Det är ett bra tips, jihe. Jag har också märkt att uppvärmd luft kan påverka trådens kvalitet över tid. För att minimera uttorkningen brukar jag förvara trådarna i en förseglad låda med fuktabsorberande medel när de inte används. Har du några speciella förvaringslösningar för dina trådar?
Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]
Re: Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]
Skriver mest PLA och den låter jag ligga framme utan problem. Jag har ganska torr luft hemma. TPU och nylon har jag i vakuumpåsar med silicagel, men de behöver väl ändå torkas när de skall användas.
Hinkar med tätslutande lock (10l, såna som proteinpulver levereras i t.ex., tillsammans med alla torkpåsar man får tag på. Fungerar för mig.
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Inte provat men inte mycket att förlora på att testa en rulle.
Jag har en clas ohlson förvaringslåda med lock. I den ligger alla påbörjade filamentrullar tillsammans med fuktslukar-refill och en termometer-hygrometer. Det verkar fungera bra. Det ligger runt 26% luftfuktighet i lådan.
Nu har jag testat lite PA-CF, skulle säga väl godkänd kvalitet och pris.LOLA-Christian skrev: ↑22 januari 2025, 17:43:39 Någon som har använt filament från PrintOnion ?
Pris vs kvalitét?
Är det fortfarande att det tappar formen efter ett tag (ett tag = dagar/veckor)?
Var väldigt inne med kolfiberförstärkt nylon för några år sedan, tills man såg detta.
Var väldigt inne med kolfiberförstärkt nylon för några år sedan, tills man såg detta.
https://3dpart.se/ kan få tag på det mesta genom rikard.
Någon som har sett något grått PETG filament?
Har testat flera fabrikat och jag kallar inte det för grå utan mer någon dragning åt grönt, krukorna är grå.
Har testat flera fabrikat och jag kallar inte det för grå utan mer någon dragning åt grönt, krukorna är grå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Addnorth har minst 3 olika gråa kulörer på PETG.