Kylning 2x30W LED Växtbelysning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ConnyK

Kylning 2x30W LED Växtbelysning

Inlägg av ConnyK »

Tänkte försöka på lite kryddodling och tänkte fixa lite växtbelysning innan planterar ut dom i sommar (totalt okunnig om odling)
Har beställt 2st Plant Grow LED 30W
PlantLED.jpg
Funderar på om en aluminiumplåt på 500x500x2mm räcker för att kyla bort 46W (kommer inte att köra max utan 2x23W).
Någon som har någon känsla om det kan funka med passiv kylning eller är det kylfläns med fläktkylning som gäller?

LED Plant Grow Light High Power LED Chip Full Spectrum Grow 380-840NM 30W For Light Plant Lamp Bead DIY
Power: 30W
Voltage: DC30-32V
Current: 900mA±5%
Serial and parallel circuit: 10 series and 3 parallel
Size: 57*53mm (2.2441*2.0866in)
Light-emitting surface size: 25*25mm (0.9842*0.9842in)
Crystal size: 35*35mil
Number of crystals: 30pcs
Crystal name: Epistar chip
Lumens: 3600LM
Copper substrate thickness: 1.5mm (0.0591in)
Thermal conductivity of copper substrate: 4.0W/(m·K)
Application place: Flood light
Conditions of use: radiator required
Chip temperature does not exceed 65℃
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Kylning 2x30W LED Växtbelysning

Inlägg av pi314 »

När jag skriver det här har 53 EF-are tittat på ditt inlägg, men ingen har svarat.

Jag gör ett försök.

Ett mål är att förhindra att LED-arna går sönder av värmen.

Ett annat mål är att hålla LED-arnas temperatur så låg att dom håller länge.

Om du har 20°C i lokalen och du inte vill att LED-arna ska bli varmare än ca 70°C så behöver du en kylverkan motsvarande 50°C vid 46 watt.

Du behöver en kylfläns med Rsa ca 1,0°/watt.

Vad får man då med en aluminiumplåt?

Jag hittade detta, som en approximation.

Area = (50/Rsa)^2 cm2

https://electronics.stackexchange.com/q ... flat-stock

Om man använder den formeln, så får man

Area = (50/Rsa)^2 cm2 = (50/1)^2 cm2 = 2500 cm2

Vilket råkar vara vad du har med en 500 x 500 mm plåt...

Men...

Min erfarenhet är att det finns en hel del att vinna med att kyla för mycket och mycket att förlora om man kyl för lite.

M.a.o. hellre lite för stor än lite för liten kylfläns.

ConnyK

Inlägg av ConnyK »

Tack pi314 och för länkarna och uträkningen.

Då låter det lockande med en mellanvariant.
Jag kör plåten jag tänkt och sätter en 140mm tystgående datorfläkt som kylning så borde det bli lite marginal.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Det är rätt stor skillnad mellan en horisontellt monterad plåt och en vertikalt monterad plåt, inomhus, där det är lite naturlig luftväxling.

Om LEDarna ska lysa neråt kan det vara en variant att sätta en L-vinkel (t.ex. alu 30 x 30 x 3 är ganska vanlig) nedtill på plåten.

Om LEDarnas bottenplatta är 20 x 20 mm så bör vinkeln ovan fungera. maskindelen.se har, men även många andra.

Det ska vara god termisk kontakt i alla övergångar, i synnerhet mellan LEDarna och det dom monteras mot. Rejäla skruvförband och någon form av kylpasta emellan.

Med plåten vertikalt kanske det räcker med så lågt varv på fläkten att den blir knappt hörbar?

ConnyK

Inlägg av ConnyK »

Bra idé, tar och letar upp något lämpligt från braåha lagret och skruvar LED'en i plåt och något extra.
De har varit snälla och placerat LED på en lite större 40x57mm kopparplatta, tar och monterar dom med kylpasta.

Nu är det bara att vänta några veckor och se vad Aliexpress levererar för LED kinesium :-)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du tänkte sätta plåten horisontellt? Sätt då fläkten horisontellt så den blåser över plåtens baksida kommer du öka kylförmågan rejält. Sätt fläkten på några cm avstånd .

Jag har använt u-profil för LED lister utan fläkt och det fungerar med ca 30W per meter, listerna är ca 20*20 mm. Men de LED listerna hade ca 160 lumen/watt.

Välkommen ner i växtbelysningskaninhålet för övrigt.

Jag har 40 000 lumen.... 8)
ConnyK

Inlägg av ConnyK »

Plåten blir bockad, det vart inte riktigt som jag tänkt mig men får duga.
Har liten erfarenhet av plåtbockning så när jag börjat insåg jag att man var tvungen att ta det i viss ordning annars klarar inte Biltemamaskinen av det, jaja man lär sig :-)

Uppskattar att de satt LED modulen på en så stor plåt (ligger på fläkten).
Kommer även bli en ESP modul med ESPHome så jag kan tidstyra belysningen med Home Assisten.
Några 40 000 lumen rikkitikkitavi lär det inte bli om inte även jag fastnar i växtbelysningskaninhålet :D

Skall kul att se om jag lyckas odla några Chili (Hot Lemon/De Cayenne/Sweet Banana) och Basilika/Oregano, mitt odlingskunnande är 0.
Vad jag förstod så skulle man börja i februari

Skall 3D printa lite distanser till fläkten som blir temperaturstyrd med Aliexpressmodul.
Belysningslampa.jpg
Såg att nätdelarna jag hade i mitt braåha lager även fixar att minska strömmen, kör med ett 220Kohm NTC så det blir vid 60grader (MeanWell LCM-40DA)
MW-NTC.jpg
Vad smidigt det är med 3D skrivare, ytterligare en borrmall
Borrmall.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar