Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
uaxnet

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Medans jag vänta på korten från jlc till banbelysning fick jag ihop en låddesign till den så nu får 3d skrivaren jobba lite.
Blir tight med reläna men det borde gå :-)
Screenshot From 2024-11-26 12-38-34.png
20241126_123853.jpg
Satt igår och förrgår kväll och fixade kod och lite design missar på 4-20ma, 0-10v kortet. Fick inte UARTen att fungera höll på rätt många timmar men det ville sig inte. Första kortet är bara kört med den interna oscillatorn i ATMega328 och visst det är inte jätte bra tolerans på den men kaliberar man den så skall det ändå var mer än ok för seriellt.

Efter ett antal timmar så visade sig att den ttl till usb konvertern jag hade plockat ur lådan var special. Den hade nämligen stöd för RS485 också vilket gjorde att ttl signalerna är inverterade, konstigt att det inte ville..
Sen hade jag också lyckats beställa fel motstånd vid monteringen på ett värde, typ 8 motstånd. Men nu är det igång, hittade ett antal förbättringspunkter så en ny runda är på väg.
Men himla trevligt att kunna skicka vad man vill över 1-wire :-)
20241126_123156.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

uaxnet skrev: 22 november 2024, 19:03:39Man behöver en ST-412, eller ja en emulator ivarjefall.
En Xebec controller för att göra om SASI (det som sen blev scsi) till MFM.
Ett databoard4680 kort 4105, dock är det ännu oklart vilken variant. De gjordes till tre olika varianter som inte var riktigt kompatibla med varandra men nästa
Ett DataBoard4670 kort 5076 som är gränssnittet mellan 4680 och Monroe
Jag inser att det är väl musealt korrekt att använda ett Xebec-kort, men om man ändå tänker emulera den mekaniska disken så kan man kanske lika gärna emulera den på snäppet högre nivå?

Det verkar som att BlueSCSI fungerar åtminstone med vissa SASI-implementationer.
https://bluescsi.com/docs/Compatibility

Om man vill ha en fysisk mekanisk disk så lär väl alla SCSI-varianter vara bakåtkompatibla. Så så länge firmware och OS inte förhör disken och blir ledsna ifall den svarar "jag är 36GB stor, det hade du inte väntat dig din gamla tönt va?" :mrgreen: så bör det funka med nån av de sista diskarna med parallell SCSI rakt av, enbart med mekanisk adapter för olika utformning av kontaktdonen.

Sidospår: Vilket år som helst ska jag ge mig på detta, men inte SASI utan "vanlig" SCSI med 50-polig IDC ihop med nyare diskar. Har ett par sånadär relativt nya SCSI-diskar som är tvåsiffrigt antal GB stora, som jag tänkt laborera med i ett par gamla Amigaprylar (specifikt GVP GeForce 030, 68030-accelerator ihop med SCSI-kontroller för Amiga 2000, och A590, minnesexpansion och SCSI-kontroller för Amiga 500). Senast jag hade igång respektive burk så fungerade visserligen befintliga diskar (på två/tresffrigt antal MB) utmärkt, men ändå. Dock är jag såpass snål att jag inte är sugen på att köpa adaptrar, utan jag får såga loss kontaktdonen i bakplanen för diskplatserna i rackservern jag plundrar delar från, och löda på 50-polig flatkabel på det jag sågat loss :) (Jag kan ju för all del låta bli att såga, men då kan jag inte dela upp diskarna på flera maskiner).
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

MiaM

Du har rätt i att man kan emulera allt :-) Har tom sett någon som kör Monroe datorn i MAME, bra komihåg att jag skall kontakta honom.

Jo nya bluescsi med RP är bättre än den gamla. Dock är jag inte fortfarande så förtjust i deras PCB design men det funkar säkert.

Gör jag något blir det nog med mitt eget kort som jag gjorde för några år sedan. Se tidigare i tråden tror jag minnsan.
Screenshot From 2024-11-27 15-02-43.png
Dock skall jag börja med med XEBEC kortet, det finns alldelse för många felkällor ändå.... och jag har en dump som är av rätt size och från en ST-412

Monroen hade stöd för följande hdd

Marksman 5Mb
Marksman 10Mb
Lark
Xebec man konfar 4105 för att ha följande HDD, ST-506,412, Rodime RO100 eller Shugart SA600, Dock går det även att ställa hur stegning och antal huvud på kortet men sen måste det stämma med XEBEC kontrollern också
Cart ???

Fick lite bilder på 4105 kortet som är av orginalversionen och 5167 kortet. Man hade även strappat inne på bussens bakplan för att får över ~INT6 från 5176 kortet till ~INT på 4105 kortet.
4105_1.JPG
4105 kortet är gjort för 2.5MHz buss, medans 4105-10 kan man strappa för 2.5 eller 4MHz och Monroen går med 3MHz så misstänkte starkt att det var gjort minst en modifiering på 4105 kort och visst där är bytt en cap för att ändra timingen. Se mellan B2 och B3. Väntar spänt på värdet med den borde vara typ 120-150pF.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 27 november 2024, 13:51:47 Om man vill ha en fysisk mekanisk disk så lär väl alla SCSI-varianter vara bakåtkompatibla. Så så länge firmware och OS inte förhör disken och blir ledsna ifall den svarar "jag är 36GB stor, det hade du inte väntat dig din gamla tönt va?" :mrgreen: så bör det funka med nån av de sista diskarna med parallell SCSI rakt av, enbart med mekanisk adapter för olika utformning av kontaktdonen.
SCSI är väl inte i normalfallet kompatibelt med SASI ? vissa diskar kan vara men inte normalt väl ?
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Tror att SASI o SCSI-1 är nog i det närmaste helt kompatibla. Men namnet SASI kunde inte bli en standard då det stod för Shugart Associates System Interface och firmanamn i standarder är väl inte tilllåtet
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 27 november 2024, 15:53:46
MiaM skrev: 27 november 2024, 13:51:47 Om man vill ha en fysisk mekanisk disk så lär väl alla SCSI-varianter vara bakåtkompatibla. Så så länge firmware och OS inte förhör disken och blir ledsna ifall den svarar "jag är 36GB stor, det hade du inte väntat dig din gamla tönt va?" :mrgreen: så bör det funka med nån av de sista diskarna med parallell SCSI rakt av, enbart med mekanisk adapter för olika utformning av kontaktdonen.
SCSI är väl inte i normalfallet kompatibelt med SASI ? vissa diskar kan vara men inte normalt väl ?
SCSI lär väl vara en utveckling av SASI med bakåtkompatibilitet?
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Hej

Idag dök det upp en ny kompis till vanliga skrivbordet, inset länge att det är inte hållbart att slita ut skåpet ur labbet så fort det skall göras något
Får se om man blir nöjd men det verkar kunna lite av varje men inte bäst på något.
20241205_190743.jpg
Ock idag kom även korten till banbelysning, reläet funkar har inte provat ljudet ännu men ingen kortslutning i kortet. Kom precis på att jag skall kolla om PCM grejerna dyker upp i RPi
20241205_191013.jpg
20241205_191107.jpg
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Tydligen verkar RPi hitta den då är det väl frågan om förstärkaren går.

Dock är det dåligt med lösa högtalare här hemma
Screenshot From 2024-12-05 19-31-12.png
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Kom lite kort för några dagar sedan

Nu väntar jag bara på kontakter så är de klara för provkörning.
20241213_120416.jpg
Det är ett Databoard 4105 samt 5076 för att kunna koppla in en "hdd" till Monroen

MiaM

Tog dig lite på orden om att köra emulatorn via BlueSCSI. Tänkte dock att det vore smidigare att få in den i databoard lådan direkt så pillade lite igår kväll med designen på BlueSCSI

Det fick bli ett instickskort till 4680 men det snor bara strömmen av bussen.
Screenshot From 2024-12-13 10-58-55.png
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt med ett Databoard-mässigt Bluescsi-kort!

Jag har personligen ingen nytta av det, men det kan kanske i teorin vara möjligt att trycka in det kortet i VME-maskiner? Ifall det bara är pinout för matningsspänningen som skiljer så kan det kanske vara läge att ha jumpers för att välja Databoard eller VME? Eller kanske onödigt feature creep? :)

Ingen aning om storlek men i princip skulle man också kunna ha Gotek på samma kort. Eller inte :)
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

MiaM

Jo nog skulle man kunna få plats med gotek också, Nu har jag redan monterat i en inne i Monroen,

Min egen variant så jag får wifi att föra över filer med ftp eller webdav så slipper man göra hål :-)
20241213_122146.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Annars apropå hål så är det väl annars en generell retrodator-idé att ordna kort och frontpanel så att man kan ha både Gotek och BlueSCSI bakom samma frontpanel. Vet inte om det går att göra med en 3,5"-plats, men bör nog gå med 5,25".

Apropå trådlöst så finns det ju också mojänger som ser ut som ett klassiskt modem med Hayes-kompatibla kommandon, men som pratar telnet osv över wifi istället för att ringa upp saker över telefoni.

(Men å tredje sidan - detta kan ju vara ett svepskäl att lura in fler folk i telefonväxel-hobbyn ;) )
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Lite uppdatering

Har suttit och implementerat en del XEBEC funktionalitet i min sd till scsi emulator. Inte allt men tydligen tillräckligt mycket för att få min ABC802 att tycka det är roligt.

Har inte riktigt bestämt mig ännu hur jag skall göra med interleave, om emulatorn skall ta hand om det eller om man skall göra image filer som redan är "interleavade".
Formaterar man de i ABC802 så får man ordna läsning i den moderna PC världen sen.

Det var lite pyssel att få till. Framför allt med timing, Insåg ganska sent att serieporten över USB som jag använde för att debug inte var speciellt bra för den la till lite egna delays...
Nåväl lite format kommando och detektering att det inte finns någon image är implementerat samt lite felhantering.

Nästa steg nu är att se om man kan få igång hårddisk till Monroe
471922912_28054457320868074_8615607840081966543_n.mp4
471735332_956039999768959_7796522626977616040_n.jpg
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Hej!
Har varit lite dålig på att uppdatera här.
Har väl inte varit så mycket att skriva om utan mer flygplansbyggande.
Där börjar det närma sig motorinstallation och massa kabeldragning. Kabel till flygplan är inte riktigt billigt, utan problem över 100 kr för en del kablar... per foot...

Så för motorövervakning kan man spara lite pengar på att inte dra in allt i kabinen utan ha en separat mätinsamling i motorrummet istället och sedan gå vidare med CAN-bus in.
I alla fall har jag det som ursäkt för att bygga min egen EMS. Att köpa en färdig är också rena rånet, och det är mycket roligare att göra det själv :-)

Har baserat den på Raspberry Pi Pico 2 eller i alla fall MCUn RP2350. Sedan är det ett antal ingångar.
När man ändå håller på så får man väl bygga för både planet jag har nu men även det som vi bygger på.
12 st termoelementsingångar för avgastemp, topplockstemp osv.
5 st ingångar för 0.5-4.5 V transducers, tryckmätare för olja, bränsle, inloppstryck osv.
Varvtalsingångar både för magneter men även för Rotax i lite olika varianter.
5 st ingångar för resistiva givare, igen tryck och temp men för Rotax.
2 st strömmätningsingångar (shuntar).
1 st bredbandslambda, mest för skoj.
2 st digitala ingångar för switchar.
1 st 4-20 mA ingång för oljetryck för nyare Rotax.

Har väl kommit nästan i mål med designen. Den behöver bara mogna lite, aka försöka hitta designfel, och sedan se till att göra en ordentlig prototyp.
Ganska skoj, det var länge sedan det blev så mycket analog design.
Kontakterna är DT-kontakter för att få det hyfsat stabilt och bra miljömässigt.
Screenshot From 2025-03-12 08-52-00.png
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är en rolig plattform att bygga med! Lycka till! :tumupp:
Skriv svar