3D-Filament. Tråden om trådar.

Allt som rör 3D-skrivare.
Gitters

Re: 3D-Filament. Tråden om trådar.

Inlägg av Gitters »

Jag kan höra hur PETG knastrar lite, när den används och är blöt. Det lättaste är att titta på utskriften och se om det finns knottror och strinigng, bilden nedan visar samma rulle med filament, före och efter 5 timmars torkning på 65 grader.

Ungefär 10-20% av all PETG jag köper är så här blöt direkt ur förpackningen, så jag torkar numera allt direkt. Jag har däremot inte råkat ut för PETG som har blivit blöt igen under förvaring. Jag har inte märkt att plasten fäster sämre när den är blöt, jag använder Textured PEI platta som fungerar väldigt bra med PETG. Det ska dock erkännas att stora PETG utskrifter lätt släpper i kanterna, men det finns ju lite knep för att lösa det.

När man skrev ut PETG direkt på glas eller på slät PEI platta rekommenderas ofta klister, men det verkar vara för att minska fästet konstigt nog(så att utskriften inte smälter samman med byggplattan).

Bild
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Har testar med både slät och texturerad PEI-platta men ingen bra vidhäftning. Iblan kan det lyckas några lager men slutligen lossar det. Det som jag lyckas skriva ut ser slätt ut på ytan. Vilken tjocklek och vilka temperaturer använder du på första lagret?

Jag läste att 70 grader på bädden skall vara bra. är den för kall fäster det sämre. Filamentet har jag testat från 130 till 145 grader. Inget verkar fungera.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Jag använder standardinställningarna för PETG i Prusaslicer, 85 grader på bädden och 230 på munstycket i första lagret, därefter 90 grader på bädden och 240 grader på munstycket. Alla lager är 0.2mm tjocka, men första lagret har lite mer plast(20% ungefär).

Det finns lite andra saker man kan kolla också, som det borde ha påverkat dina PLA utskrifter också, tvättat bädden med isopropanol, justerat bäddavståndet tex. Ibland läser man att folk måste skrubba sin byggplatta med diskmedel och scotchbright, det kanske kan hjälpa.

PETG som släpper brukar oftast göra det i kanterna, efter några centimeter i höjd, när delar av utskriften drar ihop sig och utskriften börjar få lite banan form. Jag lägger ofta till "musöron" på skarpa kanter, för att låta plasten stelna lite innan munstycket går tillbaka eller byter riktning. En Brim kan ju också fungera, men i det här fallet tycker jag det borde finnas en bättre lösning.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Aha. Jag kanske har för kall bädd. Plattan tvättar jag först med diskmedel och sedan med Isopropanol, så den är säkert ren. Det kanske är bra att höja temperaturen på bädden då. 70 grader kanske inte är tillräckligt för den PETG jag har. Den är visserligen stämplad med 70 resp. 230-240 grader på spolen. Att höja filamentmatningen med 20% verkar vara en bra ide också att testa. Kan man ange det i CURA? Eller måste man manuellt ändra vid start av utskrift?

Nu har jag stoppat in spolen i köksugnen. Temperaturen hoppar mellan 55 till 65 grader. Det är en gammal häck med dåligt termostat. När jag testade med en termometer av plast och ställde ugnen på 50 grader så smälte höljet på termometern och den var stendöd. :( Den fungerade konstigt nog när den kallnat och visade då en maxtemperatur på 90 grader och en fuktighet på 10%. Tyvärr kan jag bara använda termometern tills batteriet tar slut för det har smällt fast i sin hållare. :D
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Så här såg temperaturmätaren ut efter ett besök i ugnen.
Front.
tempmätare.jpg
Baksida.
tempmätare baksida.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janno

Inlägg av janno »

Jag har 80 grader på bädden och 250grader på extrudern, använder biltemas blåa "målar tejp" på byggplattan, sitter alltid hårt kvar, har aldrig gjort något speciellt med PETG innan utskrift, rullen som jag skrev ut från idag har nog suttit i skrivaren sedan före jul.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Vad använder du för 3d-skrivare?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

voron v0.1
janno

Inlägg av janno »

Classes Flashforge Advanture 3, med i detta fall Classes egna vita PETG
Gitters

Inlägg av Gitters »

SeniorLemuren skrev: 16 mars 2025, 22:59:18 voron v0.1
Använder du olika byggplattor för dom olika filamenten? Prusa brukar rekomendera "smooth PEI" för PLA och "textured powder coated" för PETG, men dom är olika tjocka och behöver få bäddhöjden omställd mellan dessa.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Har nu torkat PETG och den funkar bra nu. Så fuktigheten var det som ställde till problem. Skriver med 230 grader på 70 graders PEI strukturerad bädd.

Testade också att skriva ut texten med vit PLA och huvudobjektet med PETG i min Anycubic cobra 3 Det funfgerade bra förutom att jag inte lyckades få skrivaren att ändra temperaturen automatiskt på hotend mellan 210 för PLA och 230 för PETG vid växling, så jag fick passa på att ändra temp manuellt medan skrivaren växlade färg.

Har inte lyckats hitta något om detta vid googling. Kanske det inte skall gå att ändra temperaturen automatiskt vid filamentbyte eller så har jag missat hur man gör.
'
Bild: Vit PLA Svart PETG i samma utskrift.
klypa svart petg pla.jpg
hummel

Inlägg av hummel »

PETG brukar användas som support för PLA eller viceversa då dessa material inte fäster speciellt bra mot varandra.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag får mask. När jag skriver ut 2 objekt på samma platta så vill jag kunna välja vilket filament utskriften skall börja med. Jag kan inte hitta vart man gör det trots ihärdig googling. Jag använder anycubic slicer next och anycubic kobra3 combo. Någon som vet?
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Gjorde ett experiment. Jag antar att det inte går så snabbt att dra ut fukten ur filamantet.
från 44%-17% på ca 12 timmar. är väl bara luften som är på 17% just nu?
Ska fixa någon typ av värmare oxå.
IMG_20250419_100217951.jpg
Skriv svar