Jag tror jag har fem olika "kinesskjutmått", och det enda jag INTE är konstant irriterad på är det dyraste, som jag tror ska försöka se ut som ett mitutoyo.
Det finsn ju dock andra bra tillverkare också, Mahr, NSK, CEJ osv.
Det jag absolut helst använder är dock ett mitutoyo..
Värt Att Inhandla en Svarv?
Re: Värt Att Inhandla en Svarv?
Har också flera och föredrar mitutoyon nu när jag hittat det igen.
Löper mjukt och visar alltid rätt. Har hänt de kinesiska har hoppat 5.08 mm.
Och en visade dubbla avståndet när batteriet var på väg att ta slut eller om det var hälften.
Oftast rätt dock, mitutoyon alltid rätt.
Löper mjukt och visar alltid rätt. Har hänt de kinesiska har hoppat 5.08 mm.
Och en visade dubbla avståndet när batteriet var på väg att ta slut eller om det var hälften.
Oftast rätt dock, mitutoyon alltid rätt.
Re: Värt Att Inhandla en Svarv?
Ja, det kan vara mycket trassel med billiga.. bara en sån sak som att dom ofta formligen ÄTER batterier är irriterande, ofta löper dom som sagt inte mjukt, och "tappar nollan" ibland.
mest irriterande är dock att dom inte mäter rätt på små mått, eller ja kanske stora med men det är enklare att märka det när man ska mäta typ 0,6mm.
Ibland är dom även flexande så man kan få olika värden beroende på hur hårt man trycker, men det gäller nog mest plastmåtten.
Förutom mitutoyo har jag även ett NSK modell Ä, troligen det dyraste av alla jag har, men det gillar jag inte heller riktigt, mest för det stänger av sig ibland och sen måste det nollas när man startar det igen. Dessutom är det långsamt.
Detta är f.ö det enda kinesskjutmåttet jag gillar (av dom jag äger):
Känns som det ska efterlikna mitutoyo iaf delvis.
Det är mer välbyggt än dom andra, löper mjukt, stor och fin display, drar inte så mycket batteri, å andra sidan var det dyrare med.
Anledningen att jag köpte just det var dock att det klarar bråktum också, det gör inget annat av mina skjutmått.
mest irriterande är dock att dom inte mäter rätt på små mått, eller ja kanske stora med men det är enklare att märka det när man ska mäta typ 0,6mm.
Ibland är dom även flexande så man kan få olika värden beroende på hur hårt man trycker, men det gäller nog mest plastmåtten.
Förutom mitutoyo har jag även ett NSK modell Ä, troligen det dyraste av alla jag har, men det gillar jag inte heller riktigt, mest för det stänger av sig ibland och sen måste det nollas när man startar det igen. Dessutom är det långsamt.
Detta är f.ö det enda kinesskjutmåttet jag gillar (av dom jag äger):
Känns som det ska efterlikna mitutoyo iaf delvis.
Det är mer välbyggt än dom andra, löper mjukt, stor och fin display, drar inte så mycket batteri, å andra sidan var det dyrare med.
Anledningen att jag köpte just det var dock att det klarar bråktum också, det gör inget annat av mina skjutmått.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.