Bambu Lab H2D
Re: Bambu Lab H2D
1000 mm/s
20 000 mm/s2 acceleration
350x320x325mm
350°C nozzle – prints carbon fiber, ABS, TPU & more
Dual nozzle, AMS Pro support for 25 colors!
Built-in AI cameras for print monitoring!
40 W laser
Om man ska tro detta.
/π
20 000 mm/s2 acceleration
350x320x325mm
350°C nozzle – prints carbon fiber, ABS, TPU & more
Dual nozzle, AMS Pro support for 25 colors!
Built-in AI cameras for print monitoring!
40 W laser
Om man ska tro detta.
/π
Nog för att jag förväntar mig ett högt pris, men siktar de så högt så tror jag de skjuter sig själva i foten.
- Klas-Kenny
Helt klart.
Blir det 4-4500 USD så hamnar det väl på vadå, 60-70 kkr för svenska privatpersoner?
Visst finns det en marknad för det prissegmentet, men det blir nog inga väldiga volymer.
Blir det 4-4500 USD så hamnar det väl på vadå, 60-70 kkr för svenska privatpersoner?
Visst finns det en marknad för det prissegmentet, men det blir nog inga väldiga volymer.
Här finns en hel del om H2D.
https://3dprintingbykevin.com/bambu-lab ... UALAleyh7A
Sanningshalten? Vem vet?
Ett par korta citat.
https://3dprintingbykevin.com/bambu-lab ... UALAleyh7A
Sanningshalten? Vem vet?
Ett par korta citat.
/πBambu Lab is set to unveil its new flagship 3D printer, the H2D, on March 25, 2025. This highly anticipated machine has been teased with the slogan “Rethink Personal Manufacturing,” hinting at a leap forward in desktop fabrication capabilities. Leaks and official teasers point to advanced features – dual extruders, “real” servo motors for motion control, and the most significant build volume in Bambu Lab’s lineup – that could redefine what users can achieve with a personal 3D printer. In this article, we’ll explore the key features of the H2D, its significance for industrial and personal use, expected pricing and market impact, and how it stacks up against Bambu Lab’s current models and competitors.
...
Some leaks and analysts predict a price of $4,000 to $4,500 USD for a full bundle (including the printer and an AMS unit).
- SeniorLemuren
Det viktigaste enlig min mening är vad de gjort för att minimera filamentspill och minska tiden för färgbyte. Har de inte förbättrat det avsevärt så blir det ingen succé tror jag.
Det är ingen stor grej att den har en acceleration på 20 000 mm/s2 och en maximal skrivhstighet 1000 mm/s. Det intressanta är hur fort man kan köra med perfekt kvalité och den ligger med all sannolikhet avsevärt lägre.
Min skrivare var grundinställd med en acceleratin på 15000 mm/s2. Det gick inte att ha när den stod på köksbordet. Bordet skakade något enormt och skrivaren skrev inte bra. Jag drog ner den till 5000 mm/s2 och den utskrift som jag gjorde hade en total tid på ca en timme. Det tog 3 minuter längre när jag sänkte accelerationen. Den klarar 600 m/s men utskriftskvaliten blir inte maximalt bra om man kör fortare än 250 mm/sek.
När det gäller 3D skrivare tycker jag inte att hastigheten är viktig. Skrivaren klarar sig själv och har man behov av mer produktion per tidsenhet kan man lika gärna ställa upp fler skrivare än att jaga hastighet till dyra pengar. Höga hastigheter kräver avsevärt mer underhåll än en skrivare som "lunkar på" i lugnare takt.
Men helt klart är ju att många okunniga inköpare kommer att luras av de fantastiska prestandasiffror som presenteras. En annan sak är ju varför skall man dra in en laser i skrivare. Hur många producerande företag kommer att ha behov av att kunna använda laserfunktionen i en 3D-skrivare? Att först skriva ut ett objekt för att efteråt kunna använda laserfunktionen på det, kräver ju att det utskrivna objektets yta som skall lasras ligger rätt i skrivaren. annars kan man lika gärna plocka ut det och lägga in det i en riktig laser. I en produktionsanläggning görs det ju med fördel av en minirobot.
Det är ingen stor grej att den har en acceleration på 20 000 mm/s2 och en maximal skrivhstighet 1000 mm/s. Det intressanta är hur fort man kan köra med perfekt kvalité och den ligger med all sannolikhet avsevärt lägre.
Min skrivare var grundinställd med en acceleratin på 15000 mm/s2. Det gick inte att ha när den stod på köksbordet. Bordet skakade något enormt och skrivaren skrev inte bra. Jag drog ner den till 5000 mm/s2 och den utskrift som jag gjorde hade en total tid på ca en timme. Det tog 3 minuter längre när jag sänkte accelerationen. Den klarar 600 m/s men utskriftskvaliten blir inte maximalt bra om man kör fortare än 250 mm/sek.
När det gäller 3D skrivare tycker jag inte att hastigheten är viktig. Skrivaren klarar sig själv och har man behov av mer produktion per tidsenhet kan man lika gärna ställa upp fler skrivare än att jaga hastighet till dyra pengar. Höga hastigheter kräver avsevärt mer underhåll än en skrivare som "lunkar på" i lugnare takt.
Men helt klart är ju att många okunniga inköpare kommer att luras av de fantastiska prestandasiffror som presenteras. En annan sak är ju varför skall man dra in en laser i skrivare. Hur många producerande företag kommer att ha behov av att kunna använda laserfunktionen i en 3D-skrivare? Att först skriva ut ett objekt för att efteråt kunna använda laserfunktionen på det, kräver ju att det utskrivna objektets yta som skall lasras ligger rätt i skrivaren. annars kan man lika gärna plocka ut det och lägga in det i en riktig laser. I en produktionsanläggning görs det ju med fördel av en minirobot.
- Klas-Kenny
Spaningarna om laser tycks ju stämma i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lite mer detaljerad spec.
https://forum.bambulab.com/t/h2d-specs-leaked/154202
Man kan välja mellan två lasrar, 10 watt eller 40 watt.
Det finns fyra kameror, tre st. 1920 x 1080 och en 3264 x 2448.
Micro Lidar för Z-mätning.
m.m.
/π
https://forum.bambulab.com/t/h2d-specs-leaked/154202
Man kan välja mellan två lasrar, 10 watt eller 40 watt.
Det finns fyra kameror, tre st. 1920 x 1080 och en 3264 x 2448.
Micro Lidar för Z-mätning.
m.m.
/π
Och nu är den här. https://eu.store.bambulab.com/en-se/products/h2d
Var inte lika dyr som spekulerats och intressanta features.
Var inte lika dyr som spekulerats och intressanta features.
- Mizzarrogh
Måste bara erkänna att jag var nära på att beställa en med 40W laser igår men efter att ha funderat ett tag så vet jag inte om jag är helt såld med att kombinera laserskärare med 3D printer.
Jag vet inte hur praktiskt det skulle vara att ha en laserskärare i lägenheten även med Bambulabs smoke extractor?
Men sen så börja jag tänka på hur "skitigt" de blir med laserskärare och BambuLab själva skriver såhär.
Jag vet inte hur praktiskt det skulle vara att ha en laserskärare i lägenheten även med Bambulabs smoke extractor?
Men sen så börja jag tänka på hur "skitigt" de blir med laserskärare och BambuLab själva skriver såhär.
Exempel bild från wiki sidan om renhållning.10. Will the smoke and dust generated by laser operations affect my printer's precision and lifespan?
H2D is equipped with an efficient exhaust system that effectively removes smoke and dust generated by laser operations, significantly reducing contamination. During R&D, we conducted rigorous testing to ensure that with regular machine cleaning, the impact of smoke and dust on performance and precision is negligible. For detailed cleaning instructions, please refer to: wiki
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har läst en hel del funderingar kring detta och många hävdar att remmar och axlar kommer att beläggas med avlagringar från laserskärningen.
Samt att det stinker rejält, men det kanske de här med laserskärare kan dementera/bekräfta. Bambulabs egna rökfilter kostade väl också en hel del.
Så personligen, om jag skulle köpa en HD2 så skulle jag skippa lasern och gå på endast skrivaren med AMS. De andra "finesserna" man kan köpa till, rita med penna, eller skära med kniv... njaa. De är jag inte helt såld på.
Samt att det stinker rejält, men det kanske de här med laserskärare kan dementera/bekräfta. Bambulabs egna rökfilter kostade väl också en hel del.
Så personligen, om jag skulle köpa en HD2 så skulle jag skippa lasern och gå på endast skrivaren med AMS. De andra "finesserna" man kan köpa till, rita med penna, eller skära med kniv... njaa. De är jag inte helt såld på.
jag vill inte blanda skrivare och laser. Skulla man av misstag skära PVC så blir resultatet saltsyra i maskinen …
- SeniorLemuren
röken som bildas när man skär med laser är ju bemängd med tjärpartiklar i nanostorlek. De avsätter sig på allt i skrivaren, det spelar ingen roll hur effektivt utsug/fiter man har så hamnar en hel del av tjäran på all delar i printern som passeras av röken. Kvalitén på en 3D-utskrift är ju helt beroende av att skrivaren är helt ren, så att skita ner den med tjära på svåråtkomliga ställen är ingen bra idé alls.
Bättre att köpa en separat Laser. En 40 W CO2-laser kostar mindre än 5000 kr idag och den är bra mycket bättre än en LED-laser på 40W.
Bättre att köpa en separat Laser. En 40 W CO2-laser kostar mindre än 5000 kr idag och den är bra mycket bättre än en LED-laser på 40W.