Klocka för att hålla rätt på toalettbesök

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Klocka för att hålla rätt på toalettbesök

Inlägg av Klas-Kenny »

Min femåring har ett funktionshinder som gör att han har svårt för att känna när han behöver gå på toaletten.
Så vi försöker få honom att gå med vissa intervall oavsett om han känner att han behöver eller ej, för att undvika olyckor.

Men det vore bra om han kunde klara det mer på egen hand, så har funderat på någon form av armbandsklocka eller liknande som skulle kunna hjälpa honom.

I princip så ser jag framför mig att den skulle ha en timer som löper ut med ett visst intervall så att han får nollställa den och sen ringer den igen efter inställd tid. Och så något lite mindre enkelt sätt att stänga av hela funktionen tex. på kvällen.
Sen är han lite lat också, och vill inte alltid släppa det han håller på med. Så allra helst skulle det vara något som hindrar att han nollställer den hur som helst, skulle bara gå att göra på toaletten. Kanske en RFID-tagg placerad där, eller om man kan komma på något annat klurigt sätt att känna av att han är just där (GPS känns tveksamt om det är precist nog). Allra helst skulle man ju vilja ha någonting magiskt som fungerar på "alla" toaletter, inte bara hemma. Känna igen ljudet av att man spolar? :wacko:

Någon som har idéer kring vad man skulle kunna hitta på?
Att hitta någonting färdigt förutsätter jag att man kan glömma. Utan räknar med att göra någonting eget.
Men behöver ju då till att börja med en bra hårdvara att jobba på, som är liten och smidig och hållbar nog för att överleva en femårings behandling och utan att vara i vägen. Typ en smartklocka för barn eller något liknande, men det måste ju gå att göra en egen applikation till den.
Googlade lite och hittade Bangle.js 2, som kanske kunde vara något. Troligen relativt enkel att göra programvaran till i alla fall. Andra förslag?
Hade gärna fått vara ännu lite mindre. Och den har inte NFC så RFID-tagg-idén går bort i så fall. Heller inget ljud vilket vore bra även om det kanske kan räcka med vibration.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Klocka för att hålla rätt på toalettbesök

Inlägg av Icecap »

Som omaktivator på toa kan du ha en magnet (lite inklädd till en mystisk enhet).

Sensorn kan vara ett tungelement eller en hall-sensor.

Enkelt o billigt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju en god idé.
Magnetometer finns i de flesta smartklockor, borde gå att få till något med.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Om jag hade designat ett sådant hjälpmedel hade jag delat in det i två etapper. Först hade jag börjat med att se hur påminnelse hade fungerat för din son. Om det visar sig fungera hade jag gått vidare med nästa steg och då en verifiering att han verkligen går på toaletten.
Som första steg hade jag provat en sådan här påminnelse-klocka för demenssjuka eller potträning.
https://leisner.se/watchminder3-paminnelseklocka-164
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Påminnelse fungerar, det är vad vi gör nu. Vi föräldrar säger till honom regelbundet, och det hjälper. Men det är just att vi ska slippa "tjata" vilket är tråkigt för både oss och honom och att han ska bli mer självständig som vi vill åt.
Och så är det svårt att hålla ständig koll på tiderna mellan gångerna då vi är två föräldrar plus att det händer att han går på toa på eget initiativ och då tappar man tiden. Plus att vi vill ha något som funkar även på tex. förskola, om han blir passad utav släktingar, är hos kompisar mm.

Intressant att det faktiskt fanns produkter för liknande användningsfall. Dessutom ledde den vidare till att jag hittar betydligt fler liknande klockor för pott-träning, ADHD-hjälpmedel osv.
Vad alla jag hittar tycks ha gemensamt är att de är ganska fyrkantiga i sina tidsinställningar. Man kan tex. ställa in att påminna en gång i timmen, och då påminner den klockan 8, 9, 10 osv. Men jag vill enkelt kunna nollställa tiden vid ett toalettbesök mitt emellan påminnelserna. Så det inte är knutet till klockslag utan bara tid sedan senast.
Vill ha exakt noll inställningar åtkomliga, utan bara nedräkning av tid (gärna något grafiskt), en knapp för att nollställa och när tiden löper ut alarm/vibration tills man nollställer. Optimalt vore att kunna "snooza" ett par minuter enkelt, för att sen nollställa på toaletten.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Min mening va att klockan skall ersätta att ni påminner han. Klockan kan man programmera att den påminner varannan timme som exempel. Och fungerar det då så går man vidare med nästa lösning att han verkligen går in på toaletten. Klockan jag länkade till är för just potträning och liknande. Och när jag skrev att påminnelse fungerar så var det om din son reagerade på klockan när han bär den på handen.
Skriv svar