Såå, nu är det längesedan jag gjort en uppdatering men idag kommer det lite i alla fall!
Har skaffat lite mer ork och även lite mer prylar! Har köpt kabel till stegmotorerna! En Ölflex 4x0,75mm2, enligt de beräkningar jag gjort och enligt nätet(mest nätet) så ska jag ha minst 0,75mm2… bara att fixa! Fick den till slut till ett rätt bra pris!
Har även fixat lite aluminiumplåt… ett jäkla pris men fick det infalla fall billigare än i affären… bra med lite gamla kontakter! Fick det för kilopriset så det var i alla fall schysst! Fortfarande en jäkla massa pengar men vad ska man göra…. Behövdes 6kg plåt… urk!
Fixat lite kabelkanaler sedan innan, lite sån nät man sätter runt kablar… jag har köpt en hel trave med aluminiumprofiler för att kunna bygga ihop ett lock… eller skydd ovanför extrudern så jag kan ha det i en tät kammare, vill kunna köra den helt uppvärmd så gäller att det blir någorlunda tätt…
Vad har jag mer fixat?! Jaa, en del smått pill men det är på god väg.
Jo, fick satt fast elektroniklådan på baksidan av skrivaren. Ska borra lite hål och fixa kabelgenomföringar samt dra slangar till vattenkylning.
Jag måste skriva ut eller fräsa ut fästen till hållaren av kabelkanalen samt fixa ett fäste på extrudern för kabelkanalen. Kanske ha något fäste som kan rotera lite? Kanske dumt om den sitter helt fast ??
Ska även dra en extra kabelkanal till ändstopp på y… den får löpa längs med profilen på sidan med ett eget fäste.
Lite bilder på det som hänt än så länge…
Jo, har inte det på bild men har även fixat två SSR, en för värmarna samt en för värmebädden…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Småsaker men som tagit mycket tid… fick suttit lite idag också. Fixat till plåtarna på sidorna. Satt fast lite profiler för extra stöttning och stabilitet, borrat lite hål för slangar och sladdar, allt är inte klart men på väg. Ska göra fästen till kylslangar osv.
Fick fast kyldelen på ena sidan också… börjar ta sig nu alltså! Nu är det dags för att dra kablar till motorer och koppla in dem. Det blir nästa steg innan jag fäster fler plåtar. Ville ha fast dessa två för att kunna fästa kylningen och elektroniken. Det är så jobbigt när de ligger löst bredvid. Nu kan jag dra kablar och fästa det permanent istället för att ha det liggandes löst på golvet och så.
Tur jag beställde en flaska med loctite… går åt en del alltså!
Igårkvöll blev det ytterligare lite mer pyssel. Mycket tidsödande , jag drog kablar från alla motorer, fick skarvat på en kabel på de befintliga på motorerna och sedan pressat på kontakter och sedan satt under i kontakten som ska kopplas in på styrkortet. Ett nedrans meck och pyssel! Blä!
Jag har tyvärr ingen sån tång så får sitta och göra det för hand! Usch! Men är för snål att spendera så många hundra kronor på en sådan tång…
Klockan blev så sent så hann aldrig testköra igår men det ska bli ikväll!
Fick kopplat in både värmarna och bädden också. De fungerade fint och värmer som de ska! Tempmätarna fungerar också bra på båda, så det är bra! Det hann jag i alla fall med!
Har dragit kabeln från extrudern också, och kopplat in den, måste bara prova den också sedan!
Har inte hunnit dra alla kablar på rätt ställe men de ligger provisoriskt lite huller om buller för tillfället… men det kommer! Viktigaste just nu är att ikväll får igång den och se om den rör sig! Måste snart också fixa ändlögesbrytarna också så jag kan köra den till ”home”.
Några dåliga bilder, glömde ta efterhand!
Inte den bästa byggtråden men det ger i alla fall lite glimtar av hur bygget fortskrider.
Idag kopplade jag in de två motorerna på z, så jag får igång den också. Jag hade visst haft en tankevurpa igår när jag kopplade in motorerna på x och y. Hade blandat ihop A och B spolen. Och även fått et par bakvänt. Men nu är det ordnat!
Jag har inte hunnit fixa ändlägesbrytare än, får göra senare i veckan eller till helgen. Orkar inte mer ikväll.
Men, jag testade i alla fall nu, provade köra en Home på såväl x, y och z. Alla tre axlarna rör sig! YES!!!!! Nu blev jag lycklig. De rör sig inte alls som de ska än pga avsaknade av ändlögesbrytare… men, det är i alla fall framsteg! Motorerna rör sig samstämmigt på de respektive axlarna , så det är ju kanon! De jobbar inte mot varandra, vilket jag var rädd att de skulle göra.
Måste tillverka lite delar, mest troligtvis i kolfiber för att hålla brytarna, så har lite pyssel framför mig. Nu börjar o vart fall de jobbiga och tråkiga bitarna är snart klara!
Jag fick också testet värmarna , både bädden och extrudern. De verkar också fungera adekvat!
Har inte gett mig in på själva extrudern än, men det kommer den! Får ta en sak i taget här.
Påbörjar jobbet med att sätta fast ändlägesbrytare. Har skrivit ut fästen för både x och y. På z finns det redan till båda motorerna.
Jag filmade inte det men jag fuskade och simulerade ändläget manuellt och tryckte på brytaren manuellt. Det var bara för att testa om den rör sig som den ska. Oh and behold … den rör sig. Motorerna är inte synkade alls! Remmarna måste justeras, men… det rör på sig!
Y rör sig på fel håll, z rör sig men inte som de ska, måste kika där
Mer… x rör sig i alla fall på rätt håll. Alltid något.
Men, det rör sig i alla fall!
Sitter just nu , eller igårväll ska jag erkänna, och försöker få till att motorerna rör sig på rätt håll. Det var ju inte heller det lättaste! Man ändrar en sak, sedan rör sig motorerna på helt annat håll. Suck! Ingen logik i det överhuvudtaget… något stämmer inte haha. Suck!
Får ta och testa igen idag kanske…
Jag skrev i annat fall ut en hållare till filamentrullen som ska sättas fast på den tomma sidan av skrivaren samt även där ska en fläkt sättas fast som ska användas till kylning av utskriften.
Den rör sig och fungerar som den ska i alla 3 axlar! Och alla ändstopp fungerar till och med nu! Den kan köra en home på alla axlar, sedan går dem att röra som dem ska.
Och det ska tilläggas, den rör sig med alla 4 motorerna inkopplade på x och y, två på respektive axel! Inte så lätt att synka dem men men… det går till slut!
Fick byta plats på två, hade missat att sätta dem i par, det ska vara exakt samma motor med samma beteckning, men det är en lite liten skillnad … kanske… nåväl, det blev bra!
Jag måste nu bara mäta hur mycket dem rör sig och justera det från datorn till verkligheten. Ska den röra sig 25mm i datorn och att det är så i verkligheten också! Sånt smått pill, men det är ju det enklaste i sammanhanget!
Yes!!!!
Sitter och klurar lite, hur många mikrosteg ska man köra med? Just nu har jag den ställd på 16… mest för det var inställt så från början. Men har någon en idé om hur många mikrosteg som är lagom? Eller jag ska bara testa mig fram kanske?
Nästa steg är att få igång extrudern! Allt är ihopsatt men jag har inte provat den än… vilket ska bli nästa steg nu!
Jag har skrivit ut lite hållare till kablar också, så kan sätta fast både slangar och kablar så de inte kommer ivägen!
Har hittat en filamentswitch som jag också ska ta och koppla in! Det är en mikrobrytare som känner av om filamentet tar slut!
Lite mer pill ikväll. Satte ihop det sista på vattenkylningen så jag började fylla det med vatten! Testade såklart först med bara vanligt vatten! En slang läckte, fick byta. En skada på slangen tydligen! Aj aj aj!
Men efter bytet sedan så var det tätt! Tog ju för evigt att få ut all luft ur systemet! Har inte hunnit köpa ett sånt vakuumkit för att lufta kylsystem… det står på listan dock!
Efter att ha kört en ca 30 minuter så vågade jag sedan börja hälla i röd glykol. Hoppas den ska fungera till ändamålet!
Nu har jag rätt många andra fläktar ändå men ändå skönt att slippa ha ännu fler fläktar på bygget. Till både motorer och även extruder! Mycket trevligt! Det är en kraftig pump, den genererar riktigt bra tryck, så vara försiktig så inget går sönder eller läcker!
Ska köpa ett par flaskor med sån kylväska för datorer som ska vara ofarlig, även om denna är mindre farlig så känns det ändå fel att använda glykol! Nåja…
Jag fick även ställt in extrudern, helt fel inställningar på hur många mm den kör ut per varv, efter att ha granskat dokumentationen lite så hittade jag alla parametrar som jag behövde. Den kör nu ut fint och snyggt! Dock, så har jag inte testat att köra ut plast genom hotend, hinner och orkar inte mer ikväll. Har tyvärr glömt att filma eller ta foto på när jag kör extrudern… men men, jag ska snart, i dagarna testa att köra ut plast när jag värmt upp extrudern också. Ville bara ha igång kylningen först. Även om den såklart klara att köra varm hotend ett bra tag innan kylningen behövs…
Men, jag filmade också när jag körde första homing på alla tre axlar.
Nästa projekt ja, det blir att fixa en kabelkedja till sladden på gantryt… så den inte hänger och dinglar som de gör nu. Jag ska också sätta fast den sista sidan på skrivaren. Där ska också sättas fast två fläktar på två hål som jag ska göra i den. Om jag behöver kyla kammaren och dra ut den varma luften där inne. Funderar på att sätta ett servo med kopplat till två spjäll som kan öppna resp stänga så jag kan antingen behålla värmen eller dra ut värmen från kammaren. Kortet , kraken har inbyggt stöd för just servo. Kan pilla ihop kod så att beroende på vilken plast som används så styr den själv hur varmt det ska vara i kammaren. PLA kan den öppna och ja det svalt i kammaren, medan vid ABS så kan det istället få vara varmt där inne.
Jag glömde en sak, fick satt fast mer eller mindre alla sladdar och slangar så inget hänger löst eller flyger runt.
Ja en del kvar, ska göra ett öppningsbart lock så allt kan få plats under och som gör kammaren tät!
Tack! Ja nu börjar det ta sig rejält och börjar kunna se slutet i tunneln! Det är en process, mycket att lära sig!
Har ikväll suttit och fixat fästen och satt fast kabelkedja till y. Blev faktiskt helt ok! Rätt nöjd måste jag säga!
Har också kopplat in vattenpumpen samt kylfläkt till radiatorn och såklart testkört. Efter många svordomar fick jag det också att lira i klipper, att jag manuellt kan stänga av och på såväl fläkt som pump. Men ska nog försöka få in så att de startar på kanske pumpen på 100% men fläkten på 50% till en början, eller kanske båda på 100% direkt?! Nåväl, det ska väl gå att lösa antar jag!
Fixk ett konstigt fel ikväll. Den ville absolut inte homea z… den bara stängde den. Hmmmmmmm… efter 2h kom jag fram till att det var fel på en av microbrytarna till z. Det var inte fel på brytaren utan ett glapp i kretskortet som microbrytare sitter fast på! Suck. Måååånga fula ord! Men det löste sig!
Dock, det stora ikväll är ju att jag lyckades få till en bra testkörning. Jag hittade en funktion i klipper där jag kan testa maskinen lite. Började på 1500mm/s samt en acceleration på 15k.
Filmade en snutt också av det. Testade högre också upp mot en 25k acceleration och 1800mm/s fart… och jösses vad det går! Helt sjukt!
Här är en filmsnutt av som sagt 1500mm/s och 15k acceleration.
Lite smågrejor , men nu börjar det ta form! Sista väggen av aluminium är på plats! Satt fast hållaren till filament , satt fast detektorn för om filamentet tar slut.
Borrat hål för fläktar, har bara hittat en av fläktarna men ska rota fram den andra från någonstans här… i all röran! Suck!
Sitter och funderar hur jag ska sätta fast det här… jag tänker någon form av spjäll, styrda med ett servo. Hmm, får fundera på det en stund!
Var bara tvungen att testa ikväll. Hade lite strul med extrudern, så har fixat lite med den ikväll. Inget kul, syns inte så mycket men ja, justerad!
Borde ha tagit foto men blev ej så.
Någon som har tankar kring mikrosteg eller ej? Jag har 16 just nu, men kanske ska justera lite till? Upp eller ner? Någon som har kloka tankar?
Sedan när det väl började fungera, var jag bara tvungen att testa att skriva ut min första sak. Det låter illa, det skakar och skramlar, en plåten bak sitter och vibrerar lite, det måste sättas upp extra stöd så jag får en stabilare konstruktion! Men… det är ett första steg och det är en utskrift!!
Hade inte så mycket på rullen så fick avbryta tidigt… men! Det fungerar!!! Nu är det massor kvar ännu, men det går på rätt håll!!