"Värmevakt" till torktumlare
"Värmevakt" till torktumlare
Värmepaketet i mors torktumlare har gett upp. Det tycks vara värmevakten som get upp. Den har avbrott vid rumstemperatur. Tempgivaren mäter ca 5.7 kOhm vid rumstemp. Är inte helt klar över hur elementen är kopplade. Tre sladdar från kontakten, 1-2 mäter 108 Ohm, 1-3 mäter 32.4 Ohm, och 2-3 mäter 76.8 Ohm (detta om jag bryggar kontakterna till värmevakten.
Vad tror ni, kan man byta bara värmevakten, eller bör man byta hela värmepaketet?
Vad tror ni, kan man byta bara värmevakten, eller bör man byta hela värmepaketet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: "Värmevakt" till torktumlare
Du kan byta bara termostaten. Eventuellt är det ett överhettningsskydd. Ett så kallat "one shot"
"One shot thermal switches are created with bi-metal discs that react to temperature changes and 'snap' causing the circuit to OPEN.
These one shot thermostat switches act as a high limit temperature switch that won't automatically reset."
Jag brukar återställa dem genom att dunka den i golvet,
så återställer den sig. Om det inte är så att kontakterna är brända.
Kolla så att fläktarna fungerar, och inte igensatta.
Detsamma gäller filter. De kan se rena ut men vara helt igensatta.
Testa under kranen så vattenstrålen går rakt igenom filtret och inte
bara rinner utanför.
"One shot thermal switches are created with bi-metal discs that react to temperature changes and 'snap' causing the circuit to OPEN.
These one shot thermostat switches act as a high limit temperature switch that won't automatically reset."
Jag brukar återställa dem genom att dunka den i golvet,
så återställer den sig. Om det inte är så att kontakterna är brända.
Kolla så att fläktarna fungerar, och inte igensatta.
Detsamma gäller filter. De kan se rena ut men vara helt igensatta.
Testa under kranen så vattenstrålen går rakt igenom filtret och inte
bara rinner utanför.
Tack!
Jag är rätt säker på att det är en sån "one shot", som har löst ut, eftersom den annars borde vara sluten. Det sitter ju dessutom en separat thermogivare som tycks fungera, så jag antar att den är till termostaten. Frågan är, vart hittar man ett överhettningsskydd som passar? Jag har provat att googla på siffrorna på den utan att hitta nånting alls. Ska dock testa ditt trick, det kanske funkar! Jag gissar att man då bör plocka ut överhettningsskyddet ur värmepaketet först?
Filtren är kollade/rengjorda. Fläkt tycktes iaf fungera innan jag skruvade isär maskinen, då det blåste normalt men utan värme när man försökte köra den.
Jag är rätt säker på att det är en sån "one shot", som har löst ut, eftersom den annars borde vara sluten. Det sitter ju dessutom en separat thermogivare som tycks fungera, så jag antar att den är till termostaten. Frågan är, vart hittar man ett överhettningsskydd som passar? Jag har provat att googla på siffrorna på den utan att hitta nånting alls. Ska dock testa ditt trick, det kanske funkar! Jag gissar att man då bör plocka ut överhettningsskyddet ur värmepaketet först?
Filtren är kollade/rengjorda. Fläkt tycktes iaf fungera innan jag skruvade isär maskinen, då det blåste normalt men utan värme när man försökte köra den.
Jepp, den måste bort från värmepaketet.
Går säkert att få tag i, men kan vara svårt eftersom din tummlare
är märkeslös och saknar modellbeteckning

Går säkert att få tag i, men kan vara svårt eftersom din tummlare
är märkeslös och saknar modellbeteckning

Electrolux modell EDP2074PFW typ TC09H54HW
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Termoskyddet går tyärr inte köpa löst från Elux.
Får byta hela elementpacketet.
Element kpl med termoskydd:
Artikelnr: 1366110110 ersatt med 8581366110113
https://shop.electrolux.se/c/varmare-23 ... 1366110113
Tack! Det var som jag misstänkte. Hade hoppats kunna hitta termoskyddet på typ Alibaba eller liknande, men får inga resultat när jag söker på beteckningarna som står på det.
- FormerMazda
Fast "vilket som helst" bör väl funka?
Funktionen är ju rätt enkel, bryt om det blir för varmt?
https://www.electrokit.com/bimetalltermostat-140c
Ingen aning om vad för temp man ska sikta på dock.
Funktionen är ju rätt enkel, bryt om det blir för varmt?
https://www.electrokit.com/bimetalltermostat-140c
Ingen aning om vad för temp man ska sikta på dock.
Nu var ju inte hela paketet så våldsmat dyrt, men min erfarenhet säger att electrolux är svindyra, kostade den 1300 här borde du kunna hitta den för hälften utomlands.
Fanns en riktigt bra firma i UK som sålde vitvarudelar till bra pris, eller ja dom finns nog fortfarande men iom att UK inte är med i EU längre så..
Jag köpte en svensktillverkad ugnstätning till min elecroluxspis för halva priset från UK jämfört med electrolux egen webshop.
Lite ironiskt när det står "MADE IN SWEDEN" stort på påsen man beställt från england.. den blev uppenbart billigare av att åka dit och vända.
Fanns en riktigt bra firma i UK som sålde vitvarudelar till bra pris, eller ja dom finns nog fortfarande men iom att UK inte är med i EU längre så..
Jag köpte en svensktillverkad ugnstätning till min elecroluxspis för halva priset från UK jämfört med electrolux egen webshop.
Lite ironiskt när det står "MADE IN SWEDEN" stort på påsen man beställt från england.. den blev uppenbart billigare av att åka dit och vända.
den är ju märkt L140C , jag skulle gissa på 140 grader 
jag skulle prova en återställning:

jag skulle prova en återställning: