val styrning mindre cnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

val styrning mindre cnc

Inlägg av grym »

från tråd
viewtopic.php?t=111614

finns halvdann portalfräs

matning och stegmotorer
kanske drivers kan användas

men nytt interface mot dator och kunna köra cam från fusion

förslag på detta, styrkort då
behöver man byta drivdrarna så är det inga problem , ex om man behöver mindre steg än halvsteg eller så
hawkan

Re: val styrning mindre cnc

Inlägg av hawkan »

Hur mycket tinker-mode vill du ha?

Finns färdiga boxar att köpa, sån här t ex. "Bara" läsa manualen och köra
Skärmbild 2025-02-02 091316.png
Annars linuxcnc
Minipc med en N100 eller N150 alternativt som mini-ITX kort. Eller Raspberry pi 4 eller 5.
Pekskärm, de där 16-tums finns till vettigt pris, kan kännas liten ibland, ur vägen ibland, bra eller dåligt.
Färdig lösning är ett Mesa 7i96 kort, för stegmotor och digital IO.
Tinker-lösning är att gå på mitt EaserCAT-3000 kort för stegmotorer och IO, det är ethercat.
Handkontroll som komplement till pekskärmen
Skärmbild 2025-02-02 091836.png
Mach vet jag så lite om att det får andra säga nåt om, men det är väl möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 2 februari 2025, 09:21:31 tinker-mode
Vad är det för något?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Hur mycket man vill hålla på och greja och fixa med sakerna, utvidga och anpassa.
Motsatsen är att köpa något nyckelfärdigt där man är hänvisad till det som produkten erbjuder.
Skärmbild 2025-02-02 104848.png
malman

Inlägg av malman »

Billig / enkel (?) lösning är GRBL eller 32bit port av den tex GRBLhal...(Finns fler, fluidnc?) Den första körs på Arduinos, den andra på typ ESP32 eller Teensy4.1. till dessa kör man sen en PC som OP-konsol med någon form av G- code sender, typ ugs, open builds control, eller io-sender.... (På win, men finns nog även linux alternativ)

Sen är linuxcnc ett antal strån vassare, men med en viss tröskel att komma in i konfigurationsmässigt... (Iaf som jag upplever det)

Jag kör en färdig LinucCnc på jobbet i form av Tormachs PathPilot (Tormach Fräs), har ett långtidsprojekt iform av en portalfräs under byggnation som får ett Mesa 7i76E kort. Och nu senast ett CNC-plasma projekt som kört GRBL, men som nu får en uppgradering till GRBLhal... Det senare mest pga sk frature creep... Känndes bra typ... (Hade tillgång till en massa Teensys).
GRBL funkade utmärkt egentligen, men var lite uckig när man joggade maskinen med piltangenter på tb. Om man släppte piltangent o sen tryckte ned den för att jogga lite till protesterade den tills maskinen hunnit stanna helt innan den klarade av att röra sig igen.... Arduinon hade ej möjlighet att hantera detta... För långsam för att hinna med det.
(Arduino uno: 16MHz/8bit ,Teensy 4.1: 600MHz/32bit)

Plasman började billigt med GRBL, och fick nu bli GRBLhal då jag hadde Teensys tillgängliga... Kunde gått på linuxcnc men det hade nog inneburit ytterligare en datamskin i verkstan iom linux kontra win för fusion360... (Också enklare med bara win miljö för andra intressenterna där). Linuxcnc hade också inneburit en ytterligare merkostnad på nån tusing eller två för mesa kortet.

(Hade visst redan svarat i den andra tråden....jaja... Minnet....)
malman

Inlägg av malman »

Hawkan... Det var länge sedan det kom någon YT video.. ;)
Saknar uppdateringar på easercat eller andra projekt... 8)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vet faktiskt inte hur mycket jag kommer lägga ner på det

är ju mer van vid normala cnc maskiner

måste kolla vilka som stöds av 3 axlig cam i fusion med

får börja med en titt på linux cnc och se vad som gäller där
hawkan

Inlägg av hawkan »

Då är väl linuxcnc alt. Mach mest likt. Såhär ser ett populärt HMI ut i linuxcnc
Skärmbild 2025-02-02 123537.png
https://linuxcnc.org/docs/html/gui/qtdragon.html

Fusion kan det mesta vad gäller 3-axlig fräsning. 2D, 3D och borrning. Allt möjligt egentligen
tror inte du kommer att sakna något där. Det enda irriterande är att snabbmatning får man inte
i gratisvarianten, det får man betala för. Jaja så hemskt är det inte att jag slantar upp :)

Blir nog inge mer youtube. Det var ett ständigt jagande för att få ut en video i veckan, och det är rätt skönt
att inte ha den pressen längre.
La förresten ut mitt senaste alster tidigare idag. EaserCAT-6000. Digital IO och frekvensräknare under EtherCAT.
Kör den i plasmaskäraren jag iordningställt. Fungerar bra.
https://github.com/MetalMusings/MyOwnEtherCATDevice
Det var det jag menade med tinker - de fungerar men det är en hel del handpåläggning och inlärningskurvan är vertikal.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

GRBLhal vore värt att ta en titt på med

något annat allernativ till
https://www.tindie.com/products/philba/ ... -t41u5xbb/
?

måste kolla i fusion om vilka möjligheter man har på att sätta upp cam på det
malman

Inlägg av malman »

Det är det kortet jag har, samt tilläggskort i form av I2C ADomvandlare för att mäta arc-voltage från plasman för torch height control.
Man kör med std GRBL postprocessor ur Fusion (finns i autodesks biblitek). I mitt fall med plasman har jag valt en postprocessor som kommer från projekt hos openbuilds... (Github arkiv.) Detta då autodesk diton ej hade stöd för div plasma specifika saker som torch height probing före varje skär...
malman

Inlägg av malman »

hawkan skrev: 2 februari 2025, 12:44:56 Blir nog inge mer youtube. Det var ett ständigt jagande för att få ut en video i veckan, och det är rätt skönt
att inte ha den pressen längre.
Ok... Lite synd, men har full förståelse... Tack för de videos du gjort.. Alltid lärorikt att se vad andra gör, hur de tänker, div praktiska handgrepp osv osv... Och inte minst för inspiration...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

malman skrev: 2 februari 2025, 11:45:10 Sen är linuxcnc ett antal strån vassare, men med en viss tröskel att komma in i konfigurationsmässigt... (Iaf som jag upplever det)
Jag kan ärligt säga att jag hade aldrig fått igång LinuxCNC med min fräs med enbart hjälp av manualen.

Att jag löste det kan jag tacka folket här för, flertalet personer la väldigt mycket energi på att försöka hjälpa mej, vilket jag är mycket tacksam för.
hawkan

Inlägg av hawkan »

malman skrev: 3 februari 2025, 11:59:05 Det är det kortet jag har, samt tilläggskort i form av I2C ADomvandlare för att mäta arc-voltage från plasman för torch height control.
Jag har några kommentarer på detta, men lägger det i min nya frågetråd just om plasma spänningsmätning viewtopic.php?t=112020

Vad jag vet så finns det numera spindelsynkronisering i grbl (grblhal). Är väl bara vid gängning det används, att fräsa gängor är bara en spiral utan spindelsynk.
Har också för mej att det inte fungerar med servo-feedback. Fast det spelar ingen roll när man har stegmotorer.
Om man tänker på fusion så genererar den inte speciellt komplex kod, mest G1 och G2,G3, start/stoppa spindel.
Inte heller om man kör manuell fräsning, det är mest samma sak, plus mycket joggning och matning genom att trycka på pekskärmen.
Så det är väl en sak att tänka på, hur man kommer att jobba med systemet. Det blir en hel del att jobba med skärmen.
ja allt går genom skärmen om man inte har en handkontroll. Hur gör man med grbl, tar man med sin laptop och sitter med den?
Jag har en fast skärm på en rörlig arm, tycker det är en bra lösning.

Och att det är svårt att få igång linuxcnc, det är det ju till en del. När man väl kan det tycker man det är enkelt, men hur kul är det för den som börjar?
malman

Inlägg av malman »

Jag kör skärm och dator i direkt anslutning till maskinen... Samma maskin kan jag cadda i ..
alinstrm

Inlägg av alinstrm »

En helt annan liga än övriga förslag men måste göra lite reklam för estlcam. Någon i Tyskland som tagit fram, gissar det bygger på grbl. Kommer med enkel 2d CAM för att göra enklare saker men jag har använt det med fusion, fanns fungerande processor för att skapa filer och har fungerat toppen. Bygger på enkel arduino för att generera stegen kopplad till pc med programmet på.

Fördelen jag gillat var att det är enkelt, bara koppla in arduino från aliextpress för någon $ så laddar den fw i den och man ställer in parametrarna enkelt. Koppla stegmotordrivare till och så bara fungerade det. Och allt i ett, inte flera olika program mm man ska försöka få att fungera. Också ok kontroll på datorskärmen, med möjlighet att koppla tangentbord/gamepad till pc eller något elektriskt direkt till arduino för att styra mera specifikt.

Nackdelen, saknas allt av vad andra nämner med special för plasma mm. Men för det hobby pyssel jag gjort har det inte känts som det varit begränsande. För en oinsatt kan en del av workflows mm som behövs av proffsen snarare bli ett hinder.

Men ska det användas för business behövs nog säker något bättre, helt med på det. Läst vad många andra gör här på forumet och mycket imponerad av kunskapen, så detta får ses som ett förslag av någon som har det som hobby till andra som har det som hobby.
Skriv svar