RadioteknikBok - Tips
RadioteknikBok - Tips
Lånade Radioteknik 1 och Radioteknik 2.
Trots att de är så gamla så måste jag säga att de är välskrivna och riktigt bra på att lära sig utav även om man kan en del sedan förut.
Rekommenderas alltså (av mig, säkert med flera)om du tänker dig att pyssla med radioteknisk elektronik.
Trots att de är så gamla så måste jag säga att de är välskrivna och riktigt bra på att lära sig utav även om man kan en del sedan förut.
Rekommenderas alltså (av mig, säkert med flera)om du tänker dig att pyssla med radioteknisk elektronik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: RadioteknikBok - Tips
John Schröder lär väl vara den klassiska författaren för de som lärde sig om elektronik på 60-70-talet, alltså strax före oss som lärde oss från t.ex. Josty Kit's Allmän Elektronik 80 och Elektronik för Alla-bokserien.
Jag är 98% säker på att jag har den där boken, loppisfynd för ca 25 år sen. Håller med om att den är läsvärd.
Dock så har den ju gemensamt med de andra böckerna jag nämnde att allt modernare än bipolära transistorer tas antingen inte upp alls (denna bok om jag minns rätt), eller så tas de upp som lite kuriosa (AE80, EfA).
Också: Jag tycker att alla dessa böcker varit helt värdelösa på att förklara hur en blandare fungerar. Alltså blandare för radiofrekvenser, inte typ som ljud-mixer.
Jag är 98% säker på att jag har den där boken, loppisfynd för ca 25 år sen. Håller med om att den är läsvärd.
Dock så har den ju gemensamt med de andra böckerna jag nämnde att allt modernare än bipolära transistorer tas antingen inte upp alls (denna bok om jag minns rätt), eller så tas de upp som lite kuriosa (AE80, EfA).
Också: Jag tycker att alla dessa böcker varit helt värdelösa på att förklara hur en blandare fungerar. Alltså blandare för radiofrekvenser, inte typ som ljud-mixer.
Kapitlen som visar hur man bygger sina egna rörspolar fastnade jag för, som exempel + massa annat förstås.
Väldigt grundläggande basic kunskaper som delas med utav.
Väldigt grundläggande basic kunskaper som delas med utav.
Ja, det är förstås en rätt bra grej. Just att linda egna spolar har väl ofta framstått som lite "magi" för många hobbyister.
Existerade det ens då ?
Jag har en bok som jag tror är av john Schröder där dom förklarar skillnaderna mellan rör och transistorer, och i princip säger att rör är det man bör använda normalt för dom är billiga och lättillgängliga, men
om man ska göra små och strömsnåla saker kan man investera i en transistor.
...Det har inte åldrats så bra

EfA-serien skrevs väl rent av senare än t.ex. Elektors Crescendo (det klassiska bygg-själv-MOS-FET-slutsteget 1983)?
Cool.
Jag är så urgammal att jag växte upp med John Schröders radiobyggböcker. Minns att jag tyckte att de var bra. Om jag inte minns fel så var det han som skrev att eftersom det ändå behövdes ett rör i TV-apparaten, nämligen bildröret, så skulle det inte bli aktuellt med transistorer i dessa. Kan möjligen ha varit någon annan.
Pen
Jag är så urgammal att jag växte upp med John Schröders radiobyggböcker. Minns att jag tyckte att de var bra. Om jag inte minns fel så var det han som skrev att eftersom det ändå behövdes ett rör i TV-apparaten, nämligen bildröret, så skulle det inte bli aktuellt med transistorer i dessa. Kan möjligen ha varit någon annan.
Pen