Hej!
Kollar på att skaffa en fläktkonvektor till sovrummet i mitt nybyggda hus.
Huset ska vara klart om 12 veckor ungefär, vill få in en diskret fläktkonvektor tills dess.
Har bergvärmepump med 200m borrhål, kommer ha Plejd styrning för det mesta i hemmet.
Fungerar det att köra med Plejd till både bergvärmepumpen och fläktkonvektorn? Har nån av er fått till den lösningen?
Införskaffat en NIBE S1256 som jag kommer använda för frikyla sommartid.
Tittar just nu på lite olika fläktkonvektorer, har varit i kontakt med Eveco och det verkar som dom har bra grejer. Tittat på att köpa någon av dessa här: https://ventbolaget.se/kategori/flaktkonvektorer/
Däremot fick jag inget riktigt bra svar hur jag får en av deras fläktkonvektorer ihopkopplad med bergvärmepumpen och Plejd styrningen.
Om någo sitter på erfarenhet eller kunskap, vore jag tacksam för svar!
Fläktkonvektor frikyla med Plejd
Re: Fläktkonvektor frikyla med Plejd
Några tankar.
– Se till att få en sluten köldkrets, så att du kan lufta köldkreten upp till fläktkonvektorn. Som jag gissar finns högre än VP?
– Jag rekommenderar en klaffventil på köldkretsen. T-kopplingar före och efter. Separat cirkulationspump till fläktkonvektorn.
Klaffventilen gör att frikyla och VP kan fungera var för sig och även samtidigt.
Du kommer troligen att ha 28 mm koppar i köldkretsen inne. I så fall behövs en 28 mm (minst) klaffventil. Till fläktkonvektorn räcker det nog med 18 mm koppar. Kanske 15 mm?
Tänk på var det kan bli kondens. Isolera med armaflex och/eller dränera.
Plejd vet jag inget om.
/π
– Se till att få en sluten köldkrets, så att du kan lufta köldkreten upp till fläktkonvektorn. Som jag gissar finns högre än VP?
– Jag rekommenderar en klaffventil på köldkretsen. T-kopplingar före och efter. Separat cirkulationspump till fläktkonvektorn.
Klaffventilen gör att frikyla och VP kan fungera var för sig och även samtidigt.
Du kommer troligen att ha 28 mm koppar i köldkretsen inne. I så fall behövs en 28 mm (minst) klaffventil. Till fläktkonvektorn räcker det nog med 18 mm koppar. Kanske 15 mm?
Tänk på var det kan bli kondens. Isolera med armaflex och/eller dränera.
Plejd vet jag inget om.
/π
Re: Fläktkonvektor frikyla med Plejd
Glöm inte att konvektorn i sig absolut måste ha dränering för kondens.
Budgettips, kanske, är att använda en eller flera inomhusenheter från utskrotade luftluftvärmepumpar som är såpass gamla att det inte finns nån elektronik i utedelen (eller möjligtvis en tempgivare med separata ledare). Dessa skickar bara tre 230V-spänningar till kompressor, växelventil och fläkt på utedelen, och du kan antingen ställa en sån på endast fläkt och då går fläkten konstant på vald hastighet, eller så kan du ställa den på kyla och använda matningen tänkt till kompressor för att styra on/off på köldkretsen (t.ex. en cirkpump som tål att slås av/på många gånger per dygn).
Detta kan säkert framstå som för mycket "hembygge" för många, men för samma peng som en av de konvektorer du länkade till så får du kanske ett dussin om du letar annonser på typ Marketplace osv, där paket med luftvärmepump som "behöver ny gas" (=läckt ut och knappast är lönsamt att anlita kyltekniker för att laga och fylla) verkar gå för riktigt låga summor.
Om du har mekanisk ventilation så kan du också återanvända köldmedel-luft-värmeväxlaren från en utedel till luftvärmepump (efter att på något sätt övertyga någon kyltekniker att ta hand om återstående gas, ifall du inte hittar en R290 luft-vatten-VP att plocka denna del ur (R290=gasol=fullt tillåtet att släppa ut i atmosfären, även om det i princip är lite bättre ifall du eldar upp den. Det verkar dock för farligt att sätta eld på gas som man pyser ut ifall man inte har rätt adaptrar för att ansluta till en gasolbrännare)). Kräver såklart lite pyssel att göra adaptrar så att luftkanalen passerar en såpass mycket större grej än vad luften normalt passerar. Kvalificerad gissning är att pollenfilter högst sannolikt gör att man slipper problem med sunk pga kondens (typ organiskt material som kommer in med luften som kan mögla pga kondensen), men hepa-filter på tilluften är nog ännu säkrare.
Budgettips, kanske, är att använda en eller flera inomhusenheter från utskrotade luftluftvärmepumpar som är såpass gamla att det inte finns nån elektronik i utedelen (eller möjligtvis en tempgivare med separata ledare). Dessa skickar bara tre 230V-spänningar till kompressor, växelventil och fläkt på utedelen, och du kan antingen ställa en sån på endast fläkt och då går fläkten konstant på vald hastighet, eller så kan du ställa den på kyla och använda matningen tänkt till kompressor för att styra on/off på köldkretsen (t.ex. en cirkpump som tål att slås av/på många gånger per dygn).
Detta kan säkert framstå som för mycket "hembygge" för många, men för samma peng som en av de konvektorer du länkade till så får du kanske ett dussin om du letar annonser på typ Marketplace osv, där paket med luftvärmepump som "behöver ny gas" (=läckt ut och knappast är lönsamt att anlita kyltekniker för att laga och fylla) verkar gå för riktigt låga summor.
Om du har mekanisk ventilation så kan du också återanvända köldmedel-luft-värmeväxlaren från en utedel till luftvärmepump (efter att på något sätt övertyga någon kyltekniker att ta hand om återstående gas, ifall du inte hittar en R290 luft-vatten-VP att plocka denna del ur (R290=gasol=fullt tillåtet att släppa ut i atmosfären, även om det i princip är lite bättre ifall du eldar upp den. Det verkar dock för farligt att sätta eld på gas som man pyser ut ifall man inte har rätt adaptrar för att ansluta till en gasolbrännare)). Kräver såklart lite pyssel att göra adaptrar så att luftkanalen passerar en såpass mycket större grej än vad luften normalt passerar. Kvalificerad gissning är att pollenfilter högst sannolikt gör att man slipper problem med sunk pga kondens (typ organiskt material som kommer in med luften som kan mögla pga kondensen), men hepa-filter på tilluften är nog ännu säkrare.