AVR - koppla ingången vart? [UT FUNDERAT]

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

AVR - koppla ingången vart? [UT FUNDERAT]

Inlägg av rickeboy »

Tjenis!

I AVR:en skulle jag vilja se via en ingång om det är ngt kopplat mellan D1 o D2 som drivs av kretsen som ger ut 1.2V. Frågan är dock om jag ska koppla ingången till A eller B på bilden...
Känns som om ingången borde gå hög om jag kopplar till A även om det inte är ngt kopplat mellan D1 och D2... men om jag då kopplar till B kommer ingången gå hög?

Bild

Tack på förhand!
//rickeboy
Senast redigerad av rickeboy 15 januari 2007, 23:05:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Är det meningen att fyrkanterna UT och GND ska motsvara motstånd?
Annars kommer du nog inte kunna känna av något alls...

Möjligtvis ett spänningsfall på A om spänningen från spänningskällan på 1.2V sjunker.

Du kan koppla ett motstånd i din GND fyrkant, då kan du mäta spänningsfallet över detta med en AD omvandlare eller en komparator..
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Grejen som kopplas mellan D1 resp D2 är ju ett motstånd i sig...

Kommer inte använda ADC eller komparator för en sån här grej... borde i teoring kunna gå att koppla antingen till A eller B för att på så sätt kunna avgöra om det är ngt kopplat mellan D1 och D2 som gör så att det blir en sluten krets...

//rickeboy
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... har funderat lite... säg att man kopplar till A utan att ngt ligger över D1 o D2 borde inte ingången vara hög då? När det sedan är ngt över D1 o D2 borde ingången fortfarande vara hög... dvs A borde inte vara ett alternativ...

Så... B då... funkar det? När inte ngt är kopplat mellan D1 o D2 är ingång låg... om det är ngt kopplat över D1 o D2... kommer ingången gå hög? Eller ska man lägga ett motstånd där jag har GND fyrkanten och koppla ingången till B? Funkar det?

Skulle helst vilja slippa koppla upp att på projektbordet...

//rickeboy
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Jaha?? hur hade du tänkt att det skulle bli en logisk singnal?

Om du har en ideal spännings källa på exempel vis 1volt och kopplar till ett motsånd kommer då späningen sjunka? nej. där i mot så ändras strömmen vilket kan mätas genom ett låg ohmit motsånd (som en spänning) eller via det manganet fält som uppstår... (Lite luddigt skrivet men hoppas att du ändå förstår problemet)

Jag tror att du har gjort en tanke groda ^^
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Skit också! Det börjar helt klart likna det... verkar bli till å koppla upp att... o testa... brände dock avr-isp:en innan jul så det blir ju till å vänta tills man får den nya...

Hmm... visst spänningen kommer inte sjunka men om man har kopplat ingången till B och det inte är ngt kopplat över D1 och D2 så finns det ju inte ngn spänning på ingången... däremot om jag kopplat på grejen mellan D1 och D2 kommer det väl dock ligga ca 1V på ingången? Eller måste jag lägga ett motstånd där GND fyrkanten är...

Hmm... fasen... blir bara mer å mer förvirrad...

//rickeboy
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Vad är det för grej som ger 1.2 volt ut? Batteri?
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Spänningsregulator...

//rickeboy
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det enkalste är att lägga ett serie motstånd som du mäter spänningsfallet över, då med AD-omvandlare. Annars får du lägga till en OP eller möjligen en transistor för att förstärka motståndets förlustspänning upp till processorns höga logikspänning (5 eller 3.3 volt)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

rickeboy skrev: Hmm... visst spänningen kommer inte sjunka men om man har kopplat ingången till B och det inte är ngt kopplat över D1 och D2 så finns det ju inte ngn spänning på ingången... däremot om jag kopplat på grejen mellan D1 och D2 kommer det väl dock ligga ca 1V på ingången? Eller måste jag lägga ett motstånd där GND fyrkanten är...

Hmm... fasen... blir bara mer å mer förvirrad...

//rickeboy
Var skulle du påverka spänningen vid att koppla på en last menar du? GND kommer alltid att vara GND och 1,2 volt kommer alltid att vara just 1.2V. Jag skulle inte ens tro att processorn ser 1.2 volt som en "etta".
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

"1" gränsen ligger på 0.85V... redan kollat upp det annars att jag inte startat denna tråden :)

//rickeboy
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, det övriga jag skrev gäller dock fortfarande. Du måste antingen förstärka eller använda AD-omvandlaren för att få det att funka.

EDIT: och ett seriemotstånd att mäta över :)
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Har kollat över pinnarna och hur jag redan har kopplat allt... blir till å använda ADn... pinnarna stämde bra för att få det att funka utan att riva upp ngt... mitt undermedvetna måste ha tänkt innan... eller så är det så att ATTinyn bara har 6 I/O pinnar... ;)

Tänkte lite försent på hur just denna biten skulle lösas...

Tack för hjälpen grabbar!!

//rickeboy
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Gött att det löste sig :)
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Yeap :)
Hämtade den sista komponenten på ELFA idag...

Kollade på kretskortet och det blir en liten ändring men inget direkt jobbigt eller liknande... går nog snabbt...

En fundering dock... hur stor ska motståndet vara? Dvs det som jag sätter där GND fyrkanten är nu... vilken storlek är lagom? Det ända jag vill veta är ju om det går runt ström eller inte... dvs ADn kommer ju få sitt värde och jag kommer ju bara kolla om det är större än 0 eller inte...

Tack för hjälpen!
//rickeboy
Skriv svar