Mät spektrum på LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Oltronix

Mät spektrum på LED

Inlägg av Oltronix »

Har beställ följande LED som jag skall/skulle ha til växbelysning.
https://www.electrokit.com/upload/produ ... 307907.pdf
Tittar man på fig2 så ser det ut som att olika spektra kommer vid olika spänning över LED. Kan det vara så?

Det verkar som LEDn leverar 4 olika frekvenser med viss spridning. Tänkte att jag skulle mäta detta med hjälp av ett prisma. (Nu har jag inte hittat mitt prisma ännu). Kommer det fungera? Annat sätt att mäta spektrum?

(jag har beställ färdig belysning. Hustrun gillar inte lösa sladdar o motstånd m.m. Men kul att fixa lite själv. Får hålla till i eget rum för husfriden skull)
Användarvisningsbild
pi314

Re: Mät spektrum på LED

Inlägg av pi314 »

DIY spektrumanalysator
Jag har ett prisma som jag tagit ur en skrotad videoprojektor.

Jag har inte gjort det ännu, men tänkte kalibrera med hjälp av ett par olika diodlasrar, som jag vet våglängd på.

Det borde väl fungera?

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det kluriga för en gör-det-själv-lösning med prisma är väl att mäta styrkan för varje band, kanske?

Om man kan backa tiden bara några få år, eller har tur att bo nära någon återstående, så bör t.ex. natrium-vägbelysning vara bra för att markera en specifik orange frekvens.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

De finns fortfarande att köpa till en billig penning. Behöver man någon speciell armatur, drossel o annat, eller räcker det med endast 230V AC för att få dem att brinna?
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Du behöver en drossel (eller reaktor eller ballast som det kallas på armaturspråk). Detta förutsatt att du köper en självtändande variant (finns för t.ex. 70W), annars behövs även en extern tändare.

Den vanligaste natriumlampan sedan lång tid tillbaka är högtrycksnatrium som bland annat även innehåller kvicksilver för att få bättre spektralfördelning. Den är därför rätt olämplig för kalibrering. Jag vet inte om det är lika lätt att få tag i lågtrycksnatrium, men du bör kolla upp att du får rätt. Se dessutom till att det yttre glaset är klart eller slå sönder det.
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Oltronix skrev: 22 mars 2025, 14:42:04 Tittar man på fig2 så ser det ut som att olika spektra kommer vid olika spänning över LED. Kan det vara så?
NEJ och JA.

Det du kallar "LED" ser ut att bestå av fyra olika monokroma LED inlödda på ett gemensamt substrat och med olika förkopplingsmotstånd för att kunna drivas med en gemensam yttre spänning. Varje enskild LED har den karakteristika som framgår av fig 2. Skulle man parallellkoppla dem och driva dem med 3.6 V skulle två av dem helt enkelt gå sönder. Därför justerar man med förkopplingsmotstånd (vilket inte alls framgår av det usla databladet).

Sett utåt som en "LED-lampa", så kommer den relativa intensiteten mellan de fyra monokroma LED'arna visserligen ändras, men sedda var för sig är de fortfarande monokroma och med samma våglängd.

Antagligen är spektrat för kombinationen ganska uselt med fyra toppar. Skulle vara intressant om du gör mätningen och sedan jämför med kallvita högeffekts-LED som har ett jämnare spektrum p g a att en stor del av ljuset omvandlas med "fosforskikt". Undrar om de senare inte är bättre för växter?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Länkat datablad är för denna LED: https://www.electrokit.com/led-3w-fulls ... nm-pa-kort
Lite luddig beskrivet, men driv den med en konstantströmsdrivare på 700mA så för du full styrka på den, utan att fundera mer på det.

Sen är det 4 LEDs i den, dess exakta våglängd verkar inte framgå, men syns i Fig.1
Dessa 4 LEDs belyser ett fosfor, så det borde ge ett bredare spectrum mot en "vanlig vit" LED som bara har en blå LED som belyser ett fosfor?

Vad gäller våglängdsmätning, så kolla lite på Brainiac75 på youtube, (https://www.youtube.com/channel/UCFHMw6 ... PXq5gh29IQ) han brukar använda nåt dia-liknande kort för att mäta upp laserpekares våglängder, vet inte om ett sånt är användbart här?
Kanske måste vara just laser och bara en våglängd för att kunna se.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Det är ju också detta att två av färgerna har motstånd medan den tredje (blå) är direkt kopplad som gör att färgtemperaturen påverkas markant när man varierar spänningen/strömmen, och också vad som gör att man inte kan dimma en sån LED vettigt utan färgändring genom att bara ändra spänning/ström.

Angående natriumlampa: Se dock upp med risken för explosion när de är slutkörda. Vet inte om det gäller just dessa lampor, men vissa lamptyper som endast används för "proffsbruk" exploderar när de är slutkörda, och har därför rejält skyddsglas osv.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Förr i varje fall fanns det lågtycksnatrium av mindre typ, antagligen för speciella ändamål. På skolan där jag gick fanns en sådan. Krävde förkopplingsdrossel och hade glimtändare inbyggd i den yttre glaskolven. Användes just för spektraldemonstrationer och var antagligen avsedd just för detta. Den hade två skarpa band tätt ihopa.

Det krävs mer än ett prisma för att se spektrallinjer. Förstorande optik som sprider ut dem och gör dem uppfattbara är helt nödvändigt.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Göra själv eller köpa?
Eftersom det finns spektrometrar att köpa för under 1000:- så ska man väl ändå se det som ett alternativ till DIY?

Här är en för ca 660:- + ca 100:- frakt.
https://vi.aliexpress.com/item/10050072 ... pt=glo2vnm

Natriumlampor och lasrar i all ära, men varför inte använda solljus?

Där finns några väl kända och synliga linjer som kan användas.

Här är en video där spektrometern ovan kalibreras med solljus,

Skriv svar