Lite mer pyssel än jag trodde från början.
Har byggt en släde med 4 kullager som hjul för att rulla över två träbalkar.
Det rullar lätt även om alla kullagren inte hela vägen är i kontakt med balkarna i ramen på grund av att de bågnar en aning plus
att motorns tyngd får släden att vilja tippa. Lite beror det också på hur jag väljer att belasta när den greppas.
Funkar bra på det hela i alla fall.
Sedan ville jag ha en ställbar vinkelmoj och valde två träbitar som har gångjärn monterat i ena änden och däremellan två ledade plattjärn som jag kan skruva åt så det låser.
Tänkte inte på att det byggde på höjden med karmskruvarna som fungerar som leder så det går bara få max vinkel på 55 grader.
Får väl såga en kil att addera till inställd vinkel om jag till exempel vill såga 60 grader.
Fick även tag i ett par spill-bitar plywood som jag skarvade ihop med 2 gångjärn och fäller ut och säkrar upp med 2 träribbor på undersidan med 4 M8 bult och islagsmutter.
Gör att förvaringsvolymen minskar när jag kan fälla ihop bygget.
Cirkelsågsjigg
Re: Cirkelsågsjigg
Tillverkade ett vikbart bord av plywood.
Sedan så är cirkelsågsramen också vikbar för att underlätta när jag ställer in vinkel och längd på arbetsstycket.
Sedan tänker jag mig olika fasta MDF-skivor och vinklar för att kunna såga diverse olika bitar, korta, långa smala eller breda.
Korta bitar som inte når ut till kanten på bordet för att enkelt hållas fast med en tving vet jag ännu inte riktigt hur de ska hållas fast.
Är inne på att testa att såga av ena skänkeln på en limklämma som via en ribba kan spännas fast utmed kanten med en tving. Ska testa det.
Undersidan av bordet fixeras med 2 ribbor och M8 bult.
Sedan så är cirkelsågsramen också vikbar för att underlätta när jag ställer in vinkel och längd på arbetsstycket.
Sedan tänker jag mig olika fasta MDF-skivor och vinklar för att kunna såga diverse olika bitar, korta, långa smala eller breda.
Korta bitar som inte når ut till kanten på bordet för att enkelt hållas fast med en tving vet jag ännu inte riktigt hur de ska hållas fast.
Är inne på att testa att såga av ena skänkeln på en limklämma som via en ribba kan spännas fast utmed kanten med en tving. Ska testa det.
Undersidan av bordet fixeras med 2 ribbor och M8 bult.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.