HP bildskärm pajat, inget livstecken, hur fixa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt

HP bildskärm pajat, inget livstecken, hur fixa?

Inlägg av Haralt »

Imorse när jag skulle köra igång kontorsdatorn, startade datorn upp och bildskärmen kom igång, men efter ca 3 min slocknade bildskärmen helt och hållet. Ingen bild, inget liv alls i bildskärmen, inte heller lös grön diod som visar att den är ansluten till 230 V. Däremot rullade datorn igång normal, jag kopplade nämligen till en annan bildskärm, så inget fel på datorn.
Jag kände på sladdkontakten i apparatintaget på skärmen, så inte glapp. Flyttade stickproppen till annat 230 V uttag, men nej hjäpte inte.
Märkligt. aldrig tidigare har en bildskärm pajat för mig.

Jag vet inte om det påverkar men, det var varmt i rummet 28 °C, solen ligger på på 2 ytterväggar.
Kan det sitta en 230V säkring inne i skärmen? Eftersom helt död kan jag misstänka att något i dess nätaggregat är paj.
Skärmen: HP EliteDisplay E242 24 tummar, tillverkad maj 2016.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 1 juli 2025, 20:36:57, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Bildskärm pajat, inget livstecken, hur fixa?

Inlägg av Glenn »

Det är absolut inte ovanligt att bildskärmar pajar, har bytt och kastat många på jobbet.

Jag har även lagat en del hemme, då har det alltid varit det gamla klassiska problemet, dåliga kondingar :/
Haralt

Inlägg av Haralt »

Du menar dåliga elektrolytkondensatorer i nätdelen?

Jag har en gammal skrivborddator, nog 20 år gammal, använder jag inte längre sedan ca 15 år. Men den var svårstartad. Den gick inte gång när jag trycket på startknappen, bara rycket till. Men jag kom på om jag värme ca 2 minuter med en hårtork in genom luftgallret till dess nätaggregat, då gick den igång. Alltså jag fick förvärma nätaggregatet på den.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: HP bildskärm pajat, inget livstecken, hur fixa?

Inlägg av JohnGalt »

Börja med att öppna upp och mät utspänningarna från nätdelen. (Ofta genom att skruva ur de fyra skruvarna i "fästet", varav man ser två i din nedre bild, och sedan bända isär ramen med ett plastverktyg).
Kondensatorer i nätdelen är ett vanligt fel men kondensatorer i nästa steg är också vanligt, och andra elektronikfel förstås. Men börja med ovan!

edit: Kolla förstår om några kondensatorer är buktiga eller öppna, isf ingen ide att mäta.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Haralt skrev: 1 juli 2025, 18:50:36 Du menar dåliga elektrolytkondensatorer i nätdelen?
Ofta är det ju bara ett kort, och jag brukar bara byta alla som ser dåliga ut, eller mäter dåligt, men troligen är det väl i nätdelen problemet sitter.

Jag har en typ av skrämar som jag tagit hem från jobbet när dom pajat, dessa var riktigt dyra nya då det var nån för dåtiden dyr panel i dom,
jag räddar dom dock mest för att dom tar så många insignaler, inklusive 15Khz video, där är det alltid samma kondingar man behöver byta,
antingen verkar dom helt döda, eller så blinkar det till när man trycker power men dom startar inte. ..Efter kondingbyte fungerar dom perfekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ganska klassiskt fel med elektrolyter , värme och dåligt tilltagna marginaler

elektrolytkondingar är en av dom få komponenter som åldras fort
minskad kapacitans, ökad esr
och lägger man sig precis på uträknat värde så faller dom snabbt igenom och blir icke ok i kretsen

på en del kondingar finns driftstid under ett år vid max temperatur
med ökad esr så ökar ofta temperaturen, som ökar åldringen, som ökar esr ...

men öppna och kolla

ofta löder jag bara på en extra konding och provar lätt
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med om att det sannolikt är kass elektrolyter.

Vad för upplösning har den? Om den har mindren än 1920*1080 så är det bara att "ta en ny" på loppis. Priset bör vara markant under 300kr för en som inte klarar 1920*1080 på loppisar typ Myrorna och liknande. Pruta om de försöker få 300:-, och klaga också på att de latmaskarna inte orkat sätta på lappar med specar utan man som kund måste googla på beteckningen på varenda skärm i hela butiken.

Om den är 4:3 (ser inte riktigt på bilden) så kan kanske värdet vara lite högre eftersom de är förträffliga till retrodatorer. Typ speciellt de mindre med 1024x768 går ju att köra perfekt bild utan skalning från många nittiotalsdatorer, och med lite bättre grafikkort så kan man köra 1280x1024 på 19" platt-skärm. Iofs så verkar det som att ifall man trycker i Matroxkort i såna gammeldatorer så kan man köra nära på vilka upplösningar som helst, och det även med gamla OS. D.v.s. man kan ta ett Matroxkort som är bland de sista PCI-korten och köra typ 1920x1080 i Windows 3.1, ungefär.

P.S. om nätdelen endast ger säg 12v, eller kanske 12V, 5V och/eller 3,3V, så kan det kanske vara värt att överväga att ful-ersätta med en ATX-nätdel istället för att reparera. Man kan kanske rent av ha ett slags köra-slut-på-saker-totalt-system där man driver skärmen med en ATX-nätdel som har halvdåliga kondingar som inte orkar driva en dator ordentligt :mrgreen:
Skriv svar