Kan man få denna motor steglös?
-
Re: Kan man få denna motor steglös?
En frekvensomriktare gör att motorerna låter lite mer, lite metalliskt. Ibland kan det låta mer, för att det blir resonans i motorn. Att öka parametern för pulsbreddsmoduleringens frekvens kan minska ljudet, nackdel en något varmare motor. Jag utgår ifrån att båda motorerna fortfarande har exakt samma data, och att dessa är använda vid igångkörning. Skall autotuning utföras krävs även data kring cosFi tillgängligt, vilket du inte verkar ha.
Min åsikt är att ifall du kör exempelvis svarven obelastad genom hela fartregistret, samtidigt som du i frekvensomriktaren har valt att titta på utgående ström, skall en korrekt inställd obelastad motor visa att strömmen ligger på samma värde +/-10% oavsett frekvens. Kör full fart 50Hz först, notera strömmen och använd den som normvärde för kontrollen.
När det gäller jordfelsbrytare brukar tillverkare avråda ifrån att använda jordfelsbrytare före frekvensomriktare, just för att de löser ut p.g.a mellanledets stora kondensatorer. Så detta är helt normalt. Det finns faktiskt special jordfelsbrytare för frekvensomriktare, men detta är en mycket smal produkt och kostar mycket.
Min åsikt är att ifall du kör exempelvis svarven obelastad genom hela fartregistret, samtidigt som du i frekvensomriktaren har valt att titta på utgående ström, skall en korrekt inställd obelastad motor visa att strömmen ligger på samma värde +/-10% oavsett frekvens. Kör full fart 50Hz först, notera strömmen och använd den som normvärde för kontrollen.
När det gäller jordfelsbrytare brukar tillverkare avråda ifrån att använda jordfelsbrytare före frekvensomriktare, just för att de löser ut p.g.a mellanledets stora kondensatorer. Så detta är helt normalt. Det finns faktiskt special jordfelsbrytare för frekvensomriktare, men detta är en mycket smal produkt och kostar mycket.
Hur kan jag ändra pulsbreddsmoduleringens frekvens? En något varmare motor är nog inget problem eftersom det är en hobbysvarv som inte går långa stunder i taget. Ja det är fortfarande två likadan motorer. Mätningen av ström kan jag inte utföra pga. kompetensbrist. Jag har två andra svarvar som har frekvensare som 1-fas in och 3-fas ut. De har inga sådana här missljud och de löser aldrig ut någon jordfelsbrytare.
Jag har en Emco multimaskin som med blotta ögat ser ut att ha en likadan motor.
Den hänger sedan 11år sedan på en ABB frekvensomriktare utan några problem.
Syftet var främst att ha en steglös reglering på bandsågen så jag kan köra metall med bimetall blad.
Jag var inte så eftertänksam som folk i denna tråden men ville bara flika in att det funkar kanon för mig.
Den hänger sedan 11år sedan på en ABB frekvensomriktare utan några problem.
Syftet var främst att ha en steglös reglering på bandsågen så jag kan köra metall med bimetall blad.
Jag var inte så eftertänksam som folk i denna tråden men ville bara flika in att det funkar kanon för mig.
Ok, då har du också 3-fasmotorn antar jag. Matar du den från 1-fas kontakt eller 3-fas? Mycket trevlig träbearbetningsmaskin din universal-Emco. Jag hade en sådan för en del år sedan.
-
Tack för tipset! Jag återkommer imorgon när jag tittat närmre på dessa två parametrar.
Det är nog inte mellanledets kondensatorer som löser ut jordfelsbrytaren.
Det inbyggda EMC filtret har stor läckström för att kunna dämpa de kraftiga störningar som uppkommer.
Inte ovanligt att det går att koppla bort, för att det ska funka med jordfelslarm och IT-jord.
Skulle inte rekommendera det på en fläkt eller cirkulationspump som går jämt.
men en svarv som går 20 minuter i veckan så......
Har inte läst hela din manual men det brukar vara ett bleck eller en kabel som ska lossas.
Så här ser det ut på "min" ABB ACS580
Det inbyggda EMC filtret har stor läckström för att kunna dämpa de kraftiga störningar som uppkommer.

Inte ovanligt att det går att koppla bort, för att det ska funka med jordfelslarm och IT-jord.
Skulle inte rekommendera det på en fläkt eller cirkulationspump som går jämt.
men en svarv som går 20 minuter i veckan så......
Har inte läst hela din manual men det brukar vara ett bleck eller en kabel som ska lossas.
Så här ser det ut på "min" ABB ACS580
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu blev det lite mycket för mig......På mina andra två frekvensare tror jag inte att jag har något EMC-filter. Vilket elektrikern som installerat denna har monterat. Han är ju van vid motorer i kontinuerlig drift. Kan avsaknaden av EMC-filter i de andra två göra att de går så tyst och fint? De har jag haft i många år och aldrig krånglat. Jag "läste" på lite i manualen om EMC-filter men det var så mycket info så jag smälte noll! Men där nämndes mycket om noise-reduction.....
-
Du kan ta det lugnt. Texten gäller för ojordat system och "hörnjordat" system. Sådant har inte Sverige. Men som sagt tidigare, vill man absolut ha jordfelsbrytare så kan du köpa sådana avsedda för frekvensomriktare typ B.
Hämtade följande text från ABB:
När behövs jordfelsbrytare typ B?
Jordfelsbrytare typ B lämpar sig för icke-linjära kretsar som kan generera läckage med hög likström (högre än 6 mA) och/eller högfrekvenskomponenter, till exempel enfas- eller flerfaslikriktare, likriktare med aktiv korrigering av effektfaktorn, generator för kontinuerlig spänning utan separation från växelströmsnät.
Mot oljud:
Du kan sätta ett Du/Dt filter mellan motor och frekvensomriktare, men detta filter kostar lika mycket som frekvensomriktaren, i alla fall för en privatperson.
EMC-filter påverkar ej motorljudet på något sätt. Det monteras för att uppfylla av myndighet uppställda krav, att exempelvis din dator eller TV ej skall få fnatt när du kör frekvensomriktaren.
Det är kanske så att du kör de andra svarvarna med Altivar-omriktare. Dessa är kända för att motorerna jobbar ovanligt tyst, p.g.a. en teknik att använda hastigt kotninuerligt variabel PWM-frekvens.
Hämtade följande text från ABB:
När behövs jordfelsbrytare typ B?
Jordfelsbrytare typ B lämpar sig för icke-linjära kretsar som kan generera läckage med hög likström (högre än 6 mA) och/eller högfrekvenskomponenter, till exempel enfas- eller flerfaslikriktare, likriktare med aktiv korrigering av effektfaktorn, generator för kontinuerlig spänning utan separation från växelströmsnät.
Mot oljud:
Du kan sätta ett Du/Dt filter mellan motor och frekvensomriktare, men detta filter kostar lika mycket som frekvensomriktaren, i alla fall för en privatperson.
EMC-filter påverkar ej motorljudet på något sätt. Det monteras för att uppfylla av myndighet uppställda krav, att exempelvis din dator eller TV ej skall få fnatt när du kör frekvensomriktaren.
Det är kanske så att du kör de andra svarvarna med Altivar-omriktare. Dessa är kända för att motorerna jobbar ovanligt tyst, p.g.a. en teknik att använda hastigt kotninuerligt variabel PWM-frekvens.
Jag har nu testat att ställa parameter 240 till 0 (den stod på 1 innan). Resultatet blir lite värre motorljud. Återställde till 1. Därefter gick jag in i parameter 72. Den stod på 0. Jag ökade till 1 och tyckte mig höra en viss förbättring. Provade med 4 i stället. Det lät riktigt bra! Accelration och inbromsning lät mycket bättre och viss positiv skillnad även under gång. Jag provade med att ställa parametern till 8 men det verkar som att det inte var möjligt. Det blev "Err 4" i displayen. Återställde till 4 och provkörde lite. Det är helt ok tycker jag. Visserligen testat utan aktiv svarvning än men jag hoppas inte detta påverkat styrka mm. vid lägre hastigheter.
Det påverkade dock inte jordfelsbrytarproblemet. Därför gjorde jag ett test. Jag kopplade om bland mina trefas kablar och såg till att svarvens kabel inte passerade den mobila elcentralen och dess jordfelsbrytare, utan gick direkt till husets elcentral som innehåller tre jordfelsbrytare. Provade start/stopp några gånger och ingen av jordfelsbrytarna löste! Jippie! Allt funkar!
Så jag riktar ett stort tack till er som engagerat er i mitt problem! Hur skulle jag klara mig utan er! Kram på er!
Det påverkade dock inte jordfelsbrytarproblemet. Därför gjorde jag ett test. Jag kopplade om bland mina trefas kablar och såg till att svarvens kabel inte passerade den mobila elcentralen och dess jordfelsbrytare, utan gick direkt till husets elcentral som innehåller tre jordfelsbrytare. Provade start/stopp några gånger och ingen av jordfelsbrytarna löste! Jippie! Allt funkar!
Så jag riktar ett stort tack till er som engagerat er i mitt problem! Hur skulle jag klara mig utan er! Kram på er!
Javisst, jag är verkligen nöjd! Men....min idé att flytta ingående ström från en annan central blev inte optimal. Det fungerar bara ibland. Jordfelsbrytaren inne i huset löser också ibland. Så vill jag inte ha det så jag har kopplat tillbaka. Nu har jag jordfelsbrytaren intill svarven och kan lätt och snabbt återställa den.
-
Varför skall du ha jordfelsbrytare på svarven? Det är ju en fast installerad maskin. Har du stickpropp, ändra till fast anslutning.
Som jag skrivit tidigare, en typ B är dyr, ca 1500-2000kr, och brytström 300mA. Skall du ha en fabrikat Haeger brytsträm 30mA kostar den ca 6500 kronor.
Obs, det är inget fel att jordfelsbrytarna löser vid frekvensomriktare.
Som jag skrivit tidigare, en typ B är dyr, ca 1500-2000kr, och brytström 300mA. Skall du ha en fabrikat Haeger brytsträm 30mA kostar den ca 6500 kronor.
Obs, det är inget fel att jordfelsbrytarna löser vid frekvensomriktare.
Jag har ingen kabel till garaget som inte ligger på nån jordfelsbrytare. All el i fastigheten går via sådana. Men det är ett överkomligt problem. Är det ok att frekvensaren står med tillkopplad ström dygnet runt? Frekvensarens fläkt stannar och displayen lyser och den blir lite varm.
-
Det är inga problem med tillslag dygnet runt. Det är ju ett erkänt märke. Fläkten stannar, vilket är bra.