Kan man lita på LT-spice
Kan man lita på LT-spice
Jag försöker få till en mf-förstärkare för 10.5 MHz med bc547 och keramiska mf filter.
Det är en mycket enkel konstruktion med tre Gesteg i serie.
När jag simulerar ett av stegen i LT-spice fungerar det över förväntan med hög
förstärkning. I verkliga livet blir det betydligt lägre förstärkning. Ungefär fem gånger
med det komponenter jag valde, RC 4k som gav en kollektorström på ca 1mA.
När nästa steg kopplas in kommer ju det att belasta föregående steg rätt mycket
så totala förstärkningen blir väldigt låg.
Jag höjde kollektorströmmen genom att ha 220 Ohm som kollektormotstånd
och då fick jag upp förstärkningen till ca 10 gånger obelastat.
Vad jag egentligen vill komma fram till är att LT-spice inte verkar bekymra sig om
frekvensen särskilt mycket. Vid 10MHz var det nästan samma gain som vid 1kHz
Inte förrän vid 1GHz började förstärkningen närma sig ett.
Om någon kan tipsa om en mfförstärkare för självbygge är jag tacksam.
Faktiskt svårt att hitta något på nätet.
Jo, jag hittade en med två kascodkopplade transistorer som verkar lovande.
i alla fall i LT-spice. Tyvärr verkar den kräva dubbel matningsspänning.
Det är en mycket enkel konstruktion med tre Gesteg i serie.
När jag simulerar ett av stegen i LT-spice fungerar det över förväntan med hög
förstärkning. I verkliga livet blir det betydligt lägre förstärkning. Ungefär fem gånger
med det komponenter jag valde, RC 4k som gav en kollektorström på ca 1mA.
När nästa steg kopplas in kommer ju det att belasta föregående steg rätt mycket
så totala förstärkningen blir väldigt låg.
Jag höjde kollektorströmmen genom att ha 220 Ohm som kollektormotstånd
och då fick jag upp förstärkningen till ca 10 gånger obelastat.
Vad jag egentligen vill komma fram till är att LT-spice inte verkar bekymra sig om
frekvensen särskilt mycket. Vid 10MHz var det nästan samma gain som vid 1kHz
Inte förrän vid 1GHz började förstärkningen närma sig ett.
Om någon kan tipsa om en mfförstärkare för självbygge är jag tacksam.
Faktiskt svårt att hitta något på nätet.
Jo, jag hittade en med två kascodkopplade transistorer som verkar lovande.
i alla fall i LT-spice. Tyvärr verkar den kräva dubbel matningsspänning.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Kan man lita på LT-spice
Simuleringen tar svjv inte någon hänsyn till det praktiska, som t.ex. hur din kretskortslayout ser ut och vad det finns för ströinduktanser och -kapacitanser.
För byggtips så var detta ett av de första som dök upp när jag sökte:
http://sm0vpo.altervista.org/blocks/ifamps.htm
För byggtips så var detta ett av de första som dök upp när jag sökte:
http://sm0vpo.altervista.org/blocks/ifamps.htm
Normalt sett så kommer en 10.7MHz förstärkare som din inte avvika så mycket i praktiken.
Modellerna avviker så klart ifrån de du monterat på ett eller annat sätt så de kan behövas justeringar av arbetspunkttill exempel.
Det fina med simulering är att du kan se vad du ska ändra och vad resultat ändringen ger.
Modellerna avviker så klart ifrån de du monterat på ett eller annat sätt så de kan behövas justeringar av arbetspunkttill exempel.
Det fina med simulering är att du kan se vad du ska ändra och vad resultat ändringen ger.
Jag tror inte att kopplingsdäcket skulle dämpa förstärkningen så mycket att skillnaden mot LT-spice skulle bli så stor.
Vid 10.5 MHz ger LT-spice 162 gångers förstärkning och vid 105 MHz 148 gånger villket ju är imponerande i och för sig. På labbdäcket gav 10.5MHz ynka 10 gånger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det verkar som något inte stämmer.
Vad har du för resistortyp i uppkopplingen?
Vad har du för parasitvärden i dina passiva komponenter i schemat? Stoppa in lämpliga värden på parallell C och serie L. (3pF? 5nH?)
Bild på uppkopplingen?!..
Vad har du för resistortyp i uppkopplingen?
Vad har du för parasitvärden i dina passiva komponenter i schemat? Stoppa in lämpliga värden på parallell C och serie L. (3pF? 5nH?)
Bild på uppkopplingen?!..
Kopplingsdäck låter som breadboard, och de är väl ökända för att funka dåligt med RF?
https://www.electro-tech-online.com/thr ... rf.109193/
https://www.electro-tech-online.com/thr ... rf.109193/
Du kanske har sett 10.5 MEG som är signalfrekvensen. Det tog ett tag ett komma på MEG. Skriver man MHz så tror LT att det skall vara milliHz.
Kan ju vara att de passiva komponenterna är allt för ideala. Man tror ju att de skall vara någorlunda realistiska.
Även om ett kopplingsdäcket har sina begränsningar så tror jag inte att jag skulle få 162 gångers förstärkning även på det mest väldesignade mönsterkort.
Jag har gjort liknande förstärkare för både 455 KHz och 10.5MHz på samma mönsterkort där 455kHz gav ungefär 1000 gångers förstäkning eller 60dB som en del föredrar. 10.5MHz gav mera blygsam förstärkning 50 gånger eller så. Frekvensområdet ändrades genom att flytta tre jumpers.
Den kaskodförstärkare som någon skickade är väldigt lik en som jag hittade på nätet och som simulerar bra i alla fall. Jag skrev att den kräver dubbel matningsspänning men det verkar gå bra med enkel också.
Kan ju vara att de passiva komponenterna är allt för ideala. Man tror ju att de skall vara någorlunda realistiska.
Även om ett kopplingsdäcket har sina begränsningar så tror jag inte att jag skulle få 162 gångers förstärkning även på det mest väldesignade mönsterkort.
Jag har gjort liknande förstärkare för både 455 KHz och 10.5MHz på samma mönsterkort där 455kHz gav ungefär 1000 gångers förstäkning eller 60dB som en del föredrar. 10.5MHz gav mera blygsam förstärkning 50 gånger eller så. Frekvensområdet ändrades genom att flytta tre jumpers.
Den kaskodförstärkare som någon skickade är väldigt lik en som jag hittade på nätet och som simulerar bra i alla fall. Jag skrev att den kräver dubbel matningsspänning men det verkar gå bra med enkel också.
Nu finns det så klart andra varianter som fungerar bättre än denna, exempelvis med OP-förstärkare.
Men test gärna och modda efter behov...
Men test gärna och modda efter behov...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
De passiva komponenterna (R, C, L, mm) i LTSpice är helt ideala om du inte ger dem parasiter. Att de är ideala är inte så konstigt om man tänker efter, det skiljer väldigt mycket mellan ett trådlindat motstånd och ett 0201 ytmontrat eller ett direkt på kislet.
Vill man kan man importera riktiga modeller för olika passiva komponenter eller skapa sina egna.
Gör om din simulering med parasiter på de passiva. Börja med siffrorna ovan. Justera dem tills du får ungefär samma resultat som du fått när du byggt konstruktionen. Du har nu kanske någorlunda ok modeller och kan fortsätta att simulera.
Vill man kan man importera riktiga modeller för olika passiva komponenter eller skapa sina egna.
Gör om din simulering med parasiter på de passiva. Börja med siffrorna ovan. Justera dem tills du får ungefär samma resultat som du fått när du byggt konstruktionen. Du har nu kanske någorlunda ok modeller och kan fortsätta att simulera.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag håller med. Och är kopplingsdäck lika med ”labbruska” så är HD-egenskaperna … tveksamma och oförutsägbara.