Jag använder en del M18 batterier till olika projekt, dom har en praktisk förpackning och klarar ganska höga strömmar. Batteripacket saknar avstängning, men skickar en signal till användaren när spänning är för låg eller temp för hög.
En sak som har uppmärksammats med dessa är att dom inte verkar balansera cellerna vid laddning, vilket leder till att någon av dom 5 seriekopplade batteriparen inte laddar fullt ut efter ett tag, och man riskerar att överladda någon annan istället. Det har tydligen funnits en krets för att ta hand om detta i batteripacket, men man har inte använt den. Nu har det kommit en uppdatering av batteriet som heter FORGE, som inte heller verkar använda balancering.
Jag undrar varför, det finns massor med smarta civilingenjörer på Milwaukee som tänker igenom alla aspekter av deras produkter, dom kan helt omöjligt ha missat att koppla in balanceringen. Frågan är då varför man inte gör det? Är det så enkelt att balancering inte förlänger batteriets liv? Alltså att om en cell inte tar laddning som dom andra gör så är den ändå "förbrukad"? eller kan det finnas någon annan anledning till att man valt att inte balansera cellerna?
Milwaukee M18 batterier
Re: Milwaukee M18 batterier
Dagens tillverkare vill ju INTE förlänga livstid. Optimalt är att produkten dör dagen efter att garantin är slut, men det kanske är litet karikerat och inte så hälsosamt för företagets rykte.
Det kan ju inte uteslutas att det är på det sättet, men deras verktyg är i allmänhet väldigt pålitliga så jag vill ju gärna tro att dom inte skulle göra så med vilje.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Det är nog sällan en ingenjör väljer en sämre teknisk lösning, det finns både inköpare och ekonomer som ser till att produkten blir så lönsam som möjligt för företaget.
Jag har en del batteridrivna verktyg och för några år sedan investerade jag i 2st kralligare batterier 18V 5Ah, dvs den större storleken med parallellkopplade celler. En kväll när jag var ute och grejade i garaget tog ena batteriet slut, så jag satte det på laddning, och körde vidare med det andra. När det andra också tagit slut gick jag för att hämta det första batteriet ur laddaren och såg då ett blinkmönster jag inte sett förut, som visade sig betyda ungefär "kan ej laddas, kontakta tillverkaren". Satte det andra batteriet i laddaren, och till min förvåning indikerade laddaren samma fel. Mailade tillverkaren (Tyskland) som efter en tid svarade att jag skulle kontakta den svenska supporten. Fick då kontakt med en säljarsnubbe i Göteborg, som påstod att batteriet var "kasst". När jag påpekade att är det inte konstigt att båda blev kassa samma kväll, då blev han rätt otrevlig i svaren. Det visade sig också att garantin tagit slut (samma år), och då orkade jag inte fortsätta.
Skruvade isär batterierna, och det visade sig att ett cellpar låg på 0V i båda batterierna.
Tyckte det var rätt skumt.
Det var vanligt förr att BMS endast tog sin standbyspänning från första cellen. Låg batteriet då mer än någon månad oanvänt kunde den cellen djupurladdas och förstöras. Många tillverkare bytte dessa på förlängd garanti.