Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Micron som min fru bidrog med till vårt gemensamma hushåll har varit i drift sedan år 2000, då hon köpte den i ett paket med andra köksapparater i samband med flytt hemifrån.
Efter 25 år har plasten i ratten för körtid blivit vek och sprack. Löstes med buntband och tvåkompnent-epoxilim.
Hoppas den går 25 år till nu...
Efter 25 år har plasten i ratten för körtid blivit vek och sprack. Löstes med buntband och tvåkompnent-epoxilim.
Hoppas den går 25 år till nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31120
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Av/på-knappen för 230V (svarta längst upp till höger) hade kärvat ihop så dess funktion var mycket dålig. Det sprakade och ibland gick den inte att slå på, och om den var på gick den inte att slå av.
Bytte mot en ny 2-polig.
Bytte mot en ny 2-polig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Grannen hade en extern USB-disk där han slarvat bort nätdelen. Den hette typ Teak-HD35. Hittade en nätdel med rätt kontakt (skum 5-polig mini-din) för den modellen på tyska ebay och beställde.
(Jo jag sa att man får en ny dubbelt så stor extern disk för samma pris, men han hade visst data på den han ville ha kvar)
Tänkte jag skulle dubbelkollat pinout:en innan, men vatusan, den var ju för rätt modell och det var rätt obskyr kontakt.
Funkade inte. Jag plockar isär den, kopplar ur disken ur lådan och ansluter spänning. En liten 3,3V-spänningsregulator släpper ut den magiska röken.
Mäter spänningarna och det visar sig att 12V är på rätt ställe men 5V och GND har de bytt plats på. Suck. Byter regulatorn och klipper kabeln och löder om den rätt.
Nu funkar allting! Tur!
(Jo jag sa att man får en ny dubbelt så stor extern disk för samma pris, men han hade visst data på den han ville ha kvar)
Tänkte jag skulle dubbelkollat pinout:en innan, men vatusan, den var ju för rätt modell och det var rätt obskyr kontakt.
Funkade inte. Jag plockar isär den, kopplar ur disken ur lådan och ansluter spänning. En liten 3,3V-spänningsregulator släpper ut den magiska röken.
Mäter spänningarna och det visar sig att 12V är på rätt ställe men 5V och GND har de bytt plats på. Suck. Byter regulatorn och klipper kabeln och löder om den rätt.
Nu funkar allting! Tur!
Re: Senaste reparationen
Jag har en Hyundai I20. Den har bl.a. cruise-control som jag använder mycket flitigt.
I stan använder jag Fartbegränsare funktionen, då kan jag bara köra utan att kolla hastighetsvisningen.
Utanför staden är det farthållaren som gäller.
Jag kommer igenom olika hastighetszoner så jag har lärt att i farthållare-läget är ett klick upp/ner ger 2 km/t ändring.
Men häromdagen gick "Resume/öka" sönder. Det är en vipp-brytare och den ena del lade av.
Det handikappar mig ganska mycket och idag ville jag lösa detta.
Knapparna sitter i ratten och det var ju synnerligt krångligt att få loss knapparna - man det gick.
Väj inne var felet att vipp-delen har 2 pinnar som tryckar på var sin knapp, en för upp o en för ner.
Och den ena pinne hade brutits av.
Fram med epoxy-lim o fixa detta - men jag var lite tveksam om det ville vara stabilt i längden.
Kom då på att de ANDRA knappar (ljud, nummer) hade samma uppbyggnad men är inte lika viktiga då jag ju kan styra volymen på radion och även byta låt.
Så jag monterade den "lagade" knappen på den sida och tog en "frisk" knapp från den andra sidan.
Återmonteringen var minst lika krånglig som demonteringen men nu är allt på plats.
I stan använder jag Fartbegränsare funktionen, då kan jag bara köra utan att kolla hastighetsvisningen.
Utanför staden är det farthållaren som gäller.
Jag kommer igenom olika hastighetszoner så jag har lärt att i farthållare-läget är ett klick upp/ner ger 2 km/t ändring.
Men häromdagen gick "Resume/öka" sönder. Det är en vipp-brytare och den ena del lade av.
Det handikappar mig ganska mycket och idag ville jag lösa detta.
Knapparna sitter i ratten och det var ju synnerligt krångligt att få loss knapparna - man det gick.
Väj inne var felet att vipp-delen har 2 pinnar som tryckar på var sin knapp, en för upp o en för ner.
Och den ena pinne hade brutits av.
Fram med epoxy-lim o fixa detta - men jag var lite tveksam om det ville vara stabilt i längden.
Kom då på att de ANDRA knappar (ljud, nummer) hade samma uppbyggnad men är inte lika viktiga då jag ju kan styra volymen på radion och även byta låt.
Så jag monterade den "lagade" knappen på den sida och tog en "frisk" knapp från den andra sidan.
Återmonteringen var minst lika krånglig som demonteringen men nu är allt på plats.
Re: Senaste reparationen
Spikpistolen från Lidl slutade fungera när jag som bäst behövde den. Köptes i somrast och har väl inte använts jättemycket, kvitto har jag men har mer än tre mil till Lidl sen gissar jag att de kanske inte har nån i lager. Så jag öppnade den och en microbrytare var trasig och sån hade jag hemma så jag bytte ut den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Alltså, för att ogilla apple så har jag rätt många äppeldatorer, för många.
Nu när jag röjde lite i garaget hittade jag mina tre gamla holkmacar, sökte lite på tradera och insåg att dom faktiskt går ganska dyrt ibland.
Så jag tänkte testa att starta dom.
Började med den nyaste, en "color classic" från 1993.
Denna räddade jag ur återvinningen för länge sedan och den fungerade då perfekt, det är den jag gillar bäst men också den värdefullaste av holkmacarna.
Försökte starta den och den var stendöd.
Öppnade den och kollade runt, noterade att flera kondingar läckt och att batteriet höll 0,2V.
Enl google startar inte dessa utan batteri, så då blev det lite jobbigt då det är ett halvspeciellt batteri som jag inte hittade i nån butik i närheten och som skulle kosta 150:- att få hem från webshopar.. suck.
Då kom jag på att vi bytte batterier i lite C-noder (till inpassagesystem) på jobbet tidigare och dom var misstänkt lika dessa, efter kontroll var det samma,
det var bara en C-nod som hade batteritorsk men då bytte vi alla tre så två batterier var ju "ok".. kollade och mycket riktigt hade ingen (jag..) kastat de
gamla batterierna så dom fick åka med hem.
Monterade det och den startade inte ändå.
Lödde loss alla elytkondingar på moderkortet utom en då jag saknade ytmonterade 1uF-elyter, gjorde rent, monterade nya, i med kortet och nej..
Då bytte jag 1uF mot en keramisk kondiong istället, varvid datorn startade! ..EN gång, precis när den bootat så slocknade den och vägrade starta igen.
Nu gav jag upp på denna och startade nästa.
Det är en Macintosh SE, dock ombyggd till en SE/30 genom att jag tog moderkortet från en SE/30 med trasigt bildrör och satte i denna.
Även denna fungerade när jag körde den senast, för typ 25 år sedan, men den var död.. eller ja, den startade upp till grå rutmönster och utan pekare eller något.
Ur med moderkortet och ja, batteriet slut (byttes), och ALLA kondingar hade läckt.. SUCK.
Tänkte byta dessa och började löda loss, helt OTROLIGT låg kvalitet på moderkorten i dessa maskiner, jag är ganska van vid att löda SMD, och har bytt hundratals
ytmonterade elyter (mestadels i Amigor) och får väldigt sällan tracelifts, men nu fick jag det på FYRA kondingar.. äppelskräp!
Jaja, man har ju även en viss vana vid att laga PCB så det gick ju att slöjda till och i med nya kondingar, kortet gjordes rent med topz och iso.
Startade den ? nej.. samma som innan, men nu plingade den om man tryckte på interuptknappen.
Googlade och googlade och hittade tillslut en sida där nån hade exakt samma problem som mej, samma skärmbild, och han hade bytt kondingar,
nån tipsade då om att man MÅSTE rengöra HELA kortet, han rekommenderade att köra det i diskmaskin, för det var tydligen otroligt vanligt att
elyten kortslöt diverse pinnar som hindrade boot, utan att det syntes för blotta ögat..
Jag tänkte ju inte körda den i diskmaskinen men hämtade en tandborste (ny) och sprit och borstade rent alla kretsar så noga jag kunde, sen torkade jag med trasa och iso.
Efter att det torkat så monterade jag allt (helvete vilken idiotisk uppbyggnad dessa maskiner har..) och till min stora förvåning startade maskinen snällt!
Skärmen hade dock typ 10mm sorgkanter men då jag sett justerskruvarna för detta på analogkortet så justerade jag snabbt in detta.. (kanske borde byta kondingar där..)
Maskinen hade bara 4M RAM, och det finns plats för 4st 30p SIMM'ar till, och då jag tidigare uppgraderat mitt FastLane Z3 (SCSI+RAM för bigboxamigor) från 16st 1M-SIMM'ar (16M)
till 16 stycken 4M-SIMM'ar (64M RAM) så hade jag en mängd sådana över och monterade fyra till så jag fick 8M RAM i macen.
På med kåpan och skruva ihop och färdig!
..Nu tänkte jag ju att "kan det vara samma sak med colormaskinen med ? ..så jag gjorde om samma manöver, tvättade hela moderkortet med tandborste och iso,
här var ADB-kretsen rätt grisig och jag hade läst innan att man ofta behövde löda loss den och göra rent under, jag gjorde dock rent med en tandpetare och sprit
och borsten förstås.. sen fick det torka och återmonteras.
Till min stora förvåning startade macken snällt upp nu, fin färgbild och allt.
Skruvade ihop allt men det visade sej att allt inte riktigt var som det ska, dels tappar den klockan när man rycker strömsladden, dels går det inte att ta "SHUTDOWN"
i menyn, för då startar den om istället.. hmm, kanske ken bero på att jag har ett tangentbord till nån annan mac inkopplat ? oklart..
Men i stort sett fungerar den, whee.
..Den tredje macen då ? ..det är en mac classic, och förvånande nog fungerade dne direkt och startade snällt.
Men men, nu ska jag bara leta rätt på tangentbord till maskinerna och kanske sätta ut annons på dom, iaf SE/30-maskinen, men troligen även color classicen..
Nu när jag röjde lite i garaget hittade jag mina tre gamla holkmacar, sökte lite på tradera och insåg att dom faktiskt går ganska dyrt ibland.
Så jag tänkte testa att starta dom.
Började med den nyaste, en "color classic" från 1993.
Denna räddade jag ur återvinningen för länge sedan och den fungerade då perfekt, det är den jag gillar bäst men också den värdefullaste av holkmacarna.
Försökte starta den och den var stendöd.

Öppnade den och kollade runt, noterade att flera kondingar läckt och att batteriet höll 0,2V.
Enl google startar inte dessa utan batteri, så då blev det lite jobbigt då det är ett halvspeciellt batteri som jag inte hittade i nån butik i närheten och som skulle kosta 150:- att få hem från webshopar.. suck.
Då kom jag på att vi bytte batterier i lite C-noder (till inpassagesystem) på jobbet tidigare och dom var misstänkt lika dessa, efter kontroll var det samma,
det var bara en C-nod som hade batteritorsk men då bytte vi alla tre så två batterier var ju "ok".. kollade och mycket riktigt hade ingen (jag..) kastat de
gamla batterierna så dom fick åka med hem.
Monterade det och den startade inte ändå.
Lödde loss alla elytkondingar på moderkortet utom en då jag saknade ytmonterade 1uF-elyter, gjorde rent, monterade nya, i med kortet och nej..

Då bytte jag 1uF mot en keramisk kondiong istället, varvid datorn startade! ..EN gång, precis när den bootat så slocknade den och vägrade starta igen.
Nu gav jag upp på denna och startade nästa.
Det är en Macintosh SE, dock ombyggd till en SE/30 genom att jag tog moderkortet från en SE/30 med trasigt bildrör och satte i denna.
Även denna fungerade när jag körde den senast, för typ 25 år sedan, men den var död.. eller ja, den startade upp till grå rutmönster och utan pekare eller något.
Ur med moderkortet och ja, batteriet slut (byttes), och ALLA kondingar hade läckt.. SUCK.
Tänkte byta dessa och började löda loss, helt OTROLIGT låg kvalitet på moderkorten i dessa maskiner, jag är ganska van vid att löda SMD, och har bytt hundratals
ytmonterade elyter (mestadels i Amigor) och får väldigt sällan tracelifts, men nu fick jag det på FYRA kondingar.. äppelskräp!
Jaja, man har ju även en viss vana vid att laga PCB så det gick ju att slöjda till och i med nya kondingar, kortet gjordes rent med topz och iso.
Startade den ? nej.. samma som innan, men nu plingade den om man tryckte på interuptknappen.
Googlade och googlade och hittade tillslut en sida där nån hade exakt samma problem som mej, samma skärmbild, och han hade bytt kondingar,
nån tipsade då om att man MÅSTE rengöra HELA kortet, han rekommenderade att köra det i diskmaskin, för det var tydligen otroligt vanligt att
elyten kortslöt diverse pinnar som hindrade boot, utan att det syntes för blotta ögat..
Jag tänkte ju inte körda den i diskmaskinen men hämtade en tandborste (ny) och sprit och borstade rent alla kretsar så noga jag kunde, sen torkade jag med trasa och iso.
Efter att det torkat så monterade jag allt (helvete vilken idiotisk uppbyggnad dessa maskiner har..) och till min stora förvåning startade maskinen snällt!
Skärmen hade dock typ 10mm sorgkanter men då jag sett justerskruvarna för detta på analogkortet så justerade jag snabbt in detta.. (kanske borde byta kondingar där..)
Maskinen hade bara 4M RAM, och det finns plats för 4st 30p SIMM'ar till, och då jag tidigare uppgraderat mitt FastLane Z3 (SCSI+RAM för bigboxamigor) från 16st 1M-SIMM'ar (16M)
till 16 stycken 4M-SIMM'ar (64M RAM) så hade jag en mängd sådana över och monterade fyra till så jag fick 8M RAM i macen.
På med kåpan och skruva ihop och färdig!
..Nu tänkte jag ju att "kan det vara samma sak med colormaskinen med ? ..så jag gjorde om samma manöver, tvättade hela moderkortet med tandborste och iso,
här var ADB-kretsen rätt grisig och jag hade läst innan att man ofta behövde löda loss den och göra rent under, jag gjorde dock rent med en tandpetare och sprit
och borsten förstås.. sen fick det torka och återmonteras.
Till min stora förvåning startade macken snällt upp nu, fin färgbild och allt.
Skruvade ihop allt men det visade sej att allt inte riktigt var som det ska, dels tappar den klockan när man rycker strömsladden, dels går det inte att ta "SHUTDOWN"
i menyn, för då startar den om istället.. hmm, kanske ken bero på att jag har ett tangentbord till nån annan mac inkopplat ? oklart..
Men i stort sett fungerar den, whee.
..Den tredje macen då ? ..det är en mac classic, och förvånande nog fungerade dne direkt och startade snällt.
Men men, nu ska jag bara leta rätt på tangentbord till maskinerna och kanske sätta ut annons på dom, iaf SE/30-maskinen, men troligen även color classicen..
Re: Senaste reparationen
Skoj att du lyckades fixa de!
Har aldrig "gillat" MAC'ar, förutom en.. det var en bärbar från 1995-1996 däromkring som jag spelade SimCity 2000 på hos en kompis. Vet inte exakt vilken det var, men det var skoj oavsett.
Hade varit kul att ha någon holk-mac, de är ju för mig lite ikoniska, men vad ska man ha den till idag. MAC har ju aldrig varit bra och kommer aldrig bli bra
Men skoj att du fick de fixade!
Har aldrig "gillat" MAC'ar, förutom en.. det var en bärbar från 1995-1996 däromkring som jag spelade SimCity 2000 på hos en kompis. Vet inte exakt vilken det var, men det var skoj oavsett.
Hade varit kul att ha någon holk-mac, de är ju för mig lite ikoniska, men vad ska man ha den till idag. MAC har ju aldrig varit bra och kommer aldrig bli bra



Men skoj att du fick de fixade!
Re: Senaste reparationen
Nej jag är inte heller så förtjust i macar, kasst OS och tråkig HW jämfört med Amigor som jag kört mycket.
Men man har ju samlat på sig några..
Men man har ju samlat på sig några..
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11751
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Senaste reparationen
Så simpelt att det knappt räknas som reparation men... 
Budade hem en "defekt" radiostyrd bil på Tradera.
Felbeskrivningen var att den startar, piper, fläkten går och den kan svänga. Men motorn går inte.
Anade med ca. 95% säkerhet vad felet var redan ifrån fotona i auktionen...
Så här såg det ut (min bild, visades inte fullt så tydligt). Lagad.

Budade hem en "defekt" radiostyrd bil på Tradera.
Felbeskrivningen var att den startar, piper, fläkten går och den kan svänga. Men motorn går inte.
Anade med ca. 95% säkerhet vad felet var redan ifrån fotona i auktionen...
Så här såg det ut (min bild, visades inte fullt så tydligt). Lagad.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Ja det är bra när man ser ett enkelt fel och man hoppas evinnerligt att ingen annan gör det och skall buda.
Vad var det för bil?
Vad var det för bil?
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11751
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Senaste reparationen
En HSP Brontosaurus:
https://www.hobbex.se/hsp-94111-pro-2-brontosaurs.html
Hyfsad modell med borstlös motor osv. Men absolut ingen "värsting" varken gällande prestanda eller kvalité.
Enda negativa var att det medföljande batteriet visade sig vara kass.
Jag tänkte att batteriet i sig var värt en bra andel av inköpspriset även om så allt annat var skrot.
https://www.hobbex.se/hsp-94111-pro-2-brontosaurs.html
Hyfsad modell med borstlös motor osv. Men absolut ingen "värsting" varken gällande prestanda eller kvalité.
Enda negativa var att det medföljande batteriet visade sig vara kass.
Jag tänkte att batteriet i sig var värt en bra andel av inköpspriset även om så allt annat var skrot.
Re: Senaste reparationen
Tja helt ok storlek och påkostad konstruktion så inte helt fel. Nja man kan väl få tag på bra batterier till dessa för bara några högst få 100-lappar om man letar. Behöver ju kanske inte direkt vara samma C-rates som små tävlings drönare använder precis som kan trycka ut typ någon kW.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11751
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Senaste reparationen
Absolut inga problem att få tag på batterier. Inga livsavgörande summor precis, men när jag betalade ca. 650:- inkl frakt för bilen och tänkte att batteriet är värt halva den pengen även om resten vore skrot, så är det ju en stor andel av värdet som försvinner av att batteriet var kass.
Men å andra sidan var ju bilen bra, så det blev ju bra ändå i slutändan.
Gjorde dock misstaget att inte gå igenom den ordentligt innan första användningen. Så lyckades förstöra två drivaxlar på första körningen, beror troligen på att hjulupphängning och fjädring behövde lite service.
Men men, delar beställda och den går fint på bara bakhjulsdrift så länge.
Men å andra sidan var ju bilen bra, så det blev ju bra ändå i slutändan.
Gjorde dock misstaget att inte gå igenom den ordentligt innan första användningen. Så lyckades förstöra två drivaxlar på första körningen, beror troligen på att hjulupphängning och fjädring behövde lite service.
Men men, delar beställda och den går fint på bara bakhjulsdrift så länge.
Re: Senaste reparationen
Hallå,
För ett tag sedan skrev Palle500 här på forumet att han hade en Fnirsi FNB58b USB spänning/strömmätare som hade lagt av och undrade om ngn ville ha den och försöka reparera. Jag tyckte att det kan ju vara kul att pröva, samt skriva ett litet inlägg om saken.
Tydligen gav den ljud ifrån sig vid knapptryck så det tycktes finnas liv men skärmen förblev svart vad man än gjorde. När jag fick den i hand kunde jag bara konstatera samma sak. Så steg 1 fick blev att syna anslutningen till skärmen. Kan nämnas att mätaren är lite knepig att få isär. Man skruvar av lite plastdetaljer på ändarna men sen kommer man vid första anblick inte längre. Men tittar man in i ena öppna änden kan man se en liten hake som kan petas på och sedan är det bara att pilla loss resten. Skärmens flatkabel låg väl skyddad under lite tejp. Inget såg konstigt ut eller luktade bränt eller ngt sådant. Lödningarna såg ok ut även om lite snett monterat. Mätte resistans mellan pcb och kabel samtliga pinnar men inget så enkelt. Ej heller kortis mellan två intilliggande (utom de där det ska vara det
).
Då var det bara att sniffa trafiken. På med sladdar på alla ledare och fram med logikanalysatorn och oscilloskopet. Ngn signal död? Orimlig trafik? Men icke, det var ett normalt SPI snitt med 8 MHz pixelklocka. Datamängden per burst verkade rimlig för upplösningen och det kom ca 100 burstar i sekunden. Så processorn verkade göra sitt. Kvar är själva skärmen. Jag kunde inte se ngt konstigt på den men död var den. Flatkabeln var märkt GMT020-01. Så det fick bli jakt på ersättare på Aliexpress. Det är ont om lösa skärmar men det finns en del moduler (skärm + PCB med regulator och stiftheader) som såg lovande ut. De var billiga så jag beställde några moduler som verkade lovande.
Det tog några veckor, men sen kom några moduler. Det var inte lätt att få av skärmen från sitt PCB. Den var kraftigt limmad och jag var rädd bryta sönder den. Men en skalpell är bra till mycket! Dock råkade jag ha sönder flatkabeln lite vid avlödning.. Men den gick att löda på med kontakt på samtliga pinnar. Den vaknade och fungerar så vitt jag kan avgöra som den ska.
Tack till Palle500 för mätaren och några givande timmar i labbet!
För ett tag sedan skrev Palle500 här på forumet att han hade en Fnirsi FNB58b USB spänning/strömmätare som hade lagt av och undrade om ngn ville ha den och försöka reparera. Jag tyckte att det kan ju vara kul att pröva, samt skriva ett litet inlägg om saken.
Tydligen gav den ljud ifrån sig vid knapptryck så det tycktes finnas liv men skärmen förblev svart vad man än gjorde. När jag fick den i hand kunde jag bara konstatera samma sak. Så steg 1 fick blev att syna anslutningen till skärmen. Kan nämnas att mätaren är lite knepig att få isär. Man skruvar av lite plastdetaljer på ändarna men sen kommer man vid första anblick inte längre. Men tittar man in i ena öppna änden kan man se en liten hake som kan petas på och sedan är det bara att pilla loss resten. Skärmens flatkabel låg väl skyddad under lite tejp. Inget såg konstigt ut eller luktade bränt eller ngt sådant. Lödningarna såg ok ut även om lite snett monterat. Mätte resistans mellan pcb och kabel samtliga pinnar men inget så enkelt. Ej heller kortis mellan två intilliggande (utom de där det ska vara det

Då var det bara att sniffa trafiken. På med sladdar på alla ledare och fram med logikanalysatorn och oscilloskopet. Ngn signal död? Orimlig trafik? Men icke, det var ett normalt SPI snitt med 8 MHz pixelklocka. Datamängden per burst verkade rimlig för upplösningen och det kom ca 100 burstar i sekunden. Så processorn verkade göra sitt. Kvar är själva skärmen. Jag kunde inte se ngt konstigt på den men död var den. Flatkabeln var märkt GMT020-01. Så det fick bli jakt på ersättare på Aliexpress. Det är ont om lösa skärmar men det finns en del moduler (skärm + PCB med regulator och stiftheader) som såg lovande ut. De var billiga så jag beställde några moduler som verkade lovande.
Det tog några veckor, men sen kom några moduler. Det var inte lätt att få av skärmen från sitt PCB. Den var kraftigt limmad och jag var rädd bryta sönder den. Men en skalpell är bra till mycket! Dock råkade jag ha sönder flatkabeln lite vid avlödning.. Men den gick att löda på med kontakt på samtliga pinnar. Den vaknade och fungerar så vitt jag kan avgöra som den ska.
Tack till Palle500 för mätaren och några givande timmar i labbet!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.