Strömförsörjning för antika batteriradioapparater
Re: Strömförsörjning för antika batteriradioapparater
Spännande att se hur panelen du beställt blir.
Mkt spännande, framförallt spännande att se om jag lyckats sätta alla hål på rätt ställen så att kortet och panelen passar ...
- anders_bzn
- Kontakt:
Vad ritade du frontpanelen i? Vad kostar det att beställa?Oskar skrev: ↑9 maj 2025, 12:50:55 Som hintats om tidigare i tråden så kunde jag inte hålla mig från att ordna de brister jag upptäckte på kortet. Igår landade det nya kortet - snyggt med ENIG finish!
20250509_123222.jpg
Beställde också den graverade frontpanelen jag skissade upp tidigare, så den är på väg från https://www.schaeffer-ag.de/en/
frontpanel_batteriomvandlare.png
Nu letar jag efter en tratthögtalare som kan paras ihop permanent med radion. I dagsläget måste jag låna en högtalare från min skrivbordsplats (kollegorna på Teams hörs i en tratthögtalare från 20-talet) .
Kanske dyker något lämpligt upp på Tradera någon gång. Annars får jag kanske göra någon tillfällig lösning med en mer lågohmig högtalare och en transformator för impedansanpassning.
Jag gör emellanåt ett PCB med svart lödmask och silkscreen som paneler till mina byggen. Det är prisvärt men en graverad frontpanel i aluminium är ju väldigt mycket snyggare!
Mycket snyggt!
Ja, jag gillar verkligen där där looken
Det är fräst och sedan fyllt med vitt bläck, man kan ju byta till andra färger också om man vill. Sedan kör jag text på svenska, bara för att inte vara som alla andra
Schaeffer har ett eget program, "front panel designer". Det landade på 90EUR för min panel. En beställning med PCB med frakt, tull osv inräknat, hamnar väldigt nära.

Schaeffer har ett eget program, "front panel designer". Det landade på 90EUR för min panel. En beställning med PCB med frakt, tull osv inräknat, hamnar väldigt nära.