Jag brukar alltid ställa frågan: hur gör dom stora pojkarna?
Inte för man ska bromsa utveckling eller sväva iväg med idéerna, men den modell det finns absolut mest av är vippan.
Och det går från billiga till dyra modeller av väderstationer. Så det är av en anledning.
Utomhus är det inget kul miljö för varesig elektronik eller mekanik, så underhållsfritt är bara att glömma.
Sikta hellre på nåt som ger en användbar upplösning, och gör den enkel att underhålla.
Som funkar från -30 till +40, och tål UV, och vind, och smuts i nån grad.
Jag tror vippan är "populär" av en anledning, designa genomsläppet så frön fastnar i skålen. Sen sätt den åtkomligt och enkelt att med typ bajonettfattning går att ta loss och tömma ur.
Jag har testat både en regnsensor med vippa och en med optisk sensor. Min erfarenhet är att den optiska kräver vattendroppar med normal storlek, den tar inte lättare regn. https://store.comwintop.com/products/rs ... 3500708067
Regnsensor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dom "stora" pojkarna köper en sådan här:
Uppsamlingsyta: 200 cm2
Upplösning: 0,2mm per puls, finns även med 0,1. 0,25 och 0,5 mm
Mängd vatten i vippskopan när den tippar: 4 gram
Antal pulsen för 0,5 L vatten: 125
Uppmätt regn i mm för 0,5 liter: 25 mm
Skissen tolkar jag som att en magnet håller skeden med en kraft som övervinns vid x gram vatten.
Dom jag sett har en vippa så går från sida till sida utan att övervinna en magnetkraft.
Även vippan kan ha magnet som passerar en reed eller en hall-effekt.
Men snö, då är det ju snödjup som är intressant?
Och det klarar ingen regnmätare av, ens om du smälter snön och mäter vätskan då snö ju kan olika densitet.
Snödjup har jag länge klurat på, nu finns det ju optiska moduler som man teoretiskt skulle kunna skjuta nedåt marken, men jag vet inte om fluffig snö är så enkel att mäta mot?
ser det som magneten bara är en tyngd, och skedens utformning gör den självtömmande när den väl börjat tömma
magneten påverkar två tungelementrelän, en uppe och en nere på slaget den gör
en no och en nc
snö
kanske man får prova ved som funkar laser, ultraljud,
eller en platta stor nog och en våg under, sedan välter man den vid midnatt så snön trillar av, inget är riktigt bra