PDF-läsare - tips!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap

PDF-läsare - tips!

Inlägg av Icecap »

Jag har i många år använd Foxit PDF-läsare då den inte är bloatware på samma sätt som Adobe.

Men med min 'nya' (refurbished) laptop (W11) funderade jag på vilken läsare jag skulle ha - och av en slump råkade jag klicka på en PDF-fil -som då öppnades i Firefox, alltså den browser jag använder.

Foxit finns och fungerar - men när det fungerar lika bra med Firefox o den redan finns på datorn... då blir det ju enkelt.

Och Firefox anger just att de även fungerar till PDF - så det duger för mig.
guckrum

Re: PDF-läsare - tips!

Inlägg av guckrum »

På de datorer jag använder är Firefox riktigt långsam på att visa pdfer. Testa med ett stort dokument, kanske är du okej med det.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror alla de stora webbläsarna idag kan visa PDF, men det är inte säkert att de klarar alla finesser som PDF-formatet har.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mycket visas på FF när jag kör men jag har annars Nuance installerad.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag läser en del på Scribus forum och det är inte ovanligt där att folk har problem med sin PDF och det visar sig bero på PDF-läsaren. Provar de med Adobe Reader så ser PDF:en ut som den ska.

Så det hänger väldigt mycket på hur PDFen är skapad. Är det PDF:er som är gjorda för webben så att säga så är det nog inget problem, de är typ gjorda genom att "skriva ut" till en PDF-driver, och då är det väldigt ofta bara "postscript som konverteras till PDF". Och då blir det inte så mycket konstigt eftersom PDF:en inte kommer kunna ha finesser som inte stöds av postscript. Men är det PDF:er som är gjorda för tryck så kan det vara mycket konstigheter som enkla PDF-läsare inte klarar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Använder Acrobat Reader, ger minst problem.
Skapar PDFer i Adobe Acrobat och dess tillhörande drivers, ger också bäst kompabilitet.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Måste vara mer än 20 sedan jag kastade ut Adobe, den håller inte måttet. Den version jag har i telefonen suger så den åker också men det är så sällan den används.

Jag kör firefox på Linux och där är den riktigt snabb, även för dokument med 200 sidor. Den har sitt största värde i att kunna lägga upp i stort sett valfritt antal sidor i bredd och höjd. Foxit fixar inte det, även om den har en funktion för att dela upp skärmen i två delar.
guckrum

Inlägg av guckrum »

zathura!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag använder SumatraPDF.

Jag har också ställt in Firefox att inte ens visa PDF:er över huvud taget. Framförallt har jag gjort det för att Firefox är extremt resursineffektiv som PDF-läsare. Men en till anledning att undvika cirka alla webbläsare som PDF-läsare är att de verkar inte kunna zooma ordentligt. T.ex. har jag nånstans en pdf som heter BERLIN1 som visar en hyggligt skalenlig spårkarta över alla tidigare och när filen var ny nuvarande järnvägar i Berlin, och om jag öppnar den i t.ex. Firefox så går det inte att zooma såpass att den blir läslig.

När jag kollade vilka PDF-läsare som verkar vettiga så tror jag att jag också tittade på PDFgear men har valt att använda SumatraPDF. Minns tyvärr inte varför - det kan vara så enkelt att jag provade SumatraPDF först och den verkar ha allt jag vill.

Det enda jag saknar i SumatraPDF är möjlighet att öppna en tom flik. Om man stänger alla flikar så får man en defaultflik som visar filer man nyligen öppnat osv, men jag har inte hittat nåt sätt att öppna denna flik igen ifall jag stängt den, och har tror inte heller att det går att ändra ordning så att den ligger t.ex. längst till höger istället för längst till vänster.

Min erfarenhet är att SumatraPDF är körbar även när maskinen är gravt nedlastad med saker som drar massor av minne och disk osv, som t.ex. att köra program som egentligen kräver mer prestanda än man har.

P.S. Jag använde nog också FoxitPDF en gång i tiden, typ på XP-burkar då det begav sig. Minns inte varför jag inte valt den nu - kanske tveksam licens?

De enda två anledningarna till att använda Adobes produkter är väl dels ifall man ändå har deras PDF-skaparprogram och då av farten även läser med deras program, eller om det är en jobbdator där man kan råka ut för problem om man inte gör det som är absolut mest vanilj.

Sidospår: Inte helt säker men tror att Ghostscript, opensource-postscript-visare, också klarar PDF:er sen ett antal år. Men sist jag provkörde det programmet för många år sen så var användarinterfacet, åtminstone i Windows, katastrofalt. D.v.s. det gick att använda men det kändes som att det var excentriska lallare som skapat allt på ett sätt som bryter mot alla konventioner för hur program ska se ut i Windows.
Skriv svar