Batterikontakt Meec multiseries 12v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skrutt

Batterikontakt Meec multiseries 12v

Inlägg av skrutt »

Tjena!

Jag har fattat tycke för julas lilla och billiga verktygsserie, Meec multiseries 12v. 150 pix för ett batteri och 12v är ju en trevlig spänning. Hittills har jag bland annat moddat en av laddarna (á 79 kr) att istället ladda ur och 3Dprintat en hållare till en RC-bil. Vilket blev så grymt bra. Men nu känns det som att jag fått upp ångan lite och det börjar bli trist att slakta laddare för att få tag på kontaktblecken.. så jag har letat efter en liknande batteriterminal till kretskortmontage.
Letar och letar och blir smått tokig. Det finns massor av batterikontakter men jag behöver främst ha en lite flexibel och lång och smal. Motsvarande bleck på batterierna är 6mm brett.

Mer detaljer här: https://lunaticcharade.wordpress.com/20 ... ick-drive/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Batterikontakt Meec multiseries 12v

Inlägg av grym »

nog inte så lätt att hitta

antingen bocka själv, eller sök på alix efter ex battery spring terminal eller något liknande
skrutt

Inlägg av skrutt »

Misstänkte det, därför jag tänkte att 79:- styck för lilla laddaren ändå var rätt okej. Men det känns slösaktigt med och det hade varit kul att kunna rita upp ett litet kretskort för dem.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en sak jag använt till liknande är kontaktblecken från relän och kontaktorer
ungefär rätt storlek och bra material
Christer_A

Inlägg av Christer_A »

En uppsjö i varierande modeller finns på amazon, aliexpress och liknande.

https://www.amazon.com/s?k=Leaf+Spring+ ... _sb_noss_1

// Christer
skrutt

Inlägg av skrutt »

grym skrev: 23 mars 2025, 11:53:20 en sak jag använt till liknande är kontaktblecken från relän och kontaktorer
ungefär rätt storlek och bra material
Hm, intressant. Jag kan nog ha ett eller annat relä jag kan kika i.
skrutt

Inlägg av skrutt »

Christer_A skrev: 23 mars 2025, 13:52:38 En uppsjö i varierande modeller finns på amazon, aliexpress och liknande.

https://www.amazon.com/s?k=Leaf+Spring+ ... _sb_noss_1

// Christer
Tackar för den, de hade faktiskt ett bleck för en Fluke som ser ut att kunna fungera. Tyvärr är 2st för 10$ inte riktigt prisklassen jag hade hoppats på.

Resterande verkar vara riktade mot AA/AAA batterier i klassisk stil vilket inte kommer passa tyvärr.
skrutt

Inlägg av skrutt »

Hej svej igen!

Tänkte ge en uppdatering på historien: det slutade med att jag beställde dessa från mouser, samtliga från keystone: 108, 109-2, 109-3 och 590:
SGCAM_20250329_142941179.jpg
Av dessa känns det egentligen som att det bara är 109-3 som är lämplig, då de andra är för korta. Det går nog att få kontakt med de andra med men om man tänker pcb-avstånd-kapsling-avstånd-batteri plus tolerans känns det rimligt att ge en ~5mm iallafall från pcb till botten av batteriet, och att trots detta fortfarande ha lämplig placering av kontakt mot batteriets bleck, dvs ganska centrerat.

Bif bild på 109-2 och 109-3, som ni ser får den mindre även kontakt men hamnar definitivt lite väl långt ner.

Tyvärr är de inte direkt billiga, runt 5 kr st. Inte heller dyra såklart men ändå den komponent som kostar mest. Speciellt då alla sidor jag hittade den på gav frakt på 170 spänn och vissa en plockavgift på 200, ouch.

Ev uppdaterar jag framöver med ett pcb :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar