Identifiera trasig AC/DC omvanlare till Projektor Optoma hd82 dlp power supply

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
lars uddstrand

Identifiera trasig AC/DC omvanlare till Projektor Optoma hd82 dlp power supply

Inlägg av lars uddstrand »

Min Projektor Optoma hd82 slutade plötsligt att fungera.
Med strömkabel ansluten så lyser inte stand by lampan eller några andra dioder på Projektorn.

Jag har monterat isär projektorn och identifierat att denna komponent på power supply modulen CT-321B verkar ha brunnit.
Dock kan jag inte utläsa vad det är för typ för att kunna beställa en ny och ersätta den gamla.

Önskar få hjälp av någon kunnig att identifiera lämplig ersättnings komponent som jag kan köpa.

Önskar även få hjälp med tips på tillvägagångsätt för att löda om den, det verkar vara lite trångt.
Ser ut som att man kanske kan ta bort kylflänsen genom att skruva loss komponenterna på baksidan och sedan löda av den där den sitter nedstucken i kortet. För att komma åt AC/DC omvandlaren ben på baksidan lättare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman

Re: Identifiera trasig AC/DC omvanlare till Projektor Optoma hd82 dlp power supply

Inlägg av malman »

Ser ut att kunna vara nåt i stil med:
https://www.mouser.se/datasheet/2/328/l ... 511784.pdf

Kanske…

Fabrikat (PowerIntegrations) och början på namnet stämmer iaf…
Sen är frågan vad som stått förutom lnk36… (6 var iofs också en gissning)

Mouser verkar ha lnk 362, 363 och 364 i sitt sortiment… täcks av samma datablad enl ovan…
Det som verkar skilja är en strömgräns för någon form av protection circuit…. 364 har högst gräns… 362 lägst….

Vid snabb skummning av databladet är det oklart om det är ok att välja 364’an… eller om man måste anpassa efter faktisk design… ( ev anpassning mot trafo parametrar ??)

Om det nu inte är en helt annan krets som råkar börja på ett lnk3 nummer….. men kretsen ovan verkar iaf hyffsat passande i sammanhanget..…

Edit…
Attans det fans flera som kunde passa… på lnk36xxx
Lnk3604/3694/3696
https://www.power.com/sites/default/fil ... asheet.pdf

Kretsen trol tillverkad år 10 vecka 12…. Medans 3604 databladet säger att första utgåvan kom år 16… så troligen är det inte denna…. Kanske….
Lnk362/3/4 familjen verkar släppts 05, så den passa bättre….
E Kafeman

Re: Identifiera trasig AC/DC omvanlare till Projektor Optoma hd82 dlp power supply

Inlägg av E Kafeman »

Det är alltid kul att försöka reparera och återvinna om man kan detta.
Kretsen ser ut att vara lätt att byta.
Dess lödningarna smälts med varmluft från undersidan och sedan petas den lösa kretsen bort.

Malmans koll är bra så det är bara att köpa reservdel. Alternativen är rätt kompatibla i funktionen men enligt logotypen på din IC och kapseltyp (DIP-7) så är det LinkSwitch-XT. Det är iofs intressant att tillverkaren tagit fram en senare serie kallad LinkSwitch-XT2, som kan förmodas vara en förbättring av tidigare alternativ.
Relativt billig krets och än billigare om man köper från AliX
Bytet är gjort på 5 minuter.

Så långt allt positivt men jag hade inte försökt reparera nätaggregatet annat än om alla andra alternativ fallerat.

Byte av krets på 5 minuter är bara en liten del av jobbet som i praktiken nog räknas minst i någon timme om man är lite fackkunnig och många timmar om man är mindre kunnig.
Det är sedan långt från säkert att nätaggregatet fungerar av flera skäl.

Är det denna kretsens fel att den brunnit?
Det kan det vara men i denna typ av återkopplade nätaggregat bör man kontrollera om övriga komponenter i slingan är ok annars är risken stor att man enbart byter denna kretsen för att omgående få se den brinna igen.
Att följa kretsfunktionen kompliceras av ifall man inte kan skaffa kopplingsschema.
Erfarenhet av vad som brukar gå sönder som kan orsaka detta fel, kan underlätta en hel del.
Som exempel, noterar att det kan vara en skyddsdiod jämte kapseln på din bild.
Freån PDF syns ingen intern skyddsdiod.
Om skyddsdiodens lödning har en liten spricka som ibland orsakar glapp kan det vara vad som behövs för att kapseln ska släppa ut blåröken.
Om det alls är en skyddsdiod för IC-kretsen, eller om det alls är befogat med skyddsdiod i denna kretsen vet jag inte utan att undersöka, bara ett exempel.

Första åtgärden innan man gör något annat bör vara rengöring, ta bort spindelbon och damm och då komponenternas lödgenomföringar ser angripna ut av oxid bör man nog se över samtliga lödningar. Glapp i lödtenn eller sönderoxiderad lödning skulle kunna vara en av möjligheterna till att kretsen gått sönder så det är i vilket fall alltid något man undersöker. Det är inte så många lödningar så man löder effektivast om samtliga lödningar efter rengöring.
Nätaggregat har tunga komponenter och utsätts för temperaturväxlingar som i sej kan fresta lödningar så även om det sett fräschare ut så ser man alltid över sådant.

Reparations-resultatet är osäkert även efter översyn och mindre djup felanalys. Brinner kretsen igen så är det iofs en del i felsökningsprocessen, en indikering att man bör söka vidare efter andra fel. Om du felsöker på detta viset, köp inte en krets i taget då frakt och hantering förmodligen är samma för 10 kretsar.

Om du själv kan göra jobbet eller få någon till att lägga ett par timmar på felsökning och reparation samt kostnad för reservdelar, vad är det värt?
Om du ska betala timpenning till kompis samt reservdelar, vad kostar det?
Kostnaden kan uppskattas till en timme rengöring + omlödning av kretskort + byte av IC och sedan finna att fler reservdelar behövs.

Behöver resten an projektorns kretskort rengöras och ses över? Om fel där, ruttna lödningar eller bara dammigt och dålig ventilation kan det överlasta/överhetta nätaggregatet.

Nytt nätaggregat finns på AliX för 600 kr inkl leverans till din brevlåda.
Verkar vara nära samma modell: https://vi.aliexpress.com/i/1005005697288938.html
En skillnad som syns är att detta PCB har et nätuttag istället för dina två stift men det är en enkel operation att ändra eller finns nog den varianten också på AliX eller Ebay.
Ser inte ut vara begagnat/reparerat utan helt nytt och handlaren verkar ok.
Nätaggregatet kan alternativt finnas direkt från projektor-tillverkaren.

Tre alternativ:
1. Chansa, köp hem ett enda exemplar av kretsen och byt utan att rengöra eller annan översyn. Kostar 10 kr plus eget arbete. I värsta fall fungerar det inte men du kan ha tur.

2. Man kan vara hobbyist, någon som vill spendera mycket fritid och ser långvarig felsökning som utvecklande, som penselrengör, löder om, kontrollmäter alla de komponenter som går mäta och försöker reverse enginera kritiska delar då schema saknas. Om reparationen ändå misslyckas så får man trots allt fått utöva hobbyn.

3. Om man däremot vill ha mest värde för arbetsinsatsen, mest fortsatt projektorliv för pengarna, se då över resten av projektorns PCBs hälsotillstånd och om det är fräscht eller bara behöver mindre fix och rengöring.
Om övriga projektorn verkade värd att kosta på, köp ett nytt nätaggregat.
lars uddstrand

Inlägg av lars uddstrand »

Tack för era hjälpsamma och utförliga svar malman och E Kafeman och den tid ni lagt ned på mitt problem. :)

Det är ju alltid tillfredställande att lösa problem men kan bli lite tråkigt om man kör fast.

Jag har själv övervägt att köpa en ny begagnad projektor, eller ett nytt nätaggregat. Men fann det lite tillfredställande om man kunde lösa det hela med att byta ut en komponent.
Jag har ingen stor erfarenhet av att reparera kretskort. Som du nämner E Kafeman så kan det vara andra orsaker till branden i denna komponent.
Verkar inte helt enkelt att värma undersidan då det även sitter mindre motstånd som jag misstänker finns risk att de faller av om jag skulle börja värma.

Jag får suga på denna lite.
Det lutar mer år att köpa nytt aggregat eller projektor.

Återkommer med vad mitt slutliga val av åtgärd blir.
Skriv svar