USB-TTL-adapter nyare än PL2303?

bos
Kontakt:

USB-TTL-adapter nyare än PL2303?

Inlägg av bos »

Jag hade några PL2303 (USB to TTL-adapter) i lådan, men dessa verkar vara för gamla för att de ska funka i Windows 11. Prolific själva skriver "Prolific recommends to use PL-2303GC chip", men Ebay är en djungel när det gäller dessa för det finns en uppsjö olika märken, modeller och annat så jag vill inte chansa därifrån. Har kollat TME och Electrokit men hittar inga PL2303 där.

Var köper jag icke-piratversioner av PL2303, eller adaptrar med motsvarande funktionalitet, som garanterat funkar i Windows 11?
hawkan

Re: USB-TTL-adapter nyare än PL2303?

Inlägg av hawkan »

Man får installera en gammal driver. Prolific hade en man kunde komma åt men är borta.
Enligt uppgift ska denna funka https://support.dlink.com.au/Download/d ... -3630-52TC

Annars funkar väl vad som helst på ebay/amazon/etc som säger de stöder Win 11. Undvik Prolific då som markering (ingen bryr sej ändå...)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Ftdi är bättre på långtidssupport med fungerande drivrutiner, finns på Electrokit.

Jag har haft samma problem med Prolific och en Rs-232 adapter från Aten. Den fungerar under Windows 10 med äldre drivrutiner (från win7 tror jag) men jag lyckades inte lösa det för Windows 11.

Samtidigt är den adaptern ~20 år gammal och köpt på XP-tiden, vill inte klaga alltför mycket på Prolific.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

har helt gått över till att fösöka köpa ch340, dom funkar varje gång :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår:
En grej som kanske passar bättre i IT-gnälltråden, men varför ska drivrutiner "bli gamla" i Windows?
Kan förstå om de inte gjorde allt rätt kring USB i typ Windows 2000 och att det tog ett tag att göra allt rätt, men man kan tycka att en driver för säg Windows 7 för att få en USB-enhet att i sin tur dyka upp som en COM-port bör fungera i alla nyare versioner av Windows.

Detta är ju också en typ av driver som i princip kan köras under användarens kontext, och därmed behövs det inga "signerade blaha blaha"-grejer för kärnan.

Men också:
Hur är det med dokumentation för att prata med alla dessa olika USB-RS232-kretsar? Om de är hyggligt dokumenterade (och/eller Linux har stöd för dem så man kan läsa den koden) så vore det väl annars en idé att bli en minimal världskändis genom att skriva en open source-driver för dessa?

I princip skulle man kunna göra detta helt user mode genom API hook injection på de applikationer som använder serieportar. Kräver lite pyssel och det är hygglig risk att en sån applikation kommer flaggas av antivirusprogram som potentiellt skadlig, men å andra sidan så skulle det lösa det eventuella problemet med signerade drivrutiner osv.

P.S. är detta till prylar där du avser använda kommersiella program utan tillgång till källkod, eller är det till program där du på nåt sätt har tillgång till källkoden?

Man skulle t.ex. kunna tänka sig att patcha PuTTY att kunna använda dessa USB-kretsar direkt, utan att behöva drivrutin för dem.
Skriv svar