till jordtaget.

Elnätets PEN är kopplat till t.ex. pannan med cirkpumpar, el patron och annat, som i sin tur är kopplad till kopparrör som visserligen delvis är plastisolerade men vissa oisolerade rör är också ingjutna i betong. Vet inte hur mycket åska som kan ledas till sann jord denna väg, om någon alls. Det känns ju åtminstone som att man bör absolut inte duscha när det är åskrisk (även om golvet i duschen har plastmatta, och under den ligger betongen där rören är ingjutna). Det finns inge potentialutjämning till de gamla järn-avloppsrören, och jag är inte sugen på att ändra nåt för risken för galvanisk korrosion känns värre än åskrisken.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

"Sann jord" är detsamma som jordtaget vid närmsta transformator. Om åskan slår ned nära ditt jordtag kan det bli en spänningsskillnad på exempelvis 1000V mellan jordledaren vid ditt hus och den vid transformatorn, då har du plötsligt 1000VDC mellan fas och nolla om det är fyrledarmatning (vanligast)
Även om du skulle ha femledarmatning så blir det överslag i alla nätfilter.

Jag skulle definitivt sätta grovskydd i mätarskåpet, sedan mellanskydd i samtliga undercentraler.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fast å andra sidan så om åskan istället slår nära transformatorstationens jordtag så kan det bli 1000V DC mellan vattenrören på ett ställe i betongen och de delar av betongen som ligger an mot fuktig jord. D.v.s. man kan i princip få en rejäl stöt.

Allmänt så verkar åska inte vara något direkt problem förutom att jag har verkligen haft nytta av gasurladdningsrör mellan fast telefoni (för DSL) och elnätets PEN.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är därför man har potentialutjämning, men oavsett det så blir strömmen och därmed spänningen oerhört mycket mindre med den höga resistansen genom betong och 2.5mm2-ledaren till värmepannan.
Denna låga ström kan enkelt blockeras av ett åskskydd.
Skriv svar